A társadalmakat alaposan átalakítják a demográfiai változások. Számos fejlett ország népessége egyre öregszik, miközben bizonyos fejlődő országok a nagyobb számú fiatalabb korosztálynak köszönhetően elkezdik learatni a demográfiai osztalékot. Három különböző ország demográfiai trendjeinek vizsgálatából kiderül, melyek a következményei a népesség öregedésének, és hogy milyen befektetési lehetőségeket teremtenek a technológiai újítások, az oktatás fejlődése és a növekvő bevándorlás.
Az a generáció, amely a gazdasági sikerlisták élére juttatta Kínát, arra készül, hogy letegye a lantot. A hatalmas lélekszámú lakosság és a lelkes fiatal munkások révén három évtizeden át élvezte az ország a demográfiai osztalék előnyeit. A hetvenes években bevezetett „egy gyerek”-politika hatására azonban alapjaiban megváltoztak az ország demográfiai viszonyai. Mára a népesség évente 0,4 százalékkal nő, a mediánéletkor 37 év, a termékenységi mutató 1,61-ra zuhant. Az a rengeteg olcsó munkás pedig, aki sikerre vitte a kínai gyártóipart, nyugdíjba készül.
A hagyomány szerint a gyerekekre hárul a feladat, hogy támogassák a szüleiket, ám az egygyerekes családok elterjedésével most több tízmillió munkaképes korú kínainak egyedül kell megbirkóznia ezzel a feladattal. Még a kínai háztartások amúgy jelentős szintű megtakarításai sem biztosítanak elég tartalékot a nyugdíjas évekre, és ahogy a mindennapi élet költségei egyre magasabbra kúsznak, az emberek mind több tartozást halmoznak fel. Erősödik a félelem, hogy a kínai fogyasztók már-már kérkedésbe hajlóan sokat emlegetett felemelkedése eddig tartott. Az olcsóbb termékek (például az instant tésztaételek) népszerűségének újbóli növekedése akár valóban utalhat is a fogyasztás minőségének visszafogására.
Fennáll a veszélye, hogy Kína megöregszik, mielőtt igazán meggazdagodott volna, jóllehet a kormány már javasolta a törvényes nyugdíjkorhatárok emelését, mivel a jelenlegi körülmények között az ország három pilléren nyugvó nyugdíjrendszere nem lesz képes eltartani az egyre nagyobb számú nyugdíjast.
Az első pillért az állam által kezelt Nemzeti Társadalombiztosítási Tanács Nyugdíjalap és a tartományi szinten működtetett Állami Nyugdíjalap alkotja. Egyes tartományokban máris finanszírozási nehézségek mutatkoznak, és a sovány hozamok csak tovább súlyosbítják a helyzetet. Eközben az állami rendszerben nincsenek egyéni nyugdíjszámlák, vagyis a befizetések nem követhetők nyomon, és egyik tartományból a másikba sem lehet átvinni őket, ha a dolgozó elköltözik.
A második és a harmadik pillér – ezekbe tartoznak a vállalati és a foglalkoztatási járadékok, valamint az egyéni magánnyugdíjpénztárak – még nem jött igazán lendületbe. Bár az adókedvezmények nagyobb meggyőző erejűek lennének, Kínában egyelőre inkább a nyugdíj-előtakarékossággal kapcsolatos felvilágosításra helyezik a fő hangsúlyt.
Nincs még egy olyan elöregedő ország, mint Japán. A világon itt a legnagyobb a 65 éven felüliek aránya: a lakosság 28 százaléka tartozik ebbe a körbe. 2050-re már csak 1,5 aktív kereső jut minden nyugdíjasra. A Japán előtt álló egyik legnagyobb kihívás a dolgozók halála. Az ország népessége nemcsak öregszik, hanem zsugorodik is. A kormány becslései szerint a mai, durván 127 milliós lakosság lélekszáma 2060-ra 86 millióra zuhanhat.
Rövid távon a munkaképes korú nők legalábbis részlegesen megoldhatnák Japán krónikus munkaerőhiányát. A nemek közötti foglalkoztatási rés bezárása csaknem 13 százalékkal növelhetné a gazdaság teljesítőképességét, de ennek megvalósításához túl kellene lépni néhány régi problémán, például a megfizethető gyermekgondozási ellátás hiányán.
A külföldi (vendég)munkások számának növelése egy másik rövid távú megoldás lehetne. Bár a bevándorlás Japánban továbbra is kényes kérdésnek számít, a kormánynak nem sok választása lesz, és bizonyos iparágak esetében már eddig is lazított a letelepedési szabályokon. Tavaly a külföldi munkások száma Japánban elérte az 1,28 milliót, ami 18 százalékos növekedés az előző évhez képest, de még mindig messze elmarad például Németország hasonló számadatától. A népesség öregedése számos kihívást támaszt az országgal szemben, és Abe Sindzó miniszterelnök fel is vette a kesztyűt a Száz évig tartó élet tervezéséért elnevezésű tanács létrehozásával. A legtöbb tag főbb javaslatai az idősebb generációk foglalkoztatási lehetőségeinek javításával voltak kapcsolatosak (Japánban az idősek ma akár hetvenéves korukra vagy még későbbre is halaszthatják a nyugdíjba vonulást). Ehhez azonban a foglalkoztatási szabályok átdolgozására és a szenioritás elvén alapuló bérezési rendszer módosítására lenne szükség. Egy 2017-es felmérésben a japán fiatalok 37 százaléka úgy nyilatkozott, hogy arra számít: haláláig dolgozni fog. Bár ez pesszimistán hangzik, a kormány minden tőle telhetőt elkövet, hogy ezt lehetővé tegye számukra.
Szaúd-Arábia igazi demográfiai különc: az elmúlt harminc évben több mint megháromszorozódott a lakossága, és a szaúdi állampolgárok 58 százaléka még 30 éves sincs. Ennek a sok új polgárnak állásra van szüksége. A szaúdi aktív keresők száma mindössze 14 millió, az IMF adatai szerint a következő öt évben mégis félmillió új munkahelyet kell teremteni csak ahhoz, hogy lépést tartsanak a munkaerő létszámának növekedésével. Korábban sok fiatal szaúdi a közszférában helyezkedett el, de az olajból származó jövedelem várható csökkenésével a közszféra nem lesz többé képes felszívni a népességnövekedésből eredő munkaerőtöbbletet. A királyságnak sürgősen diverzifikálnia kell a gazdaságát, javítania kell az oktatási rendszerét, és drámai mértékben növelnie kell a magánszektorban rendelkezésre álló állások számát, még ha ezt sok fiatal szaúdi rangján alulinak tartja is.
Egy olyan országban, ahol a férfiak 50 éves korukban nyugdíjba mennek, és ahol a gender gap, vagyis a nemek közötti különbség az egyik legnagyobb a világon, már az is nehézségekbe ütközik, hogy minél több embert rávegyenek a munkára. A hatóságok azzal próbálják megkönnyíteni a nők munkába állását, hogy engedélyezték nekik az autóvezetést, és létrehozták a gyermekellátó rendszert, de a kulturális normákat nem könnyű megváltoztatni.
Ezek az erőfeszítések arra utalnak, hogy Szaúd-Arábia társadalmi szerződése változóban van. A visszaszorulóban lévő gazdasági szabadságért a hatóságok egyre több társadalmi szabadságot kínálnak cserébe. Tavaly Rijádban huszonöt év után először megrendezték az első élő zenei koncertet, és a lányoknak engedélyezték, hogy az iskolában részt vegyenek a testnevelésórákon. A politikai döntéshozók előtt álló legnagyobb kihívás az egyensúly fenntartása. A fiatalabb generációnak elegendő társadalmi szabadságot kell biztosítaniuk ahhoz, hogy ezzel ellensúlyozzák a nehezebb munkával töltött élet negatívumait.
Amint Kína, Japán és Szaúd-Arábia példája mutatja, kulcsfontosságú a fenntartható társadalmi rendszerek hosszú távú tervezése. A dolgozó nők arányának növelése és több, az életkornak megfelelő munkahely megteremtése szintén fontos lesz a jövőbeli fejlődés elősegítése és a fogyasztás növelése szempontjából. S bár a demográfiai változások kihívásokat vetnek fel a kormányok és a társadalmak számára, befektetési lehetőségeket is megcsillantanak. A fiatalabb lakosságú országokban nő a fogyasztás, a magasabb átlagéletkorú társadalmak az egészségügyre költenek többet, és olyan új technológiák kifejlesztését támogatják, amelyek segítenek a munkahelyeket, a lakóépületeket és az infrastruktúrát hozzáigazítani az idősebbek igényeihez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.