Milyen év vár a nyugdíjasokra az idén? Pénzügyi szempontból jó, hiszen jár nekik az inflációs nyugdíjemelés januártól, és feltehetően lesz nyugdíjprémium (a GDP-növekedés 2018-ra várt mértéke 4,3 százalék) is, és talán az Erzsébet-utalvány vagy hasonló többletjuttatás sem marad el.
A nyugdíjasok számára a legnagyobb hatású pluszpénz a nyugdíjak rendszeres emelése. Az ellátásukat már januártól kezdve kettős emelés után kapják: először 0,8 százalékkal emelik a decemberi nyugdíj összegét a tavalyi inflációs korrekció egy hónapra eső mértékével (mindazoknak, akik 2017 novemberében részesültek az egyösszegű, 9,6 százalékos különbözeti emelésben), majd az így kapott összeget tovább emelik 3 százalékkal, az idei évre szóló költségvetési törvényben tervezett infláció mértékével. (A nyugdíjemelés kizárólag a tárgyévre tervezett fogyasztói árindextől függ.)
Ez kedvező: a 3 százalék az MNB új inflációs előrejelzése szerint fél százalékkal magasabb a ténylegesen vártnál. A nyugdíjasok már élvezték a hasonló felülbecslések eredményét: 2010 óta egy 13. havi nyugdíj porlasztott kifizetésével felérő arányban nőtt a nyugdíjuk reálértéke. A felülbecslés miatt a reálérték megőrzéséhez szükséges mértéknél jobban emelt nyugdíjakból nem lehet visszavenni az inflációt meghaladóan növelt részt, ellenkező irányban viszont működik a jog: ha az infláció tényleges mértéke meghaladná a januári emelés mértékét, akkor a különbözetet januárra visszamenőleg megkapják novemberben. (Ez történt 2017-ben.) Ha az eltérés – amelyet a KSH január–augusztus hónapokra közzétett inflációs tényadatai alapján mérnek – nem éri el az 1 százalékot (mint tavaly, amikor 0,8 százalék volt), akkor egyösszegű a korrekció, ha meghaladná, akkor pótlólagosan emelik a nyugdíjat az eltérés mértékével. Mindkét verzióban beépül a nyugdíjba az inflációs emelés és annak korrekciója is.
A kedvező folyamatok ellenére nagyon sok kritika éri a rendszeres nyugdíjemelést.
A kisebb nyugdíjban részesülők nehezményezik a százalékos emelést: 80 ezer forint nyugdíj esetén a 3 százalék 2400 forintot, míg 200 ezer forintos nyugdíjnál már 6000 forintot ér. Szívesen látnának olyan módosítást, amely egységes összegű emelést írna elő – de ezt nyilván a magasabb nyugdíjban részesülők éreznék igazságtalannak. Elképzelhető a sávos emelés bevezetése is: ez esetben a kisebb nyugdíjban részesülők nagyobb mértékben, a nagyobb nyugdíjban részesülők kisebb mértékben kapnának emelést. Eltekintve attól, hogy ez milyen mértékben bonyolítaná tovább a nyugdíjrendszer már ma is jogi őserdőre emlékeztető szabályozási környezetét, a rendszer a nagyobb méltánytalanságok helyett rengeteg kisebb méltánytalansághoz vezetne. Nem is beszélve arról, hogy figyelembe kellene venni a nyugdíjas tényleges vagyoni helyzetét is. Ez viszont (vagyonadó hiányában) szinte lehetetlen.
A másik lényeges és szintén indokolt kifogás, hogy az inflációs nyugdíjemelés miatt – amelynek célja a nyugdíjak reálértékének megőrzése – a nyugdíjasok hosszabb távon relatíve elszegényednek az aktív korosztályok dolgozó tagjaihoz képest, hiszen a nemzetgazdasági átlagbér az infláció többszörösével nő. Tavaly 12,8 százalékkal nőtt az átlagkereset, miközben a nyugdíjak csak 2,4 százalékkal (a novemberi kiigazítással együtt). Ezt orvosolná a svájci indexálás, amelynek alkalmazásával az átlagos bérnövekedést valamilyen arányban figyelembe vennék a nyugdíjemelésnél. Az elképzelés egyáltalán nem ördögtől való, három hatásával azonban tisztában kell lennünk. Egyrészt ha az átlagbérek csökkennének, akkor a nyugdíjemelés mértéke az infláció alá is bukhatna, így a nyugdíjak reálértéke csökkenhetne. Másrészt az ilyen emelés sokkal többe kerülhet, mint az inflációkövető gyakorlat.
Minden 1 százalékpontnyi emelés 20 milliárd forintnyi többletkiadást generál a nyugdíjkasszában, és további 7 milliárd forintnyit az egyéb ellátásokat fedező költségvetési tételekben. Ha a tavalyi adatok alapján svájci módra indexálták volna az ellátásokat, azaz (12,8 + 2,4) / 2 = 7,6 százalékkal növelték volna a nyugdíjakat 2,4 százalék helyett, az plusz 140 milliárd forintjába került volna a költségvetésnek. (A 2017. évi korrekciós emelés, a nyugdíjprémium és az Erzsébet-utalvány összesen 80 milliárd forint volt.) Az ilyen vegyes emeléssel a nyugdíjasok drámai mértékben növelhetnék az inflációt is, hiszen több mint kétmilliós tömegük keresletével elképesztő mértékben gyorsíthatnák a bér-ár spirál felpörgését.
Egyéb javaslatokat is fontolgatnak a nyugdíjasszervezetek, elsősorban azt, hogy az inflációs emelés mértékét ne az általános fogyasztói kosár, hanem a nyugdíjas-fogyasztóikosár alapján határozzák meg. Nyilván védhető ez az elképzelés is – mindaddig, amíg a nyugdíjas fogyasztási árnövekedés mértéke magasabb, mint a fogyasztói árak általános növekedése. Ha ez éppen megfordulna, akkor a nyugdíjasok azért tiltakoznának, hogy a nyugdíjuk reálértéke csökken. Persze elképzelhető lenne olyan megoldás is, amely mindig a nyugdíjasok érdekében váltogatná az emelés mértékét, de ez a megoldás súlyosan sérthetné a társadalom többi rétegének érdekeit, hiszen a nyugdíjasokat minden esetben kedvezményezné, függetlenül a költségektől és következményektől.
Bárhonnan közelítsünk, a nyugdíjemelés módszere és mértéke számtalan vitát generálhat. Az érvényben levő rendszer garantálja a nyugdíjak reálértékének megtartását, s ezt az elemét biztosan meg kell őrizni bármilyen jövőbeni módosítás esetén is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.