Bár a magyar gazdaság az utóbbi években gyorsan nőtt, egyértelmű jelek mutatnak arra, hogy a mostani növekedési modell középtávon erős korlátokba ütközik. E korlátok közül a humán erőforrás mennyisége és minősége a legnyilvánvalóbb akadály. Némi leegyszerűsítéssel: kevesen vagyunk, és egyre idősödünk, nem vagyunk eléggé egészségesek, s a képzettségünkkel is gondok vannak. A képzettségi problémák nem pusztán azt jelentik, hogy közülünk sokan nem eléggé iskolázottak, hanem azt is, hogy sokan nem képesek a felnőttkori tanulásra, a munkaerőpiac folyamatosan változó elvárásaihoz való rugalmas alkalmazkodásra.
Másként fogalmazva: a jövő versenyképes Magyarországát elsősorban a humán erőforrás fejlesztésére kell alapozni, vagyis a versenyképességi politikában az oktatásnak és az egészségügynek kell kiemelt szerepet kapnia. Márpedig e területek a rendszerváltás óta tipikusan háttérbe szorultak a költségvetési folyamatokat kísérő szakpolitikai alkudozások során. A versenyképesség javítását ösztönző csomagok eddig jellemzően egyrészt a makropénzügyi problémák rendezésére, másrészt a fizikai infrastruktúra javítására és az adórendszer reformjára koncentráltak. Jelentős fordulatra van tehát szükség részint a költségvetési területek forrásainak elosztásában, részint az egyes szakpolitikák konkrét intézkedéseiben is.
Az a napokban közzétett versenyképességi javaslatcsomag, amelyet a Magyar Nemzeti Bank dolgozott ki, alapvetően megfelel ezeknek a szakmai elvárásoknak.
A 180 pontból 21 a közoktatás reformjára vonatkozik, 16 pont a felsőoktatás javítására irányul, 22 pont az egészségügy modernizációját célozza, 13 pont aktív munkaerőpiaci és bérpolitikai eszközökkel, 6 pont pedig demográfiai ösztönzőkkel kísérli meg javítani a magyar gazdaság versenyképességét. Arányaiban ez azt jelenti, hogy a humán erőforrás fejlesztésére irányuló reformok teszik ki a versenyképességi javaslatcsomag 43 százalékát. Eközben nem kerültek ki a csomagból a magyar versenyképességi politika szokásos célterületei sem: 11 pont az állam hatékonyságának javítására irányul, 6 pont a foglalkoztatás emelését ösztönző adóreformot javasol, 12 pont a fizikai infrastruktúra javítását célozza, de a csomag 28 pontban integrálta a kis- és közepes vállalatok fejlesztésének stratégiáját is. A jegybank perspektívájából érthető a pénzügyi rendszer modernizációjának megkülönböztetett kezelése, miközben az energiapolitika, az exportstratégia, az innovációpolitika és az iparstratégia is első számú területek lettek. A csomag alkotóinak közpolitikai bölcsességét mutatja:
megpróbálják a humán erőforrások kiemelt kezelésére építő fordulatot úgy megvalósítani, hogy közben a versenyképességi politikák szokásos kedvezményezettjei se viszonyuljanak negatívan a változásokhoz.
Az ördög persze a részletekben rejlik, azaz a konkrétan bekövetkező szakpolitikai intézkedések során fogjuk meglátni, mennyit sikerül teljesíteni a kívánt fordulatból. Fontos felismerés például, hogy az oktatási reformok alfája és ómegája az oktatói gárda, azaz kulcskérdés, hogy sikerül-e vonzóbbá tenni a pedagógus-életpályát, növelni a köz- és a felsőoktatási szakma presztízsét. A magántőke becsatornázása az oktatásba és az egészségügybe szintén logikus törekvés, kérdés azonban, hogy mennyire lehet sikeres akkor, amikor a szolgáltató ágazatokban a potenciális befektetők időnként olyan politikai jelzéseket kapnak, hogy befektetéseiket bizonytalanság övezi. A képességfejlesztés és a gyakorlati tudnivalók előtérbe helyezése az alsó tagozaton ugyancsak üdvözlendő és a sikeres nemzetközi oktatási reformoknak megfelelő szándék, ám eléggé különbözik attól, mint amit az elmúlt időszak centralizált közoktatásában tapasztalhattunk. Egy kritikai észrevételt pedig muszáj megtenni: a szegény családok öröklődő hátrányait nem igazán kezeli a csomag. Holott a humán erőforrás legnagyobb minőségi tartaléka, azaz a jövőbeli felzárkózás záloga ott bújhat meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.