BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
légi közlekedés

Tartja éves eredménycélját a Wizz Air

Külső körülmények mellett a poggyászpolitika változása okolható a Wizz Air gyengébb negyedéves eredményeiért. Váradi József, a magyar hátterű diszkont-légitársaság vezérigazgatója a Világgazdaságnak megerősítette, hogy a 310-340 millió eurós éves profitcélt ezzel együtt is teljesíteni tudják.
2018.07.26., csütörtök 07:11

Mivel magyarázza a Wizz Air nyereségének visszaesését?

Tavaly a húsvéti ünnepek teljes egészében a pénzügyi évünk első negyedévére estek, idén nem. Önmagában ez 17 millió euró profitkiesést okozott, emellett az európai, főleg a francia légi irányítók sztrájkja miatt 3-ról 9,1 millió euróra nőttek a késések miatti kártérítési kötelezettségeink. Ha ezeket hozzáadnánk az 50 millió eurós negyedéves profithoz, akkor az egy évvel korábbit meghaladó eredményről beszélgethetnénk. A mostani nyereség egyébként megegyezik a cég várakozásaival.

A kiegészítő bevételek 8,6 százalékos csökkenését mi okozta?

Ez a poggyászpolitikánk változásából fakad, de ezzel is kalkuláltunk. Míg korábban utasonként átlagosan 4,5 euró származott a csomagok feladásából, addig most gyakorlatilag a jegyárba beépítve minden utas fizet a csomagokért. Utasonként nettó 2 eurót veszítettünk a poggyászpolitika átalakítása miatt.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója
Fotó: Mohai Balázs / MTI

Az egy utaskilométerre vetített költségben hogyan tudták ellensúlyozni a kerozin drágulását?

Üzemanyagra utaskilométerenként 0,1 eurócenttel többet, 1,03 eurócentet költöttünk, míg a repülőgépek bérlésére 0,07-dal kevesebbet, 0,49-ot. Ezt úgy értük el, hogy több nagyobb befogadóképességű Airbus A321-est állítottunk a flottánkba. Emellett az euró és a dollár árfolyama most nem alakult számunkra kedvezőtlenül.

Miért csökkentették a korábbi 20-ról 18 százalékra az éves utasszámbővülést?

A pénzügyi évünk első fél évében 20 százalékos utas­szám­bővülést várunk, viszont az október elejétől március végéig tartó, főszezonnak nem számító második fél évben már csak 16 százalékos pluszra számítunk. Ez azt jelenti, hogy kevesebbet repülnek a gépeink a költségesebb üzemeltetés miatt. Ebben a döntésünkben a légiforgalom-irányítók esetleges újabb sztrájkjai is szerepet játszottak. Emellett olyan külső tényezőket is figyelembe vettünk, mint az olajár várható alakulása és a Brexit jelentette kockázatok. A következő fél évre egyébként az üzemanyag-kiadásaink csaknem 80 százalékát fedeztük, így erre az időszakra kevés a nyitott piaci pozíciónk. A korábbi 310-340 millió eurós éves profitcélt azért tartjuk elérhetőnek, mert úgy véljük, hogy hatékonyságnövelő intézkedésekkel ellensúlyozni tudjuk a kedvezőtlen hatásokat.

A teljes interjút a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.