A hazai vállalati kultúrák napjainkban egyre divatosabb és gyakran használt kifejezése a CSR (corporate social responsibility), a társadalmi felelősségvállalás. A magyarországi cégek jelentős része hirdeti magáról: működése során kiemelt hangsúlyt fektet a társadalmi felelősségvállalásra, ezen belül az önkéntességre, jótékonykodásra, környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenységekre.
A nem következetes, „kirakat” CSR-politika folytatása azonban kontraproduktív lehet, és a munkavállalók munkahelyükbe vagy munkáltatójukba vetett bizalmát is megrendítheti.
Önmagában véve már az is komoly felelősségvállalás, hogy megfelelő, az adott cég profiljához, működéséhez és méretéhez illeszkedő, koherens, a munkavállalók számára hiteles és vonzó CSR-stratégia szülessen. A multinacionális cégek és nagyvállalatok a legtöbb esetben rendelkeznek azzal a helyzeti előnnyel, hogy a már meglévő, anyavállalati stratégiát ültetik át a hazai viszonyokra, ehhez a szükséges financiális háttér is a rendelkezésükre áll.
Így az ott dolgozók számára szinte magától értetődő, hogy akár munkaidőben, szervezetten vegyenek részt jótékonysági akciókban, ez az adottság pedig fontos szempont lehet – különösen a fiatalabb generáció esetében – a munkahelyválasztásnál.
Ezzel szemben a kis- és középvállalkozások általában nem rendelkeznek kiforrott CSR-politikával, ám szeretnének ezen a téren is aktívak lenni. A legjobb gyakorlatok hiányában azonban nem tudnak összhangot teremteni a különböző programok között, vagy tevékenységük kimerül egy-egy csapatépítő tréning megtartásában. A legnagyobb kihívás tehát a folytonosság és a rendszeresség megteremtése és a közép- és hosszú távú társadalmi hatások figyelembevétele, annak szem előtt tartása, hogy értékes és valós tartalommal töltsék fel az aktivitásokat.
Ahhoz, hogy a társadalmi felelősségvállalás, az önkéntesség értékrendje a vállalati kultúra szerves részévé váljon, szükséges, hogy a napi működésbe is integrálódjanak ezek a programok. Ennek egyik eleme, hogy olyan jótékony célok mellett tegyük le a voksunkat, amelyekkel a munkavállalók is egyetértenek, magukénak éreznek, a munkavégzésükhöz társadalmi hasznosságot is tudnak társítani.
Ennek egyik formája például a szakmai alapokon nyugvó tevékenység, amikor a munkavállalók a saját szaktudásukat megosztva járulnak hozzá egy jó ügyhöz, ami egyszerre hordoz gazdasági és társadalmi hasznosságot. A jó CSR-nek része lehet akár egy a fiataloknak szóló munkaerőpiaci felkészítő vagy egy oktatással támogatott társadalmi integrációs program, amely az adott cég tevékenységi területén szolgál munkaerő-utánpótlási célokat.
A folytonosság alappillére a társadalmi felelősségvállalási politika átlátható kommunikálása is:
jó, ha a tevékenységünkről lehetőségünk van rendszeres időközönként mérleget vonni, amelyet, függetlenül annak eredményességétől, nyilvánosságra hozhatunk és folyamatosan finomhangolhatunk a helyi viszonyok szerint, a hatékonyság érdekében.
Fontos a folyamatos párbeszéd azokkal a szervezetekkel, alapítványokkal, helyi közösségekkel, amelyeket támogatunk, annak érdekében, hogy megismerjük igényeiket és törekvéseiket.
Természetesen a vállalaton belüli attitűdformálás is elengedhetetlen. Egy CSR-stratégiát nem lehet sikerre vinni az értékrendjével párhuzamban álló szemlélet nélkül.
Milyen szemléletre is van itt szükség? Legyen igényük a munkavállalóknak szűkebb és tágabb környezetük segítésére, legyen a segítségnyújtás mögött tudatosság és átgondoltság: amit csinálunk, annak célja van, és büszkék lehetünk az eredményére. Ha a munkavállalók nem őszintén járulnak hozzá a programok sikeréhez, hanem egyfajta kötelező, letudandó feladatként közelítik meg a kezdeményezéseket, a CSR-stratégiától nem várható el hosszú távú siker.
Nem szabad azonban megijedni a jól működő társadalmi felelősségvállalás koncepciójának kidolgozásától. Megfelelő hozzáállással, kiforrott, átgondolt ötletekkel, hasznos és tartalommal teli aktivitásokkal képesek leszünk hosszú távon értéket teremteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.