A múlt hónapban tartott francia elnökválasztáson Emmanuel Macron előhúzta a nyulat a cilinderből. Az előzetes várakozásokkal szemben a független centrista jelölt jelentős fölénnyel nyerte meg a választást, maga mögé utasítva a szélsőjobboldali populista Marine Le Pent, és mellesleg legyőzte a francia elit régi gárdáját is. Most pedig, legújabb bűvésztrükkjeként úgy tűnik, hogy jelentős többséget szerez a francia nemzetgyűlésben is (a nemzetgyűlési választások második fordulóját vasárnap tartották, a voksolás lapzártánk után ért véget. Macron pártja, a Köztársaság lendületben abszolút többséget szerzett, alacsony részvétel mellett – a szerk.).
Az, hogy vajon Macron, aki újoncnak számít a politikában, a választási sikereken túlmenően többet is el tud-e érni, a kormánya gazdasági programjának sikerén múlik. Macron elnökségének első napjairól elmondható, hogy a francia közvélemény mögötte áll, a legfrissebb felmérések szerint támogatottsága 62 százalékos. Ez a kedvező közhangulat azonban gyorsan elillanhat, ezért kell még elnöki ciklusának elején reformokat megvalósítania a fiskális politika, az adózás és a munkaerőpiac terén, hogy csak néhány olyan területet soroljak fel, ahol már régóta szükség lenne változtatásokra.
Franciaország legsürgetőbb problémája a lassú növekedés és a nem elégséges szintű munkahelyteremtés. Az elmúlt 12 évben a francia GDP alig 1 százalékkal növekedett évente, miközben a munkanélküliség mértéke jelenleg valamivel meghaladja a 10 százalékot. Macron elnökségének ezért arra kell összpontosítania, hogy a francia GDP növekedésének ütemét átlagosan legalább évi 2 százalékra emelje, illetve a munkanélküliség mértékét 6 százalék alá csökkentse. Legkönnyebben úgy lehet elérni mindkét célt, ha Macron elnöksége azokra a területekre fókuszál, ahol Franciaország elmarad a többi EU-tagállamtól.
Franciaországban a munkaerő költségei a legmagasabbak közé tartoznak az EU-ban, aminek a természetes következménye, hogy a cégek munkaerő-felvételi hajlandósága elég lanyha. Miután az egyenlőtlenség mértéke növekszik, sok franciát jogosan dühíti, hogy a munkát sokkal jobban adóztatják, mint a tőkenyereséget. A munkáltatók által a bérek után fizetendő közterhek mértéke a GDP 19 százalékát teszi ki, ami jóval meghaladja az EU 13 százalékos átlagát. Ez különösen káros, mivel csak a munkaadókat sújtja. A bérek után fizetett munkaadói közterheknek kellene lenniük azon első adófajtának, amelynek mértékét Macron csökkenti.
Az állami kiadások szintje (amely a GDP 57 százalékát teszi ki) a legmagasabb az EU-ban, ahol az átlagos mérték 47 százalék. Ez egy túlzott teher, amely jelentősen akadályozza a gazdasági növekedést. A kormányzatnak arra kellene törekednie, hogy évente legalább 1 százalékponttal csökkentse ezeket a kiadásokat.
A társasági adó a másik terület, ahol reformra van szükség. A 33 százalékos kulccsal Franciaország veti ki az egyik legmagasabb mértékű nyereségadót a cégekre Európában. Ezen adóból befolyt bevételek mértéke (a GDP 2,6 százaléka) azonban megegyezik az uniós átlaggal. Franciaország 25 százalékra csökkenthetné a társasági adó mértékét, ahogy azt Macron javasolja, anélkül, hogy ezáltal jelentős adóbevételektől esnének el.
Szinte egyik fiskális mutatóban sem teljesíti Franciaország az előírásokat. Mivel az ország nem profitál a laza monetáris politikából, Macronnak konszenzust kellene elérnie az adók és az állami kiadások csökkentésében. A gazdaság fiskális terheinek mérséklése lesz a kulcsa annak, hogy sikerül-e gazdasági fordulatot elérni. Franciaországnak azonban komplexebb strukturális reformokra is szüksége van. A legsürgetőbb feladat a bonyolult munkajogi szabályok liberalizálása és egyszerűsítése, amelyek igen megnehezítik a munkavállalók felvételét és elbocsátását.
Macron elnökválasztási győzelme – illetve pártjának valószínűsíthető (immár tényszerű – a szerk.) jelentős választási győzelme – nagy lehetőséget jelent Franciaország számára. A szükséges reformok kiterjedtségét, összetettségét figyelembe véve az elnök politikai mézeshetei rövid ideig tartanak majd. Gyorsan kell eredményeket felmutatnia, különben varázsereje hamar elillan, és akkor a francia választók elpártolnak tőle.
Copyright: Project Syndicate, 2017
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.