Dél-Korea az IMD 2018-as, 63 országot tartalmazó versenyképességi listáján a 27., a WEF 2017–18. évi, 137 országot rangsoroló listáján pedig a 26. helyen van. A digitális versenyképességet tekintve az IMD elemzései szerint és a WEF fenntartható fejlődési mutatói szerint is a 14.
De honnan indult Korea, és hogyan jutott e kedvező pozícióba? Az 1950-es években még elsősorban mezőgazdasági ország volt, rendkívül alacsony bérekkel és életszínvonallal. Az átlagos napi bér 2,3 dollár volt – 2018-ban az átlagbér 60 dollár naponta. Az egy főre jutó reál-GDP 1960-tól hosszú ideig évi átlag 6 százalék körül nőtt, ma a világátlag több mint kétszerese. 2017-ben az export 10 százalék körül bővült. 2018–2019-ben a növekedés 3 százalék körül lesz. A munkanélküliségi ráta 3,8, az infláció 1,6 százalék. A GDP-arányos államadósság 40 százalék körüli. A koreai gazdaság ma Ázsia 4., a világ 13. legnagyobb gazdasága.
Vajon mi áll az eredmények hátterében?
A jól képzett munkaerő pedig a hosszú távú tudatos fejlesztés eredménye. A 80-as évek közepe óta jellemzően a megfelelő korosztály 80 százaléka elvégez valamilyen – legtöbbször szakmai jellegű – középiskolát, a 90-es évek közepe óta a középiskolások több mint fele megy egyetemre. Következésképpen jelentősen emelkedett a munkavállalók tudásszintje, ami figyelemre méltó bérnövekedést is eredményezett. Az oktatási rendszert a kezdetek óta összehangolták a gazdasági fejlődés igényével: nemcsak a cégek mai szükségleteit igyekszik kielégíteni, de a jövő technológiai fejlődési irányaira is tudatosan készíti fel a társadalmat, összhangban a híres koreai mondással:
Ha csak egy évre gondolsz előre, akkor ültess rizst! Ha tíz évre, akkor ültess fát, ha száz évre, akkor fektess be az oktatásba!
A költségvetésnek átlagosan 14 százaléka oktatásra szánt kiadás. A kutatás-fejlesztésre tartósan sokat, a GDP 4 százalék körüli értékét szánják – 2018-ban ez az érték 4,6 százalék lesz.
Összehasonlításként: az oktatási ráfordítás az EU 28 országában 2016-ban átlagosan a költségvetés 10,2 százaléka, a magyar érték 10,5 százalék volt. A GDP-ből kutatás-fejlesztésre fordított összeg 2016-ban az EU28-ban 2,03 százalék, Magyarországon 1,21 százalék volt. Ma már a lakosság számához viszonyítva, Finnország, Dánia és Szingapúr után Koreában dolgozik a legtöbb kutatás-fejlesztéssel foglalkozó szakember.
Azt valószínűsíthetjük tehát, hogy a koreai gazdaság gyors fejlődése összefüggésbe hozható a jól tervezett és folyamatos oktatási és kutatás-fejlesztési beruházásokkal, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek képességei felszínre kerüljenek, és hasznosíthatók legyenek a gazdaság és a társadalom fejlődése érdekében. A tudásszint állandó emeléséből a cégek is kiveszik a részüket: az állam erőteljesen ösztönzi őket arra, hogy képezzék tovább a munkavállalóikat. Végső soron az egyre magasabb színvonalú humán vagyon nemcsak a gyors gazdasági növekedést, hanem a tudás- és innovációalapú fejlődési útra való áttérést is segíti.
Gondok természetesen Koreában is vannak. Az egyik a „csebolnak” (chaebol) nevezett nagyvállalati rendszer, amelynek tagjai a gazdasági teljesítmény jelentős százalékát adják, de csak néhány tipikus ágazatban vannak jelen.
Egy ilyen óriási vállalatcsoport például a Samsung, amelynek bevételei a GDP körülbelül 20 százalékát is kitehetik. De ilyen a Hyundai, a Kia és a Daewoo csoport is. Ezek a nagy cégek csak néhány domináns ágazatban működnek, viszont teljesítményüktől erősen függ a gazdaság sikere. Ugyanakkor csökkentik a gazdaság sokszínűségét, diverzifikáltságát, továbbá időnként korrupciós helyzetekbe is belekerülnek. Mindez súlyos kockázatot hordoz.
A kisvállalati szektor viszont nem elég erős, ami gyengíti a vállalkozói szellemet és az innováció esélyét.
Az OECD Koreáról készült 2018. júniusi elemzése rámutat, hogy az úgynevezett globális vállalkozói index tekintetében Korea a vizsgált 34 ország között csak a 21. (megjegyzendő, hogy Magyarország a 33.). A digitalizáció és robotizáció kínálta lehetőségek kihasználásához nyilván meg kell erősíteni Koreában is a kisvállalati szektort. Ennek egyik módszere, hogy az állam támogatást ad azoknak a felsőfokú végzettségű fiataloknak, közöttük kutatóknak is, akik hajlandók adott ideig egy kisvállalatnál dolgozni, és még többlettámogatás is járhat akkor, ha ráadásul a kisvállalat nem nagyvárosban, hanem kistelepülésen, a fejlett központoktól távol működik.
A másik akció az idősebb munkavállalók folyamatos továbbképzése az állami oktatási rendszer keretében azért, hogy a folyamatosan megjelenő új tudásigények mellett is foglalkoztathatók maradjanak.
Tudjuk, Korea ázsiai ország, nemzeti kulturális jegyei jelentősen eltérnek a magyarokétól. Így alkalmazott megoldásait nyilván nem lehet változatlan formában átvenni. Ám az oktatásba való folytatólagos és jelentős befektetései, és a sikeres gazdasági felzárkózása közötti szoros kapcsolat mindenképpen tanulságos, és a jelen magyar helyzetben, amikor a versenyképesség javítása és a fenntartható növekedés nálunk is egyre határozottabban a humán vagyon tudásszintjének gyors emelésétől függ, feltétlenül tanulmányozásra érdemes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.