A munkavállalói résztulajdonosi programok (MRP) tekintetében 2015-ben újragondolt szabályozás különösen nagy érdeklődést váltott ki a piaci szereplők körében. A munkavállalók tulajdonosi érdekeltségének megteremtésére hivatott MRP-k alapítására ugyan gyakorlatilag a rendszerváltás óta van lehetőség, mégis kevés igazán sikeres, hosszú távon működő program vált ismertté.
A jogalkotó mintegy három éve gyökeres módosítást hajtott végre a frissnek éppen nem mondható törvényen. Ez a változás vezette be az MRP új típusát, amely javadalmazási politika keretében teszi lehetővé a munkavállalóknak értékpapírok megszerzését. Kissé leegyszerűsítve:
a társaság előre lefekteti, hogy milyen körülmények teljesülése esetén milyen munkavállalói körnek milyen juttatást teljesít, mindezt rugalmas jogszabályi háttérre alapozva.
Nem mehetünk el amellett, hogy a munkavállalók ilyen módon történő javadalmazását a jogalkotó tételes adózási kedvezményekkel is támogatja:
adót csak a ténylegesen, készpénz formájában megjelenő jövedelem megszerzésekor kell fizetni, és ez esetben is pusztán szja-t (esetleg korlátozott mértékű egészségügyi hozzájárulást, 2019-től szociális hozzájárulási adót),
tehát a különböző járulékkötelezettségek nem merülnek fel sem a munkáltató, sem a munkavállaló oldalán. Nyugodtan kijelenthető tehát, hogy 2015-ben a jogszabály alapjaiban változott meg, egy nagyságrendekkel rugalmasabb, az üzleti élet elvárásainak sokkal inkább megfelelő ösztönzési alternatívát kínálva.
De miről is szól az MRP? Az MRP-t a legegyszerűbb úgy elképzelni, mint egy olyan sajátos szervezetet, amelyet a munkavállalók tulajdonolnak, az MRP pedig a munkavállalókat foglalkoztató cég résztulajdonosa.
Ha a vállalat prosperál, a növekvő cégérték a munkavállalók vagyonát is gyarapítja (legalábbis közvetett módon), és a kollégák akár az osztalékból is részesülhetnek. Ez természetesen erős egyszerűsítés (egyebek mellett az MRP nem feltétlenül kell hogy a létrehozó társaság részvényeit tartsa), de a példa jól szemlélteti egy tipikus MRP működését. A gyakorlatban egészen összetett MRP-kel találkozhatunk, ezek közös jellemzője, hogy a munkavállalók tulajdonosi szemléletét kívánja megteremteni.
A gyakorlati szakemberek azonban tudják, hogy sok más jogszabály mellett az MRP-törvény kapcsán is mutatkoztak jogértelmezési kérdések, és lehetőség nyílt a kreatív, a jogalkotói célnak nem feltétlenül megfelelő felhasználási módokra. A most elfogadott változások ezért – noha szigorításként is értelmezhetők – alapvetően üdvözlendők, mert segítenek a bizonytalanságok tisztázásában, és remélhetőleg gátat vetnek a jogalkotói szándékkal összhangban nem álló struktúrák felállításának.
A már futó programok esetében értelemszerűen elengedhetetlen felmérni, hogy irányadók-e az új szabályok, és ha igen, biztosítható-e a törvényi megfelelés.
Nem értékelhető váratlan lépésként, hogy az elmúlt években összegyűlt kérdésekre a jogalkotó törvényalkotással reagál. Éppen ezért sok cég, amely az MRP létrehozását fontolgatja, kivárta, amíg a jogszabály finomhangolása elkészül. Következésképpen az MRP-k alapítása nemhogy alábbhagyhat, hanem akár új lendületet is vehet a közeljövőben. Már csak azért is, mert megfelelően alkalmazva, az MRP kiváló munkavállalói ösztönzési módszer lehet. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben pedig már-már luxusnak számít nem megfontolni egy olyan alternatíva hasznosítását, de legalábbis megvizsgálását, amely segítheti a munkavállalók toborzását és megtartását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.