Egyre élesedő versennyel néznek szembe a Magyarországon működő egyetemek. Idén közel 5400 fővel csökkent a felsőoktatási intézményekbe jelentkezők száma. A szűkülő hazai piacon a szereplőknek ráadásul egy folyamatosan változó célcsoportért kell küzdeniük, hiszen minden évben szinte teljesen kicserélődnek a felvételiző diákok. A képzésekre jelentkező, évi nagyjából százezer fiatal elérése egyre nagyobb kihívást jelent az egyetemeknek, a mai diákok tartalomfogyasztási szokásai és érdeklődési köre ugyanis teljes mértékben eltér a korábbi generációknál megszokottól. A változás olyan mértékű, hogy szinte már nem is érdemes generációs trendekben gondolkodni, hiszen egy-két év korkülönbségnél is szignifikánsan eltérhet az, ahogy a serdülők beszerzik az információt, illetve megítélik az egyes véleményvezéreket.
Az elmúlt évtizedben a fiatalok hatékony elérése valódi tudományággá nőtte ki magát. Az 1980-as évek és az ezredforduló között született, úgynevezett Y generáció élethez és karrierhez való hozzáállása, valamint az önmegvalósításról vallott, az idősebb korosztályokétól radikálisan eltérő nézetei komoly szakmai vitákat váltottak ki a közelmúltban. A számítógéppel már gyerekkorban megismerkedő, tinédzserként internetező fiatalok kalandvágya, valamint a kötetlen munkaidőt és gyors karriert biztosító munkahely iránti elvárásai nem csupán a munkaadókat, de az oktatási intézményeket is új kihívások elé állították. Egy olyan korosztályt kell megszólítani és számukra vonzó alternatívát biztosítani, amelynek közel 90 százaléka mindennap internetezik és több mint négyötöde rendelkezik okostelefonnal. A szerteágazó érdeklődésű fiatalok igényeinek megfelelően olyan szakok és tantervek kialakításával tudtak sikerrel válaszolni a szektor szereplői, amelyek megtalálhatják és kiélhetik kreativitásukat a hallgatók. Emellett újabb és újabb digitális platformokon igyekeznek az egyetemek aktívan jelen lenni, melyekkel a célcsoport képes azonosulni. A folyamatos fejlődésnek azonban koránt sincs vége, mivel jelenleg az Y generáció utolsó képviselői ülnek az iskolapadban, s helyüket hatalmas lendülettel veszik át a Z és az Alfa-korosztály tagjai.
Az új nemzedék már a közösségi média használatába beleszületett fiatalokból áll, akik számára a mobil- és az internet-hozzáférés éppoly természetes, mint a levegő. Az oktatási rendszer szerepelői is egyre inkább igyekeznek megismerni a jövő hallgatóinak vágyait és elvárásait. Idén a saját kutatásokra támaszkodva valósítottunk meg egy komplex kommunikációs kampányt, amelynek kialakításába bevontuk a célcsoportot is. A most érettségizők viselkedését és elvárásait vizsgáló elemzésekből egy olyan korcsoport rajzolódik ki, amely már (akár évekkel a felvételi előtt) elkezd érdeklődni a továbbtanulás iránt, ám körülbelül háromnegyedük az utolsó pillanatig halogatja az intézmény kiválasztását, sokszor impulzusszerű, megérzésen alapuló döntéseket hozva. Az eredmények megerősítik az elmúlt évek tapasztalatait, melyek szerint a reputáció és a hallgatói élet befolyásolja leginkább a felvételi előtt álló diákok iskolaválasztását, a reklámszagú üzeneteket pedig nehezen fogadja be ez a célcsoport. A televízió vonzereje és a szülői példa követése már a múlté: a közösségi média, a kortárs véleményvezérek és az emocionális töltetű hívószavak hatnak elsősorban a döntés küszöbén álló fiatalokra.
A felsőfokú tanulmányokra jelentkezők igényeinek és érdeklődésének megismerésével töltött idő tapasztalataink szerint kifizetődik: kampányunk integrált megközelítése az egy évvel korábbihoz képest 80 százalékkal növelte az elérést a felvételizők körében a Facebookon, illetve 30 százalékkal emelkedett az organikus videómegtekintések száma a YouTube-on. Az intézmény nyílt napjaira regisztrálók száma több mint 42 százalékkal, míg a résztvevők aránya 20 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi adatokhoz viszonyítva. Annak ellenére, hogy 2017-ben tovább csökkent a felsőoktatásba felvételizők száma, egyetemünk 2 százalékkal tudta növelni piaci részesedését.
A Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatóinak diplomaszerzéssel kapcsolatos legfontosabb várakozásai között első helyen a tudás, a műveltség megszerzése szerepel, míg a magas jövedelem csupán a második helyet foglalta el. A diplomával szembeni legfőbb elvárás emellett a vezetői pozíció betöltésének lehetősége és a munkanélküliség elkerülése. A hallgatók legfontosabb értékként a jó anyagi körülményeket, a családi életet, a szakmai karriert és a szakmai megbecsülést jelölték meg. Az elmúlt években ráadásul a diákok számára a második legnépszerűbb munkahellyé a kis- és középvállalkozások váltak, megelőzve a multinacionális cégeket. A hallgatók számára továbbra is a saját vállalkozás létrehozása a legvonzóbb jövőkép, amibe jóval bátrabban belevágnak, mint a megelőző generáció.
Az oktatási intézményeknek innovatív megoldásokkal kell előállniuk annak érdekében, hogy megfeleljenek a most felvételizett, illetve a jövőbeni, potenciális diákok egyre növekvő elvárásainak. Egy dolog biztos: a holnap hallgatóinak igényei egyre szerteágazóbbak lesznek, amit az egyetemeknek muszáj folyamatosan figyelniük és érteniük. Nem csupán tudást kell átadni a számukra, hanem fejleszteni kell kompetenciáikat és készségeiket is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.