Sikerült egy ön által is jegyzett, a kisebb borászatok felélesztését célzó törvénytervezetet elfogadtatni a parlamenttel. Konkrétan milyen könnyítéseket tartalmaz a jogszabály-változtatás?
A nagy borászati üzemek korábbi lobbizásának eredményeként Ukrajnában 500 ezer hrivnyás (5 millió forint) éves licencdíj volt érvényben. Ez a tarifa vonatkozott azokra a cégekre, melyek évente 10 millió palack bort állítottak elő, valamint a kisüzemekre, családi pincészetekre is. A bürokrácia is megkeserítette a borászok életét, hiszen 140 különféle engedélyre volt szükség a borkészítéshez, amelyek beszerzése akár két-három évbe is beletelt.
A családi vállalkozások képtelenek voltak kigazdálkodni a hatalmas összeget, így az ő termékeik nem is kerülhettek forgalomba, jobbára csak fesztiválokon vagy bortúrákon tudták értékesíteni a nedűt, ami nagyon behatárolta a lehetőségeiket. Nem véletlen, hogy a szóban forgó törvényünk elfogadásáig az egész országban hatvan nagyüzem mellett mindössze négy családi pincészet rendelkezett az említett licenccel. Ezentúl csupán a gyártáshoz szükséges technikai háttér és a saját szőlő meglétét kell bizonyítani, valamint át kell esni a kötelező minőségvizsgálaton. Alig pár nap alatt beszerezhető az összes hatósági engedély, és csupán 750 hrivnyába (7500 forint) kerül. Az egyszerűsített eljárás 100 ezer palackig érvényes.
Ukrajna egykoron híres bortermő vidék volt, hogyan néz ki ma ez az ágazat?
A szőlőültetvények 2013 és 2017 között 75 ezer hektárról 45 ezer hektárra zsugorodtak, négyszer kisebb a termőterület, mint 1990-ben, közvetlenül a szovjet birodalom széthullásakor volt. A visszaesés nyilván a Krím elvesztéséből is fakad. Ezt a ma is folytatódó negatív tendenciát szeretnénk megállítani, sőt visszafordítani. Nem lesz egyszerű, mert a szőlőültetvények telepítése sokkal több anyagi ráfordítást igényel, mint bármelyik más mezőgazdasági kultúráé. Ezzel együtt 1 hektár szőlő 1 munkahelyet jelent, ami szintén fontos szempont.
Milyen változásokat remélnek a könnyítéstől?
A kisvállalkozások számának megugrására számítunk, úgy gondolom, már rövid időn belül legalább félezerrel nőhet a bejegyzett családi pincészetek száma, s termékeik ezentúl a boltok polcain, a vendéglők itallapjain is megjelennek.
Lenne kereslet az ukrán borokra?
Ukrajnában több kiváló bortermő vidék van, az odesszai és herszoni régió mellett Kárpátalja is az. Ennek ellenére tele vannak az üzletek külföldi, zömében chilei, moldáv, grúz és magyar borokkal. Az a célunk, hogy ezeket kiszorítsák a saját készítésű termékek, sőt hosszabb távon jó volna megerősödni az európai piacokon is. Talán kevesen tudják, de a mi boraink ma a szomszédos országok mellett az Egyesült Államokba és Kínába is eljutnak. Az exportkapacitások bővülése is kiemelt célunk.
A teljes interjú a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.