Tavaly a GDP 1,22 százalékát, 427 milliárd forintot fordított Magyarország kutatás-fejlesztésre és innovációra (KFI), ami folyó áron 8,8 százalékos visszaesés a 2015-ös 1,39 százalékhoz képest. Mi áll ennek a hátterében?
– A 2016-ra vonatkozó adat többek között az uniós költségvetési ciklus váltásának tudható be. A 2007–2013-as időszak zárása után, tavaly már csak a 2014–2020-as támogatások lehívására lehetett készülni, így az egyetemek forrásfelhasználása jelentősen visszaesett. Pedig hazai forrásból tavaly nőtt a kifizetés, az egy évvel korábbi 53 milliárd után 83 milliárd forintot fizettünk ki a nyertes pályázóknak az NKFI Alapból, de ennek hatása csak később lesz mérhető. Az uniós tagországok esetében használatos kumulált innovációs index 27 paraméterből áll, a magánforrások közkutatásokba bevonása mellett az állami ráfordítások terén vagyunk leginkább lemaradva. Elemi érdekünk megközelíteni a 2 százalékos EU-átlagot, amelyhez kiszámítható, fenntartható mértékben növelt kutatás-fejlesztési és innovációs célú állami ráfordításra is szükség van. Ahogy zárul idővel a brüsszeli pénzcsap, úgy kell a strukturális és kohéziós alapok helyébe lépnie a magyar költségvetésnek.
Az évtized végéig hozzávetőleg 1200 milliárd forintnyi forrás áll rendelkezésre KFI-célokra: 700 milliárd uniós, 500 milliárd állami. Időarányosan hogy állunk?
– Az uniós támogatáson belül érdemes külön kezelni a vissza nem térítendő forrásokat, amelyekből meghirdettünk 519 milliárd forintnyi pályázatot. A vidéki régiókra eső összeg 74 százalékáról már 350 milliárd forintnyi támogatói döntés született, ebből 272 milliárdra megtörtént a szerződéskötés, 227 milliárd pedig meg is érkezett a nyertesekhez. Mindez azt mutatja, megfelelő ütemben haladunk. A központi régióban elérhető 48 milliárd forintnyi uniós keretből 11 milliárdról született döntés, hamarosan eredményt hirdetnek a további konstrukciókban is. Emellett a visszatérítendő uniós támogatásokban 192 milliárd forintnyi keretösszeg áll rendelkezésre. A pénzügyi eszközök, így a kedvezményes hitelek, a hitellel kombinált termékek és a kockázatitőke-alapok terén is nyitott a pályázati lehetőség, a finanszírozói döntések később érkeznek. Jelentős áttörés várható a hivatalunk és a Magyar Fejlesztési Bank által tavaly ősszel indított Hiventures tőkeprogramtól is. Itt a cégek nem pályáznak, hanem befektető partnert keresnek, 50 milliárd forintból mintegy 900 különböző életfázisú cég kaphat tőkét egy-egy innovatív ötlet kidolgozásához és piacra viteléhez.
Hol tart az egyetemek és a vállalatok együttműködése?
– Az NKFI Hivatal által kezdeményezett konstrukció keretében a konvergenciarégiókban 26,8 milliárd forintból öt felsőoktatási és ipari együttműködési központ állt fel Debrecenben, Miskolcon, Győrben, Kaposváron és Kecskeméten, ezek már megkezdték működésüket. Ehhez az összeghez az NKFI Alap 8 milliárdot tett hozzá, hogy Közép-Magyarországon is elindulhasson három ilyen bázis. Legutóbb júniusban a Budapesti Műszaki Egyetem gyógyszer- és energiakutatási központja nyílt meg a Richter, a Nokia, az MVM és a Siemens közreműködésével.
Mely iparágakban lehet a leghatékonyabb az ilyen típusú összefogás?
– Az egészségipart kell kiemelnem, amely a klinikai orvostudományok mellett magában foglalja a gyógyításhoz kapcsolódó információtechnológiai fejlesztéseket is, de jelentős terület az agrárinnováció, az élelmiszeripar, továbbá a gyártási folyamatok szektorokon átívelő digitális átállása, amely illeszkedik az ipar 4.0 stratégiához. A járműipar hazai beszállítói előtt a személyautótól a repülőgépekig az új anyagok és technológiák nyithatnak új távlatokat.
A kutatói szcénából egy-egy PhD-hallgató, docens vagy egyetemi tanár a jövőben akár a kisvállalkozások versenyképesség-növelését is segítheti?
– Vannak erre most is követendő példák. A pályázati portfólió sokrétű, minden KFI-célcsoport megtalálja a számára inspiráló felhívást. Többféle konstrukcióban ösztönözzük, hogy a kkv-szektor versenyképes legyen a kutatás-fejlesztés és az innováció terén. Számukra jó lehetőség volt a 30 milliárd forintos vállalati KFI-támogatás, melynek első körében 19 milliárd forintról született döntés, a fennmaradó részre július 15-ig lehetett pályázni.
Ellenőrzik is, valóban megvalósítják-e a cégek az innovációs fejlesztéseket?
– Legalább évente felmérjük, ki hol tart. Ha azt tapasztaljuk, hogy nem működik egy program, akkor leállítjuk. Az NKFI Alapból meghirdetett pályázatoknál a hivatal saját maga is közbeléphet, az uniós finanszírozású projekteknél erre az irányító hatóságnak van jogosultsága.
A hazai kutatás-fejlesztés zászlóshajója a szegedi lézerközpont. Van már megoldás a hasznosítására?
– Ez egy elosztott kutatási infrastruktúra, a 80 milliárd forintba kerülő hazaival párhuzamosan Prágában és Bukarestben is épült egy-egy laboratórium. A három egység egy jogi személlyé válik, az így létrejövő Európai Kutatási Infrastruktúra Konzorciumhoz csatlakozó tagok tagdíjat fizetnek majd, ami fedezi a berendezések működési költségeit. Ez azért is logikus, mert a magyar kutatók csak a kapacitás egy részét, becslésem szerint legfeljebb a 25-30 százalékát tudnák hasznosítani. Jó néhány kormányközi egyeztetésen túl vagyunk Londontól Pekingig, Németország, Franciaország és Olaszország lényegében már elkötelezte magát. A spanyolok is érdeklődnek, a brit tárgyalást viszont a Brexit is befolyásolja. Aki belép, az határozatlan időre tag lesz, a kilépési szándékot öt évvel előre kell jelezni. A tagdíj nem az adott ország GDP-jének függvénye lesz, hanem a lézerfizikai kutatásokra fordított összeghez aránylik.
Mennyi idő alatt térülhet meg a beruházás?
– Pénzügyileg ez évtizedekben mérhető, de közvetve az elért tudományos eredményekben is megtérül, a lézerfizikán túl akár a biológiában, kémiában is. Az ipari felhasználás 10 százalékban engedélyezett az uniós szabályozás szerint, így a 6-7 milliárd forintos éves üzemeltetési költségből 600-700 milliónál több nem folyhat be ezekből a megrendelésekből.
Összehasonlításképp hasonló beruházás a svédországi Lundban épülő Európai Neutronkutató Központ. Eredetileg 1,2 milliárd eurós projektről volt szó, de azóta a költségek már 1,8 milliárdnál, vagyis 550 milliárd forintnál járnak. Ez közel hétszeres kiadás a szegedihez képest, nem bánom, hogy nem Magyarország kapta meg a lehetőséget, holott eredetileg pályáztunk rá.
Ahogy az orvosok, mérnökök terén, úgy a kutatóknál is komoly gond az agyelszívás. Mit tehetnek a szakemberek külföldre távozása ellen?
– A megfelelő kutatási infrastruktúrán, a stabil intézményrendszeren, illetve az anyagi megbecsülésen múlik minden. Mivel a makrogazdasági mutatók most már tartósan jók, a pedagógusok és az egészségügyi dolgozók után a kutatók jelentős béremelésére is lehet rövidesen mozgástér. De az is előremutató, hogy idén több mint 400 kutató nyert 11,5 milliárd forintot az NKFI Hivatal felfedező kutatásokat ösztönző programjaiban, a támogatás 40 százalékát 40 év alatti kutatók nyerték el. Emellett a nemzetközi tudományos élet legkiválóbb hazai alakjainak kedvezve létrehoztuk a 3 milliárd forintos Élvonal programot: az 50-60 kiválasztott 2018 és 2022 között évente akár 60 millió forintot is kaphat alapkutatási projektje magyarországi megvalósítására.
A Nemzeti agykutatási program 12 milliárd forinttal indult 2013-ban, a hírek szerint jövőre 6,5 milliárddal folytatódhat. Terveznek más, ehhez hasonló programokat?
– A Nemzeti kutatási programok keretében onkológiai kutatásokra is több mint 6,7 milliárd forint használható fel az idei évtől, szív- és érrendszeri kutatásokra pedig 3 milliárd. A következő ilyen típusú programot a kvantumtechnológia és a gyártási folyamatok digitalizálása területén hirdettük meg, méghozzá ipari–egyetemi együttműködésben, hogy a program gyorsabban vezethessen a gyakorlatban is alkalmazható eredményekhez.
Túl van az első félidőn az Európai Unió KFI-fókuszú keretprogramja, a Horizont 2020. Melyek a legfontosabb tanulságok a magyaroknak?
– Ha az elnyert forrásokat nézzük, nemcsak a visegrádi négyeket, hanem Közép-Európát tekintve is az élmezőnybe tartozunk, de a britektől, a németektől vagy a franciáktól messze vagyunk. A közvetlenül Brüsszelből hazahozható forrásokat azonban érdemes a népesség arányában nézni. Eszerint példaként tekinthetünk a 17 millió lakosú Hollandiára, amely eddig fejenként 104 euró forrást nyert el közvetlenül az uniós testülettől, míg mi 14-et. Összességében azonban bizakodásra adhat okot, hogy a Horizont 2020 keretében már több mint 140 millió eurót nyertek el a hazai intézmények, vállalkozások. Az Európai Kutatási Tanács pályázatain 23 millió euróra tettek szert a kutatóink, a kkv-fejlesztést célzó pályázaton pedig 19 millió eurót hoztak el hazai innovatív vállalkozások. Utóbbi nemcsak a 2004 után csatlakozó 13 ország mezőnyében rekord, a korábbi tagállamok közül Ausztriát, Belgiumot, Görögországot és Luxemburgot is megelőztük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.