A versenyképesség javításának legfontosabb feltétele a jövőben a digitális képességek fejlettsége lesz. A digitális képességek fejlesztése pedig egyrészt gépi, technológiai, másrészt tudásberuházásokat igényel. Az országok digitális felkészültségét e két területen több kutatóintézet is méri. Magyarország esetén valamennyien egybehangzóan arra figyelmeztetnek, hogy a gépekbe, technológiákba – vagyis az úgynevezett hardverbe – eleget fektetünk be, de rosszul állunk a szoftver-, azaz a tudásberuházásokkal.
Az OECD egyik legutóbbi tanulmánya arra mutat rá, hogy a 28 EU-tagország között az összes 2016. évi beruházásból Magyarországon volt a legalacsonyabb, 25 százalék alatti a tudásberuházások aránya.
Ezeken a kutatás-fejlesztésbe, a munkavállalók továbbképzésébe, a szervezeti korszerűsítésbe és az üzleti modell fejlesztésébe fektetett összegeket értették. A humán vagyonba való beruházás sürgető voltát friss Eurostat- és KSH-adatok is igazolják. 2017-ben a 15–74 éves korcsoportban a V4-országok között Magyarországon a legmagasabb, 22,1 százalék azok aránya, akik maximum nyolc általánost végeztek el.
Másrészről a legalacsonyabb az ezer lakosra jutó műszaki-tudományos, informatikai végzettségűek, illetve az ezen területeken doktori fokozattal rendelkezők aránya. Továbbá a 25–64 évesek között csupán 6,2 százalék a továbbképzésben – az úgynevezett lifelong learningben – részt vevők aránya. Ez 4,4 százalékponttal rosszabb, mint az osztrák érték. Vagyis a humán vagyonunk – legalábbis a digitalizációra való felkészültség tekintetében – nem erős.
Ennek ellenére, amint arra az OECD rámutat, gyengén állunk a humán erőforrásba való beruházással, azaz a humán vagyon fejlesztésével.
A 2016. évi 1,21 százalékos GDP-arányos kutatás-fejlesztési beruházás az egyik legalacsonyabb érték az EU-ban.
Igaz ez egyébként a 2020-ra kitűzött 1,8 százalékos célértékre is. Ráadásul, ha nem a százalékot, hanem az egy lakosra jutó értéket nézzük, az ennél is rosszabb képet mutat: egy lakosra csupán 140 euró jut, miközben az EU-átlag 594 euró, az osztrák érték pedig 1255 euró. Továbbá, ha azt is megnézzük, hogy hogyan oszlik meg a K + F-beruházás az állami, üzleti és felsőoktatási terület között, akkor azt látjuk, hogy a felsőoktatásnak nálunk 16 euró jut, ami feltűnően alacsony még a V4-ek között is.
De az oktatásra szánt állami kiadásoknál is a GDP-arányos 4,9 százalékból csupán 16 százalék jut a felsőoktatásnak, ami feltűnően messze elmarad a többi V4-ország adatától.
Ha tehát fel akarunk készülni a digitalizációs és robotizációs változásokra, elkerülhetetlen, hogy ne csak a technológiákba, de a tudásba is többet ruházzunk be. Ezt azért is fontos figyelembe vennünk, mert az OECD-tanulmány arra is figyelmeztet, hogy a V4-országok között az iparban Szlovákia után Magyarországon a legrövidebbek az értékláncok, vagyis a legalacsonyabb a helyben hozzáadott új érték aránya. Nagyobb új értéket pedig csak nagyobb tudásra építő munkákkal tudunk előállítani.
Az alacsony újérték-előállítás összefügg egyébként a legkönnyebben robotizálható összeszerelő munkafolyamatok magas arányával. Erre utal az az Eurostat-adat is, amely szerint
2017-ben az úgynevezett tudásalapú munkahelyeken foglalkoztatottak aránya az üzleti szférában a V4-országok között Magyarországon a legalacsonyabb, csupán 11,6 százalék. Az EU-s átlag 14,2 százalék.
Célszerű tehát figyelembe venni azt a versenyképességgel foglalkozók között ismert megállapítást, hogy egyeurónyi gépi, technológiai beruházáshoz öteurónyi tudásberuházás kell ahhoz, hogy a rendszer hatékonyan működjön. Ezt bizonyítják a Triple Helix modell szerzői is, akik azt hangsúlyozzák, hogy a felsőoktatás, a kormány és a cégek csak együttesen képesek a piaci sikerig elvezető innovációkra.
Magyarország idén öt helyet lépett előre az IMD versenyképességi listáján. Ám a javulás a makrogazdasági eredményeknek, elsősorban a költségvetési hiány és az adósság csökkenésének köszönhető. Ezért az IMD is arra figyelmeztet, hogy
a tudás- és képességszint emelése, az abba való állami befektetések bővítése nélkül a makrogazdaság eredményei sem lesznek hosszabb távon fenntarthatók, többek között azért, mert a tudáshiány hátráltatni fogja a digitalizáció elterjedését is.
Enélkül pedig a versenyképesség javítására sincs esély.
Csath Magdolna
egyetemi tanár, a Nemzeti
Versenyképességi Tanács tagja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.