Adóterületen több szempontból is az élen állunk. A kedvező fejleménnyel kezdve: milyen elismerés a magyar adópolitikának, hogy 2017-ben hazánk volt az Európai Unió legnagyobb adócsökkentője?
Ez egy nagyon elismerő cím. Az Eurostat szerint Magyarországon csökkent leginkább az adóterhelés mértéke, míg 2016-ban a GDP 39,3 százalékát tette ki, 2017-ben a 38,4 százalékát. Az adócsökkentések következtében az adóterhelés ennél alacsonyabb szinten alakult volna 2017-ben, ám a számítás sajátossága, hogy a GDP egy százalékát kitevő fehéredés megemelte az elmúlt évek bevételeit. Az adóterhelés csökkentésének folyamata 2018-ban is folytatódott, sőt a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) 2016. év végi tárgyalásain a szociális partnerekkel kötött megállapodás végrehajtásával – kiemelten a szociális hozzájárulási adó további csökkentésével – folyamatosan egyre kisebb adóterheléssel számolhatunk az elkövetkező években is. Erre ugyanakkor szükség is van, hiszen – bár most már lényegében az Európai Unió átlagos, 40,2 százalékos elvonási szintje alatt állunk – a régiós országokéhoz képest nálunk magasabb az adóterhelés.
A bérterhelés ugyanúgy versenyképességi kérdés, mint az EU-ban a legmagasabb szintre jutó áfa. Ezen a téren tényleg nem számíthatunk változásra?
Az adószerkezet átalakításával egyértelműen sikeresen felel meg az ország annak a magunk elé célként kitűzött elvárásnak, hogy a tőke- és munkajövedelmeket terhelő adók csökkentése mellett a forgalmi típusú adók irányában növekedjenek a terhek. A befektetők visszaigazolják: versenyképességi előny, hogy Európában nálunk a legalacsonyabb a társaságiadó-kulcs. Az áfa kapcsán a kabinet nem lát okot és módot az általános adómérték-csökkentésre. Azokon a helyeken, ahol szakmai, társadalompolitikai vagy épp szociális okok indokolták, az elmúlt években csökkentették az áfakulcsot, így például az idén az UHT- és az ESL-tejek áfája lett alacsonyabb.
A jelen állás szerint további célzott áfacsökkentést sem tervez a kormány, zajlik azonban a korábbi kedvezményes kulcsú területek tapasztalatainak vizsgálata, mert látható, hogy vannak olyan területek, ahol az áfakulcs csökkentése nem érte el az előzetesen kívánt hatást – például a kisebb áfa hasznát nem érezhették a fogyasztók. Pillanatnyilag az EU-ban az áfa kapcsán nem az adómérték a kardinális kérdés, hanem az áfa beszedésének a hatékonysága. Ebben messze jobban állunk, mint a régió, sőt az uniós átlagot is megközelítettük. A magyarországi áfarés – vagyis a befizetendő áfából a be nem folyt összeg aránya – 2012-ben még 22 százalékon állt. A gazdaságfehérítést célzó intézkedések következtében – online pénztárgép, EKÁER – 2016-ra az Európai Bizottság becslése szerint az áfarés 13 százalékra csökkent. A cél az, hogy az EU 15-ök átlagára, 10 százalék közelébe hozzuk le a mutatót, hiszen ez teszi lehetővé a további adóteher-csökkentést az adózók számára – s persze így növekedhet a versenyképességünk is.
Nem inkább az adórendszert kellene egyszerűsíteni? Nem azzal lehetne jobban növelni a hatékonyságot?
A hatékony adópolitikának öt ismérve van szerintem. Az adócsökkentésről már beszéltünk, s arról is, hogy a nemzetközi adókörnyezetben is versenyképes rendszert kell felállítani. A további három ismérv már valóban az adózók kiszolgálásának minősége alapján segít a hatékonyság növelésében. Nemzetközi felmérések bizonyítják, hogy a be nem fizetett adók döntő részét ma már nem az adóelkerülés számlájára kell írni, hanem azért nem fizetik be az adóalanyok, mert nem is ismerik az adott közterhet, vagy túl bonyolult a bevallási rendszer. Az egyszerűsített szabályozás, a kevesebb adófajta egyértelműen növeli az adótudatosságot, az adózók partnerként kezelése, az, hogy a szolgáltató adóhatóság nem szankcionálja, hanem segíti az adózót – mindez a sorok alján több bevételt termel, ezt a mi bevételi számaink, a rendre felülteljesített adóbevételi tervek is igazolják. A legjobb példa az új koncepcióra talán az e-szja bevezetése. Ha már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyre több adatot közvetlenül kap meg, észszerű elvárás, hogy a felhasználásukkal segítsük is az adózókat. A NAV 2018-ban már minden adózónak elkészítette az elektronikus szja-bevallás-tervezetét, több mint ötmillió adózói bevallás készült el. Az idén már az egyéni vállalkozók és az őstermelők is kapnak bevallástervezetet a NAV-tól. A megoldás nemcsak az adózóknak, hanem az adóhatóságnak is jó, hiszen nagymértékben lecsökkent a bevallások ellenőrzésével járó terhelés.
És hol tart a beharangozott adóadminisztráció-csökkentési program?
Még mindig több mint 277 órát kell fordítania egy átlagos cégnek az adóügyei intézésére. Ezt 2022-ig szeretnénk a felére csökkenteni. Már az idén hatályba lépő változások is mérséklik a vállalkozások bürokratikus terheit. Így például a cégautó magáncélú használatának 50 százalékos vélelme az áfában az útnyilvántartások hosszú órákig tartó vezetésétől mentesíti a cégeket. De jelentős könnyebbség lehet az is, hogy az idén öt kisebb adóval kevesebbel kell foglalkozni: az eho beolvadt a szochóba, összevontuk a biztosítási és a baleseti adót, megszűnt a hitelintézeti különadó, a kulturális járulék és a magánszemélyek magas összegű végkielégítését terhelő 75 százalékos különadó. Mindezeken túl az egyszerűsített vállalkozói adót, az evát már nem lehet választani.
Megszűnik az eva?
Nem szűnik meg, de 2018. de-cember 20-án lehetett utoljára bejelentkezni a hatálya alá. Nem akarjuk, hogy hátrány érje azokat a cégeket, amelyek ilyen módon adóznak. Még akkor sem, ha ez a megoldás ma már nem túl olcsó, illetve a kata és a kiva sokkal hatékonyabb, egyszerűbb és kedvezőbb megoldás. Míg a kata az önfoglalkoztatóknak kedvező – a legfrissebb adatok szerint már majd 310 ezer cég és egyéni vállalkozó használja –, addig a kiva a kisvállalkozásoknak teszi lehetővé, hogy alacsonyabb bérterhekkel váltsák ki a szochót, a nyereség adómentesen forgatható vissza, s elérhetővé tesz egy alternatív iparűzési alapot is. A Pénzügyminisztérium kampányolt a kiva mellett, a múlt év végén több tízezres körnek küldte ki az adóhivatal a mintaszámítást a 2017-es év adatai alapján arról, mennyit tudtak volna spórolni, ha a kivát választják. A kampány sikeres volt, 2018. december 31-ig majdnem 11 ezer cég jelezte belépési szándékát a kivába.
A teljes interjú a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.