Kik fognak olyan boltban vásárolni, ahol minden lépésünket kamerák figyelik, a képeket pedig mesterséges intelligencia elemzi, hogy a lehető legjobban leírja fogyasztói szokásainkat. Hogy a nemzetközi kiskereskedelem ebbe az irányba halad, az biztos, de hogy a fogyasztók mely csoportjai járnak majd az ilyen boltokba, az már kevésbé egyértelmű.
Nemrég nyitotta meg első pénztár nélküli boltját az Amazon, és a cég árfolyama rögtön az egekbe szökött. A piacok első fecskeként értékelték az új boltot,
amelyben egy mesterséges intelligenciára épülő rendszer minden mozdulatunkat figyeli, és azokból a kereskedő számára hasznosítható információkat szűr ki.
A piaci értékelések szerint ez a jövő kereskedelme, de vajon ugyanígy értékelik-e a megoldást a fogyasztók? Vajon kik azok, akik szívesen adnak magukról adatot némi kényelemért cserébe, és kik azok, akik továbbra is inkább az embert választják a pult mögött. A választ a generációkutatás alapozhatja meg.
A legtöbb idős ember otthon azt tanulta, hogy a leveleket (különösen a számlaleveleket) nem dobjuk a kukába összetépés nélkül. A háború után született baby boomerek számára a személyes adat, az anyagi helyzet vagy a vásárlási preferenciák egyszerűen titkok, amelyeket soha nem kötünk mások orrára. Ők abban nőttek fel, hogy a szülők válásáról is jobb nem értesíteni az iskolát, nehogy „elvált szülők gyerekeként” bélyegezzék meg a csemetéjüket.
A baby boomerek gyerekeként az X generációhoz tartozók többsége szintén azt tanulta otthon, hogy életük részleteit jobb titokban tartaniuk, ezért a tipikus X-es ugyancsak titkolózó
Lakcíménél már csak az e-mail-címére háklisabb: előszeretettel tart fenn ilyen célra kamucímet, és azonnal GDPR-t kiált, ha kéretlen levelet talál a mailboxában. Ettől függetlenül az Amazon – idővel – számíthat az X-esekre, de ki kell várnia, hogy a generáció azt lássa: a szisztéma bevált, a fiatalok ezt használják. Az X-esek élete ugyanis folyamatos alkalmazkodás a digitalizáció vívmányaihoz, csakhogy a tudás átadásának iránya már nem a régi: nem az idősebbektől lessük el az újabb és újabb fortélyokat, hanem a fiatalabbaktól.
A 24–38 éves Y generáció élete az idősebbekéhez képest nyitott könyv.
Személyes adataikat ők nem titokként, hanem cserealapként kezelik. Ha adsz érte valamit, adok érte e-mail-címet, ha még többet kapok, akkor akár telefonszámot is – így fest az Y-os alapelv. Az Y generáció világa amúgy is közkincs, hiszen mindent tudhat róluk, aki felmegy a Facebookra. Választásaiban az Y-os impulzív: ha valami megtetszik neki, ha valami élményt kínál, rá fog mozdulni, és ebbe az is bőven belefér, hogy megadja az adatait. Márpedig mi lenne nagyobb élmény egy jó kis pénztár nélküli bevásárlásnál?
Emellett sok Y-os a személytelen kapcsolatok útvesztőjében éppúgy könnyedén mozog, mint az appok világában.
Nem igényli a csevegést az eladótérben, hiszen mindent megtudott már a megvásárolni kívánt termékekről, még mielőtt bement volna a boltba.
Nem fog neki hiányozni a pár kedves szó a pénztárnál, hiszen „ismerősei” felével is jó, ha egyszer vagy kétszer találkozott életében, mégis milyen jól megértik egymást! És különben is, az Y-os jól elvan magával, hisz soha nincs egyedül, amíg nála van a telefonja.
A 8–23 éves Z generációnak nagyon bejön majd ez a „bemegyek, elveszem, kimegyek” világ. Ők már kifejezetten nehezen élik meg a személyes kapcsolatokat. Nem véletlen, hogy a telefont legkevésbé telefonálásra használják:
még a kortársakkal folytatott hangalapú kommunikációban is inkább választják a Messenger-üzenetet, mint a hagyományos beszélgetést.
Számukra kifejezetten vonzó lesz, ha nem kell szóba állni senkivel, és mégis megy minden, mint a karikacsapás.
A Z-sek szeretni fogják az Amazon boltját azért is, mert munkáról és értékről vallott nézeteik merőben mások, mint az idősebb generációkéi. A Z-sek nem akarnak ügyfelek lenni: ők öntudatos felhasználók! Az „ügyfél” elkötelezett (vagy inkább gúzsba van kötve), így közvetlenül megszólítható. Ezzel szemben a „felhasználó” személytelen, szabad, és bármikor válthat:
úgy szökdécsel az ajánlatok között, ahogy neki tetszik, nem kell átélnie a szakítás kínos pillanatait.
Az ezzel járó előnyök kihasználásának feltétele azonban, hogy az ajánlatok el is érjék a felhasználót, és ezt a Z-sek el is fogadják, annyit kérnek csupán, hogy a megkeresés elektronikus úton történjen.
A KPMG becslései szerint a generációk közül a fogyasztás volumenét tekintve néhány éven belül az Y és a Z generáció – tengerentúli megfogalmazásban a „millenáris generáció” – válik a világ legnagyobb fogyasztói csoportjává, és az X-esek újításra hajlamos csoportjaival együtt valószínűleg már ma is a kényelemre szavazó fogyasztók vannak többségben, tehát az Amazon jó lóra tett. A kiskereskedelem azonban még sokáig nem hagyhatja figyelmen kívül az idősebbek idegenkedését sem, így még egy emberöltő erejéig a különböző rendszerek egymás mellett élésére kell számítanunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.