Nem állíthatjuk, hogy egy ország versenyképességét egyedül a felsőoktatási rendszerének minősége határozná meg. Az azonban bizonyítható, hogy a versenyképesség és az oktatási színvonal között összefüggés van. Elsősorban azért, mert a versenyképesség nagymértékben függ attól, hogy egy gazdaságban mekkora új érték keletkezik. Az új érték – vagy ahogyan gyakran hívjuk, a helyben hozzáadott többlettudás – pedig attól is függ, hogy van-e a nagy hozzáadott érték előállításához szükséges elegendő szakember.
A nagy hozzáadott érték, mint az értékláncelméletből tudjuk, a teljes termelési és szolgáltatási folyamat elején, az ötlet megszületésénél, illetve a végén, a kész termék vagy tudás piacra vitelénél jelentkezik.
Ezért fontos, hogy az innováció valamennyi típusa, a termék- és technológiai innováción kívül a marketing-, pénzügyi, logisztikai, szervezési és vezetési innováció is jelen legyen egy gazdaságban. Ez pedig kiváló szakemberek meglétét igényli ezeken a területeken. A kiváló szakemberek rendelkezésre állása – legyenek mérnökök, informatikusok vagy közgazdászok – nyilván összefügg az oktatási rendszer minőségével is. Érdemes ezért megvizsgálni a most megjelent felsőoktatási rangsorokat. A Times Higher Education vizsgálatok sok szempont szerint elemzik a felsőoktatási intézmények teljesítményét. Vizsgálják az oktatási, kutatási és publikációs eredményeket, és a felsőoktatási intézmények üzleti világgal való együttműködését is.
A sorrend kialakításához a statisztikai adatokon kívül a hallgatók és a vállalkozások kikérdezésére támaszkodnak.
A 2019-es világrangsort két brit (University of Oxford és University of Cambridge) és három amerikai (Stanford University, Massachusetts Institute of Technology, California Institute of Technology) vezeti. Az első ötszáz között egy közép-európai egyetem, a prágai Károly Egyetem szerepel. Régiónk egyetemei többségükben a 600. és a 800. hely között találhatók. Itt van az ELTE, a Pécsi és a Szegedi Tudományegyetem több lengyel, cseh és szlovén egyetem társaságában.
A következő, 800. és 1000. közötti csoportban találjuk a Műegyetemet és a Debreceni Tudományegyetemet. A Corvinus pedig az ezrediken túli csoportba szorult. Készült külön rangsor az EU-tagállamok egyetemeiről is. Ezt a listát is a brit oxfordi és a cambridge-i egyetem vezeti. Az első tízből nyolc brit egyetem. Az első száz egyetemből pedig 53 brit, 15 spanyol, 11 francia és 8 német. Az első százban ezeken kívül még olasz, portugál, holland és ír egyetemek vannak.
Ha megnézzük a nemzetközi versenyképességi listákat, akkor a jó egyetemekkel rendelkező országokat a versenyképességi listákon is elöl találjuk.
A WEF legutóbbi, 2018. évi listáján az USA a 2. Nagy-Britannia a 8., Németország az 5. helyen van. Ausztria a 18., a V4-ek között pedig Csehország van a legjobb, 31. helyen. Az IMD 2018. évi listája is hasonló képet mutat.
A versenyképességi helyezés összefügg azzal, hogy mivel versenyeznek az országok, milyen hosszú értékláncok jellemzik gazdaságukat, mekkora hozzáadott értéket teremtenek.
Az élenjárókat és régiónk országait éppen ezek a jellemzők különböztetik meg leginkább egymástól. Az élenjárók tudással, innovációval, az értéklánc nagy hozzáadott értéket előállító szakaszait is tartalmazó tevékenységekkel versenyeznek. Régiónk országaira pedig még mindig inkább az olcsósággal, a mennyiségi növekedésre törekvéssel való versenyzés a jellemző.
Feltehetjük a kérdést: azért nincs elég nagyon kiváló minőségű képzést kínáló egyetem, mert nincs elég igényes, nagy hozzáadott értéket előállító munkahely, illetve tevékenység, amelyben ilyen tudásra lenne szükség, mivel régiónkra inkább a termelő-összeszerelő tevékenység túlsúlya a jellemző, nem az alkotó, kreatív munkáé, vagy éppen azért ezek a jellemző tevékenységek, mert kevés a jól képzett szakember?
A képlet természetesen ennél sokkal bonyolultabb. Ám egy dolog nyilvánvaló: az, hogy az oktatás színvonalának kulcsszerepe van a versenyképesség javításában. A tudástartalom megjelenik a csúcstechnológiás export arányában, a tudástartalmat pedig befolyásolja a tudásintenzív ágazatok foglalkoztatottsági szintje. Magyarországon az összes exporton belül 2017-ben alacsonyabb volt a csúcstechnológiás export aránya az EU-s átlagnál. (az EU-átlag 17,8 százalék, Magyarországé 17,5 százalék). Alacsony volt továbbá a tudásintenzív szolgáltatások területén foglalkoztatottak aránya is az összes foglalkoztatotthoz mérve (Magyarországon 35,1 százalék, az EU-s átlag 40 százalék).
A legrosszabb adatunk pedig a tudományos és technológiai területeken foglalkoztatottak tekintetében van.
Nálunk az aktív lakosság 36,5 százaléka dolgozik ilyen területen. Az EU-s átlag 46,6, a cseh 39,6, a lengyel 44, az osztrák 50,1 százalék. Régiónkból egyedül a szlovák érték rosszabb egy kevéssel a mienknél, 35,2 százalék. Ezek a számok azt érzékeltetik, hogy nálunk tényleg rövidek az értékláncok, és sokkal inkább a termelő, mint az innovatív tevékenységek vannak jelen a gazdaságban. A versenyképesség-javítás kulcsát ezért egyértelműen itt kell keresni.
Fejlődésünket jól célzott és hatékony hosszú távú szemléletű megoldásokkal lehet felgyorsítani.
Ezek között elsődlegesek a tudásberuházások, beleértve a felsőoktatás minőségének javítását is. A digitalizáció és robotizáció korában ugyanis új hangsúlyt kap Széchenyi István híres mondása, amely szerint: „Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.