A válság utáni időszak csúcsára, a növekedési ciklus érett szakaszába érkezett tavaly a világgazdaság. Ezt számos vélemény szerint néhány éven belül visszaesés követheti. A gazdasági lassulás a nagyobb európai országokban már bekövetkezett, egyes feltörekvő országok – döntően a saját elhibázott gazdaságpolitikájuk miatt – recesszióba jutottak. Az Egyesült Államok gazdaságát még hajtják az adócsökkentéseket tartalmazó költségvetési élénkítések, de senkinek sincs kétsége afelől, hogy ezek hatása a jövő év második felére kifullad, miközben a Fed egyelőre folytatja a kamatemeléseket. A kereskedelmi háborúk hatása is kezd érződni, ez a kínai és az európai gazdaságokat fékezi erőteljesebben.
Számos más bizonytalanság, aggasztó jelenség növeli a kockázatokat. Évek óta kísért a kínai hitelfelfújódás, az árnyékbankrendszer az 50 millió szellemlakást eredményező ingatlanlufi miatt, amelynek beláthatatlanok a következményei. Árnyalja a képet, hogy nem külföldiek hitelezték a kínai gazdaságot, tehát a pénzügyi fertőzés kialakulása kevésbé valószínű. Ám ha e lufik kidurrannak, és magukkal rántják a kínai gazdaságot, a globális kereslet óriási mértékben csökkenhet. Csak reménykedhetünk, hogy a vezetés képes lesz irányítani a folyamatokat. Aggasztók az olasz költségvetéssel kapcsolatos fejlemények, azonban ennél is vészesebb az olasz gazdaság növekedési képtelensége. Ahhoz, hogy a magas olasz államadósság kinőhető legyen, új impulzusra lenne szükség, de kérdéses, hogy az olasz kormány intézkedései ezt megadják-e, nagy a valószínűsége, hogy azok csak az adósságot növelik. A költségvetési vita ellenére most még nem számítok olaszországi válságra, mivel az államadósság nagy részét a belföld finanszírozza, az átlagos futamidő hosszú, így lassan árazódnak át a megugró kamatterhek. Ám ha egy évtizeden belül nem lesz képes nagyobb sebességet elérni az olasz gazdaság, komoly bajok lehetnek.
A világgazdaság válság utáni eladósodása szintén a figyelem középpontjába került, de itt is vegyes a kép. A válságot követő gazdaságélénkítő intézkedések miatt szinte minden állam adóssága nőtt, bár az utóbbi években több európai államnak is sikerült csökkentenie. A háztartások eladósodottsága az Egyesült Államokban elérte a válság előtti szintet, ezzel szemben az európai országok többségében mérséklődött, így javult a háztartások pénzügyi mérlege. Az eladósodás döntően egyes feltörekvő gazdaságokban, azoknak is leginkább a vállalati szférájában következett be. Azon országokban pedig, ahol ez dollárban történt, máris devizaválságot okozott. Összességében tehát még kérdés, hogy csak lassul-e a világgazdaság, egy enyhe recesszió vagy megint egy súlyos pénzügyi válság jön néhány éven belül.
A hazai gazdaság mindazonáltal jóval védettebb, ellenállóbb lehet egy pénzügyi válság esetén.
A harmadik negyedévben annak ellenére bővült 4,8 százalékkal, hogy az európai és a hazai autógyártást a szeptemberben bevezetett, károsanyag-kibocsátást mérő új szabályozás visszavetette. Enélkül 0,3-0,4 százalékponttal gyorsabban is nőhetett volna a gazdaság, a magasabb ipari termelés és a külkereskedelmi többlet kisebb mértékű csökkenése miatt. Ez feltehetően átmeneti jelenség, tehát a következő negyedévekben fokozatosan eltűnhet egyszeri, negatív hatása. A gazdaságot az uniós beruházások mellett a lakáspiaci, iroda-, logisztikai, feldolgozóipari, turisztikai és tisztán állami beruházások is húzzák, ezek döntő része pedig aligha áll le egy nemzetközi krízis esetén. A hatéves bérmegállapodás, a kritikus munkaerőhiány és nem utolsósorban a régiós bérrobbanás is tovább növeli a béreket, ennek következtében a fogyasztás növekedése is folytatódhat. Egy nemzetközi válságban legfeljebb a vállalatok nem igyekeznek feltölteni a betöltetlen állásokat, az esetlegesen elbocsátottak azonban gyorsan el tudnak helyezkedni a válság által kevésbé érintett szektorokban. A reálgazdasági hatás a hazai gazdaság nagyfokú nyitottsága miatt az exporton keresztül elkerülhetetlen lenne, de a belső hajtóerők jóval robusztusabbak az előző válsághoz képest, és képesek lehetnek tompítani az esetleg negatív következményeket.
A 2008-as válság a külföldi forrásoktól való függés miatt is súlyosan érintette a hazai gazdaságot, ez azonban döntően megváltozott a hazai gazdaság tartósan magas külső finanszírozási képessége folytán. Noha a folyó fizetési mérleg többlete csökken, a következő években újra emelkedhet. A tőkemérleg az uniós forráslehívások eredményeként a következő években masszív többletet fog mutatni. Jövőre a hazai gazdaság – történetében először – nettó külföldi hitelező lehet, ami érdemi javulás ahhoz képest, hogy tíz évvel ezelőtt a nettó külső adósság a GDP hatvan százalékát érte el. Ezzel együtt a bruttó külső adósság is meredeken csökken. A hazai bankszektor nettó külföldi forrásállománya 9 ezermilliárd forint volt, most ezermilliárd forintot meghaladó a külföldi eszköz többlete. A háztartások devizakitettsége megszűnt, az állampapírok külföldiek kezében levő állománya és az államadósság devizaaránya is érdemben csökkent. A háztartások nettó pénzügyi vagyona, azaz tartalékai lendületesen nőnek. Az uniós források lehívásával a költségvetés pénzforgalmi egyenlege a következő években ezermilliárd forintos többletet érhet el, így nominálisan is csökkenhet az államadósság, a nettó állampapír-kibocsátás pedig negatív lehet. Összességében minden területen számottevően csökkent a külső sérülékenységünk, és ez folytatódhat a következő években. A magyar gazdaság minden szempontból válságállóbb a tíz évvel ezelőtti állapotához képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.