A kormány visszahívná a munka világába a dolgozni hajlandó és erre képes nyugdíjasokat – jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a közelmúltban.
Ha a kormányzat valóban tenni akar annak érdekében, hogy nyugdíjasok tízezrei jelentkezzenek ismét munkára, emellett a feketén vagy szürkén foglalkoztatott nyugdíjasok jogviszonyait is legalizálná, akkor a következő lépéseket célszerű sürgősen megtennie:
1. Hatályon kívül kell helyeznie a nyugdíjasok közszférában való munkavállalását ellehetetlenítő szabályokat. A közszférában alkalmazandó, a nyugdíjas közszolgák tovább- és visszafoglalkoztatását, valamint az illetmény mellett a nyugdíj felvételét tiltó nyugdíjpolitikát már csak azért is érdemes lenne haladéktalanul hatályon kívül helyezni, mert a közeljövőben várhatóan jogerőre emelkedik az Emberi Jogok Európai Bíróságának ebben a tekintetben nagy valószínűséggel elmarasztaló ítélete.
2. A kormányzatnak a jelenleginél sokkal hatásosabban kell ösztönöznie a munkáltatókat a nyugdíjas munkavállalók alkalmazására. A nyugdíjasok foglalkoztatása esetén a legnagyobb gond egyértelműen az, hogy kevés munkáltató hajlandó idősebb embereket alkalmazni. A nem is különösebben burkolt életkori diszkrimináció mellett a legfőbb gátló ok a munkáltatói ösztönzés gyengeségében keresendő. Jelenleg az 55 év feletti munkavállaló alkalmazása esetén a munkáltató 100 ezer forint bruttó havi bérig a 22 százalékos szociális hozzájárulási adó (szocho) felét, 11 százalékot fizeti, e 11 ezer forintos könnyítésen kívül más kedvezménye nincs. Célszerű a szocho-kedvezményt a nyugdíjas teljes bruttó bérére kiterjeszteni, hogy a foglalkoztató érdekelt legyen a magas képzettségű nyugdíjasok alkalmazásában is. Nem lenne ördögtől való a szocho alóli teljes mentesülés sem.
3. Erőteljesebben szükséges ösztönözni a nyugdíjasokat a munkavállalásra. A nyugdíjasnak a keresete után nem kell fizetnie a 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot és az 1,5 százalék munkaerőpiaci hozzájárulást. Minden egyéb adót és járulékot meg kell fizetnie. A nyugdíjas munkavállalók a 10 százalék nyugdíjjárulék ellentételezéseként a nyugdíjuk minimális növelésére szereznek jogosultságot (az éves munkabér 2400-ad része az emelés havi mértéke). Sokat lendítene a nyugdíjasok munkavállalási hajlandóságán, ha a nyugdíjjárulék fizetése alól mentesítenék a nyugdíjas bérét, cserébe a nyugdíjas lemondhatna a nyugdíjnövelésre való jogosultságáról. Alternatív megoldásként szóba jöhet a nyugdíjjárulék megfelezése és a nyugdíjnövelés mértékének megduplázása.
4. Fel kell oldani a kereseti korlátozásokat a nők kedvezményes nyugdíjában, a korhatár előtti ellátásban, a szolgálati járandóságban részesülő munkavállalók számára. A minimálbér 18-szorosáig terjedő éves összeghatár a speciálisan vagy magasan képzett korhatár előtti ellátottakat nem ösztönzi a munkavállalásra. A korhatár előtti ellátásban, szolgálati járandóságban részesülők körében – miután ők e munkájuk révén nem nyugdíjnövelésre, hanem plusz szolgálati időre szereznek jogosultságot – különös ösztönzőerővel hatna, ha a munkavégzéssel szerezhető plusz szolgálati időhöz egy nagyító szorzót (például 1,2) rendelnének.
5. Enyhíteni célszerű a vállalkozó nyugdíjasra vonatkozó rendelkezéseket. Jelenleg a törvény értelmében kiegészítő tevékenységet folytat a saját jogú nyugdíjas egyéni vagy társas vállalkozó. Neki is fizetnie kell a 10 százalék nyugdíjjárulékot. Célszerű lenne a nyugdíjjárulék fizetését elengedni vagy mérsékelni a nyugdíjnövelésre való jogról történő lemondás mellett e kategóriában is. Más alternatívaként minden nyugdíjas vállalkozót a törvény erejénél fogva főállásúnak nem minősülő katás vállalkozónak lehetne minősíteni, aki 25 ezer forint tételes adó fizetésével eleget tesz a közteherviselési kötelezettségének, tudomásul véve, hogy cserébe nem minősül biztosítottnak, és így a nyugdíjnövelésre sem szerezhet jogosultságot.
Ha a kormányzat a vázolt lehetőségek erőterében gyorsan dönt, valóban enyhülhet a munkaerőhiány egy sor magas képzettséget és tapasztalatot igénylő szakmában a nyugdíjasok munkavállalási kedvének és a munkáltatók nyugdíjas-alkalmazási kedvének lényegi növelése következtében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.