A tavaly október 17-én kezdődő, és hivatalosan július 10-én véget ért moszuli hadjárat katonai szakértők szerint az elmúlt tizenöt év legnagyobb és legkomplexebb katonai akciója volt. A művelet során az Iszlám Állam-ellenes koalíció körülbelül tízszeres túlerőben volt a dzsihádistákkal szemben, ezért sokan gyors győzelemre vártak. A harcok azonban – a városi hadviselés jellegéből, a folyamatos koordinációból és a civil lakosság védelméből adódóan – 267 napig húzódtak el, egyébként a szakértői elvárásoknak megfelelően.
Az események számos tanulsággal kecsegtetnek mind a helyi, mind a nemzetközi szereplők számára, ezeket a sajtóban már sokan összefoglalták. Három szempontot azonban a média nem hangsúlyozott eléggé, amelyek mégis stratégiai jelentőségűek lehetnek.
Egyrészről az elmúlt hetekben teljesen egyértelművé vált az iraki kormánytól származó információk megbízhatatlansága. Haider al-Abádi kormányfő a saját politikai túlélése érdekében igyekezett a lehető legsikeresebbnek mutatni a hadjáratot, aminek következtében az iraki biztonsági erők folyamatosan fals és egymásnak ellentmondó adatokat jelentettek be. Az Iszlám Állam harcosainak számát többször brutálisan alul- vagy felülbecsülték, a szunnitaellenes atrocitásokat pedig gyakran elhallgatták. Sokatmondó, hogy még több mint tíz nappal a hivatalos győzelmi bejelentés után is jöttek hírek a városban zajló harcokról, az iraki kormány azonban igyekezett az ilyen híreszteléseket letiltani. A nemzetközi sajtó ennek ellenére gyakran tényként kezelte a hadjárat végét. Persze iraki (és közel-keleti) viszonylatban sem meglepő a hiányos, téves és manipulált információk jelenléte, mindazonáltal ennyivel nem intézheti el a nemzetközi koalíció a kérdést.
Másrészről nagyon sok szó esik Irak kapcsán az etnikai-vallási csoportok közötti feszültségekről, de a moszuli csata előrehaladtával egyre jobban kiélesedett a csoportokon belüli versengés is. Ez egyértelműen a politikai logikának köszönhető: például a 2018-ban esedékes választások közeledtével az arab pártok vetélytársai nem a kurd pártok lesznek, hanem egymással kell megküzdeniük a szavazatokért. Haider al-Abádi síita miniszterelnök helyét többek között (a populistának nevezett) Muktada asz-Szadr és a volt kormányfő, Núri al-Máliki is meg akarja szerezni. A kurdoknál tovább bonyolítja a kérdést a szeptemberre tervezett függetlenségi népszavazás, amelyet a domináns Kurd Demokrata Párton kívül egyik erő sem támogat.
Félő, hogy e versengés áldozatai ismét a szunnita arabok lesznek, két okból kifolyólag. Egyrészről a különböző síita pártok a választási versengésben könnyen tudnak majd a szunniták kollektív felelősségére hivatkozva szavazatokat gyűjteni, ami csak növelné a feszültségeket. Másrészről a különböző kezdeményezések (például az úgynevezett „Arab Projekt” mozgalom) ellenére az etnikai-vallási csoportnak továbbra sincs hiteles politikai képviselete, ami pedig elengedhetetlen lenne a társadalmi kiegyezéshez. Ráadásul az Iszlám Állam tevékenységének legnagyobb áldozata éppen a szunnita arabság, amelynek komoly kormányzati és nemzetközi támogatásra lenne szüksége az újjáépítéshez, ezt azonban politikai érdekérvényesítés nélkül nehéz lesz elérni.
A moszuli csatát követően a harmadig tanulság az lehet számunkra, hogy a nemzetközi közösség nem tanul a hibáiból. Most, a csata másnapján, a humanitárius mentés és az újjáépítés során tudja, tudná bizonyítani a Nyugat, hogy nem csak felelőtlen külpolitikát folytat a Közel-Keleten. Iraknak a humanitárius válsághelyzet megoldásához 284 millió dollárra, a moszuli alapszolgáltatások visszaállításához egymilliárd dollárra, az országban pedig a teljes rekonstrukcióhoz tíz év alatt körülbelül százmilliárd dollárra van szüksége. Az ENSZ szerint a szükséges pénznek körülbelül a felére érkezett felajánlás július közepéig, a maradék forrása azonban még kétséges. Ez mind a szunnita arab lakosság életkörülményének stagnálását vagy romlását vetíti előre, az Iszlám Állam és elődszervezetei pedig már bizonyították, hogy megfelelő szociális körülmények hiányában könnyen újra tudnak szerveződni évek leforgása alatt.
A humanitárius segítségnyújtás és az újjáépítés elmaradása, az etnikai-vallási csoportokon belüli politikai versengés, valamint az iraki kormány megbízhatatlansága mind erősítik a pesszimista képet Irak jövőjéről. Ugyan az Iszlám Állam súlyos vereséget szenvedett el Moszul elvesztésével, és területbirtokló szervezetként a napjai meg vannak számlálva, de a jobb bagdadi kormányzás és a hatékonyabb nemzetközi segítségnyújtás nélkül gyakorlatilag felkínáljuk a lehetőséget a dzsihádisták visszatérésére. Persze sokan hivatkoznak a nagymértékű korrupcióra vagy a nyugati felelősség korlátaira, egy azonban biztos: stabil Irak hiányában sem az európai terrorista fenyegetést, sem a migrációs nyomást nem tudjuk hosszú távon csökkenteni. Irak túlélése és sikere ezért közös érdekünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.