A helpdesk munkatársai már nem győzték, így a 44 ezer fős Trelleborgban beszálltak a helyi közigazgatási feladatok ellátásába a robotok. Svédországban tehát már van egy város, ahol egy fontos ügyintézési helyzetben – a személyes ügyfélkapcsolati feladatok ellátásában – váltották ki szoftverrobotok az élő emberi munkát. Ez már önmagában is elgondolkodtató. Ám a skandináv kísérleti projekt eredményeit tovább olvasva azt is megállapíthatjuk, hogy a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) első közigazgatási adaptációi felettébb sikeresnek bizonyulnak Európában.
A közreműködő UiPath Robots tájékoztatása szerint a trelleborgi önkormányzatnál megvalósított projektben az érintett 6500 szociális ügyintézési folyamatnál átlagosan 79 százalékkal (!) csökkent az idő. Az időmegtakarítás a munkaerőpiaci osztályon 95 százalékos volt, ahol ráadásul 50 százalékkal nőtt az aktív munkaerőpiaci kezdeményezésekben részt vevő helyi polgárok száma. Sőt, a szociális szakterület működési hatékonyságának gyors javulását követő másodlagos hatásként a településen 12 százalékkal több polgár kezdett el tanulni, mint az előző évben. Az pedig már a helyi döntéshozóknak is felkeltette a figyelmét, hogy 22 százalékkal kevesebben fordultak a városhoz pénzügyi segítségért, továbbá, hogy az adminisztratív költségek is 60 százalékkal csökkentek.
Ez lenne a jövő? Robotok robotolnak majd a fejlett országok közigazgatásaiban? Ha ez így lesz, vajon milyen messze áll a magyar közigazgatás mindettől? „Bár a bürokratikus intézményrendszert sikerült átalakítani, a kormány bürokráciacsökkentése kudarcot vallott, ugyanis minden íróasztal meg tudja magyarázni a jogosultságát” – mondta néhány hónappal ezelőtt a Miniszterelnökség miniszterhelyettese egy budapesti konferencián. (Csepreghy Nándor a 2017. októberi Budapest Economic Fórumon beszélt a kérdésről. – A szerk.)
Hozzátehetjük, hogy közigazgatásunk digitális átalakulása sem éppen a skandináv (vagy balti) tempót követi, hisz egyelőre a most debütáló legújabb elektronikus közigazgatási ügyintézési rendszerek is csak a hiteles benyújtásban jeleskednek.
Az ügyintézők a Hivatali Kapura beérkező elektronikus kérelmeket tehát legtöbb esetben most is ugyanúgy kinyomtatják – és manuálisan feldolgozzák –, mint korábban.
Így aztán Magyarországon a köztisztviselők éppúgy „robotolnak reggeltől estig”, mint régen. És ha már a „robotolásnál” tartunk, itt lenne az ideje hazánkban is rendet vágni szemantikailag a sorok között, s ezt a feudális hagyományokig visszavezethető – etimológiailag szláv eredetű – fogalmat 21. századi jelentéstartalmakkal felruházni, avagy „robotozásra” cserélni.
Érdekes módon a közigazgatásban pontosan ott lenne helye és ideje „robotozásnak,” ahol ma üveges tekintetű tisztviselők robotolnak.
A kreatív elméknek egyáltalán nem tekinthető szoftverrobotoknak ugyanis pont azokra a monotonitástűrést igénylő munkahelyekre „fáj a foguk”, ahol a szabályozási környezet viszonylag állandó, és a folyamatok – az egyes munkamenetek – hosszabb időn keresztül nagy tömegben és változatlanul ismétlődnek.
Hogy mit is jelentene a 21. századi jobbágyfelszabadítás? Képzeljünk el egy rácsokkal megerősített alagsori irodát, ahol nyolcan szorulnak össze a neonfény alatt, hogy vállvetve reggel nyolctól délután fél ötig feldolgozzák azt az aktahegyet (vagy e-mail-tömeget), amelyet az iktatásból (vagy az iratkezelőből) az asztalukra halmoztak (vagy az e-mail-fiókjukba tömtek). Egy ilyen irodatérben nagy a szorongás. Nincs helye a személyes kibontakozásnak, és árgus szemek nézik, hogy ki mikor megy ki cigarettázni, ebédelni, csekket befizetni. Fordított – rosszabb – esetben az egész kollektíva együtt lazsál, a csoportkultúra pedig kiközösíti a sztahanovista közrabszolgát.
Az ilyen munkahelyek foggal-körömmel való megtartása valójában senkinek sem jó.
Képzeljük el ugyanezt az irodát úgy, hogy bár a nyolc monitor be van kapcsolva, de nincs előttük billentyűzet vagy egér, mert az egykori ügyintézők által végzett műveleti lépéseket a megszokott irodai alkalmazásokon egy szoftverrobot hajtja végre tízszeres sebességgel. Kinyitja az e-mailt, kiolvassa az üzenet értelmét, adatbázist nyit meg, kimásolja az ügyfélhez rendelt adatot, beírja egy válaszüzenetbe, és már küldi is vissza az ügyfélnek.
A felugró és ki-be kapcsolódó alkalmazásablakok vibráló fényében most csak egy tisztviselő („villanypásztor”) sétálgat komótosan, aki azt ellenőrzi, hogy a folyamat megakad-e valamelyik „robot kollégánál”. Ha ez megtörténik, akkor több évtizedes közigazgatási rutinnal nyúl bele az ügyintézési folyamatba, s pár kattintás után a munka újra felpörög az irodában. Nincs cigaretta- és ebédszünet, nincs selejt, félretett vagy elfelejtett akta, és nincs szakszervezet. A munka 7/24-ben nonstop folyhat, ameddig még akad feldolgozni való ügy.
Furcsa jövő? Igen. Viszont mindenki jól járna! Az elgyötört lelkű közalkalmazottak a szolgáltató szektor más – gondolkodást is igénylő – területeire áramolhatnának. Pontosan oda, ahol a teljes foglalkoztatottság elérésével egyre inkább munkaerőhiány jelentkezik. A magyar gazdaságnak intenzív növekedésre van szüksége, mert a hasonló népességű fejlett országok nemzeti összterméke még mindig háromszor nagyobb. A fizetésekről nem is beszélve.
Persze jól járna az állam is, de ez egy másik történet. Addig is „robotolás helyett inkább robotozzunk” egy új szellemiségű közigazgatásért!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.