A kormányzat a demográfiai problémák kezelésére új gyógyszert ír fel. Az eddigi szérumok megmaradnak, az új intézkedések ezeket egészítik ki. A 2010 óta alkalmazott kezelésnek már vannak eredményei: a teljes termékenységi arányszám a 2011-es 1,23-os szintről 2017-re 1,49-ra emelkedett, igaz, ez az eredmény még messze áll a szükséges 2,1-es értéktől (amelyet egyébként egyetlen európai uniós tagország sem ért el 2016-ban).
Írásomban nem a demográfiai hatásokkal vagy az intézkedések részletes bemutatásával szeretnék foglalkozni elsősorban – ezt a bejelentés óta már többen megtették. Valószínűsíthető, hogy lesznek demográfiai hatások, hiszen amikor a családokat a gyermekvállalást gátló tényezőkről kérdezzük, mindig az anyagi helyzetet teszik az első helyre. Természetesen emellett szükséges a gyermekvállaláshoz kapcsolódó attitűd megfelelő alakulása is, azonban ez hosszabb időtávú folyamat lehet.
Sokkal inkább azzal szeretnék foglalkozni, hogy milyen gazdasági hatásaik lehetnek az intézkedéseknek. Fontos hangsúlyozni, hogy a kérdés számszerű megválaszolásához a részletes szabályok ismerete szükséges, enélkül inkább csak az irányokra lehet koncentrálni. A kérdés pontos megválaszolásához tudnunk kellene azt is, hogyan hatnak az intézkedések a házasodási és a gyermekvállalási kedvre – ezt szintén hosszabb idő lenne felmérni, de a gyakorlatban ez úgyis pontosabban látszik majd. Ennek alapján lesz meghatározható a költségvetési hatás is, amely a kedvezményes hiteleknél, illetve azok elengedésénél egyébként sem azonnal, hanem évek múltán jelentkezik.
A hatások közül elsősorban a foglalkoztatásra gyakorolt hatásokat emelném ki.
A legalább négy gyermeket vállaló nők személyijövedelemadó-mentessége azt eredményezheti, hogy ez a csoport, amelynek a munkaerőpiaci aktivitása az átlagosnál alacsonyabb, nagyobb arányban vállal munkát. Itt a hatás, a családi adókedvezményeket is figyelembe véve, akkor lehet markánsabb, amikor a gyermekek már felnőttek, és a családi adókedvezmény már nem jár. A KSH Munkaerőpiaci helyzetkép című kiadványa szerint a legalább három gyermeket nevelő nők foglalkoztatási rátája 2017-ben 48,9 százalék volt, miközben az egy- vagy kétgyermekeseké meghaladta a 70 százalékot. (A legalább négy gyermeket nevelőkről nem közöl külön adatot a kiadvány.) Ez az intézkedés tehát inkább a gyermekvállalás után, hosszabb távon segítheti a munkaerőpiacra való visszatérést. Ezzel szemben a teljes bölcsődei ellátás és a nagyszülői gyed bevezetése rövid távú hatással járhat, azaz a munkaerőpiacra történő gyorsabb visszatérést segítheti. Bár nem versenyképességi intézkedéscsomagról van szó, ezek az intézkedések a versenyképesség javítására is alkalmasak.
Az intézkedések egy másik csoportja a lakáspiaci helyzet javítását szolgálhatja.
Ide sorolható a CSOK kibővítése, a jelzálogkölcsönhöz kapcsolódó kedvezmény kiterjesztése és az új házasok kedvezményes hitele, bár ez utóbbinál nincs kötött lakáscél. Itt a gazdasági hatás mindenképpen megjelenhet az építőipar szolgáltatásai iránti magasabb keresletben. A CSOK-ban bekövetkező változások miatt növekedhet a használt lakások vásárlásának és felújításának szerepe.
A gazdasági hatások harmadik csoportja a belső kereslet élénkülését eredményezheti. Ide sorolható a már említett kedvezményes hitel és a nagycsaládosok autóvásárlási programja. Ez a gazdaságban természetesen részben hazai termékek és szolgáltatások, részben importtermékek és szolgáltatások vásárlását jelentheti.
Fontos felhívni a figyelmet a felelős hitelfelvétel fontosságára. Bár a Magyar Nemzeti Bank által bevezetett adósságfékszabályok vélhetően az új konstrukcióra is vonatkoznak majd, elengedhetetlen, hogy amikor a háztartások hitel felvételéről döntenek, mindig átgondolva tegyék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.