Tíz hónap múlva, 2018. május 25-én lép életbe az Európai Unió általános adatvédelmi reformja (General Data Protection Reform, GDPR), amely az Európai Bizottság szerint jobban felkészíti a kontinenst a digitális érára, egyben lecseréli a korábbi irányelvet.
Az új rendelet egyik célja, hogy az emberek visszanyerjék ellenőrzésüket személyes adataik felett. Az információs önrendelkezés alapgondolata egyszerű: bármelyik cég bármilyen rendszere kezeli is a személyes adataimat, attól még ezek a sajátjaim, én döntöm el, hogy használhatók-e, és hogy mire használhatók. Az új adatvédelmi rendelet 4. cikke szerint személyes adat az „azonosított vagy azonosítható természetes személyre vonatkozó bármely információ”; az azonosítás alapja lehet „név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező”. Mivel gyakorlatilag nincs olyan cég, amely ne kezelne egy vagy több adattípust a felsoroltak közül, a szabályozás változását szinte senki sem hagyhatja figyelmen kívül.
A rendelet szerint a személyes adatok felhasználásáról egyértelműen és érthetően kell tájékoztatni, és csak akkor lehet őket felhasználni, ha a hozzájárulás önkéntes, konkrét és egyértelmű. Törölni kell az adatokat, ha megőrzésüket nem támasztják alá jogos érdekek, vagy ha ez az ügyfél kifejezett kérése. Meg kell könnyíteni a szolgáltatók közötti adathordozást. Az adatok feltöréséről 72 órán belül tájékoztatni kell. Ahol ez lehetséges, például számos big data alkalmazásnál, álnevesítést célszerű alkalmazni – hogy csak néhányat említsek a GDPR-ben ismertetett feladatok közül. Az adatvédelmi biztosítékokat már a folyamatok legkorábbi szakaszában be kell építeni, ami szintén azt jelzi, hogy az új szabályozás gyökeres változásokat hoz.
A szabályozás az európai cégek érdekeit is védi. A korábbi, országonként eltérő szabályozás mellett működő felügyeletek helyébe egyetlen uniós felügyeleti hatóság lép (az egyablakos ügyintézés uniós szinten önmagában több milliárd eurós megtakarítást jelent). Az EU-n kívüli cégeknek – amennyiben az EU-ban szolgáltatnak – ugyanazoknak a szabályoknak kell megfelelniük, mint az itt működőknek. A kkv-k számára további könnyítés, hogy hatásvizsgálatot csak magas kockázat esetén kell végezniük, és – ha nem az adatfeldolgozás a fő tevékenységük – nem kell kijelölniük adatvédelmi tisztviselőt sem, a nagyvállalatoknak azonban kötelező.
A rendelet szankciókat is kilátásba helyez: arra a társaságra, amely nem felel meg az új előírásoknak, vagy kárt okoz, akár globális éves árbevétele 4 százalékára rúgó (vagy 20 millió eurós) büntetés is kiszabható. Ez sok cégnél a profit jó részét elviheti, nem érdemes tehát félvállról venni a dolgot.
A felkészülés több hónapot is igénybe vehet, lassan tehát az utolsó pillanatokhoz érkezünk. Magyarországon azt látjuk, hogy a cégek egy része már megkezdte a felkészülést az átállásra, sok szervezet azonban még az első lépéseket sem tette meg. A feladat nem lehetetlen, megfelelő IT-eszközökkel tíz hónap alatt megoldható. Kísérletezésre azonban már nincs idő: a fejlesztés megvalósításakor azokat a szolgáltatókat kell előnyben részesíteni, amelyek már sok hasonló projektben részt vettek, és rendelkeznek a kellő tapasztalattal.
Az új uniós adatvédelmi szabályozás szigorúbb lesz ugyan a korábbinál, de az egységes feltételrendszer akár versenyelőnyt is jelenthet az európai – köztük a magyarországi – cégeknek. Ahhoz azonban, hogy ezzel élni tudjanak, előbb meg kell felelniük az új előírásoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.