BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
klímavédelem

Alacsony szénfelhasználású övezet

A legnagyobb klímavédelmi kockázatok és lehetőségek azoknál az országnál mutathatók ki, amelyek aláírták Kína Egy övezet, egy út elnevezésű kezdeményezését.
2019.04.02., kedd 16:54

A klímavédelmi intézkedésekről szóló viták manapság gyakran a legnagyobb múltbeli és jelenlegi szén-dioxid-kibocsátó országokról szólnak. Ha azonban a jövőbe tekintünk, akkor a legnagyobb klímavédelmi kockázatok és lehetőségek annál a több mint hatvan országnál mutathatók ki, amelyek aláírták Kína Egy övezet, egy út elnevezésű kezdeményezését (Belt and Road Initiative – BRI).

A Kína által 2014-ben elindított BRI elsősorban azt célozza, hogy az infrastrukturális beruházásokhoz tőkét mozgósítson, illetve a kezdeményezésben részt vevő gazdaságok – amelyek legtöbbje még mindig viszonylag alacsony jövedelmű fejlődő országnak számít – összeköttetéseit fejlessze. Miközben a remények szerint a BRI a GDP növekedését és a fejlődés erőteljes gyorsulását is elősegíti ezekben a gazdaságokban, a hozzá kötődő infrastruktúráknak és egyéb beruházásoknak átfogó hatásuk lesz a környezetre és az éghajlatra.

A kezdeményezésben részt vevő országok – Kínát nem számítva – a globális GDP mintegy 18 százalékát, a világ szén-dioxid-emissziójának a 26 százalékát adják.

A következő két évtizedben azonban a BRI-országok átlagos GDP-növekedése várhatóan kétszerese lesz az OECD-tagállamokénak. Továbbá a BRI-országokban megvalósítandó beruházások a globális beruházások több mint felét fogják kitenni. A legrosszabb forgatókönyv szerint a BRI-országok 2050-re a globális szén-dioxid-kibocsátás több mint felét fedhetik majd le.

Fotó: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa/AFP

Ez a szcenárió azt feltételezi, hogy a BRI-országok továbbra is a jelenlegi karbonintenzitású pályán maradnak, miközben a világ többi része a párizsi klímamegállapodásban foglaltak szerint csökkenti az emisszióját. Másként megfogalmazva: a BRI-országok fejlődése – ha nem klímatudatosan történik – alááshatja a világ klímavédelmi céljainak teljesülését. Ezt a veszélyt komolyan kell venni. Bár sok globális befektető egyre érzékenyebbé válik a klímakockázatokra, és így egyre kevésbé érdeklődik a karbonintenzív eszközök iránt, a BRI infrastrukturális projektjeit jórészt ez valószínűleg nem érinti. Elvégre a legtöbb BRI-országnak nincsenek a szén-dioxiddal kapcsolatos kötelezettségei vagy ösztönzői, beleértve a karbonárazási rendszereket, amelyek megmutatnák a befektetőknek a karbonintenzív eszközök árnyékárát.

Annak érdekében, hogy a BRI-országok fejlődése ne ássa alá a globális klímavédelmi erőfeszítéseket, arra van szükség, hogy ezen gazdaságokban észszerű lépések történjenek az új beruházások karbonlábnyomainak jelentős csökkentése érdekében.

A szakpolitikai, pénzügyi tényezők­nek a nemzetközi közösség szakértelmével, technológiai forrásaival való összekötésével lehetségessé válhat az alacsony szénfelhasználású fejlődés alapjainak megteremtése a BRI-országokban. E célból három, egymással összekapcsolódó intézkedésre lenne szükség. Először is a globális befektetőket kell meggyőzni arról, hogy „zöld” alapelveket fogadjanak el a BRI-régióban történő beruházásokhoz. Annak is pozitív hatása lenne, ha a befektetőktől megkövetelnék, hogy hozzák nyilvánosságra a BRI infrastrukturális projekjeinek karbonlábnyomát, és ne csak azt, hogy a klímaváltozás milyen kockázatot jelent a beruházások számára. Másodsorban: Kína erőteljesebb lépéseket tehet az alacsony szénfelhasználású beruházások előmozdítására a BRI-országokban.

Megkövetelhetné például, hogy az országok pénzügyi intézményeinek és nem pénzügyi vállalatainak összes BRI-beruházása megfeleljen a specifikus zöld előírásoknak.

Végezetül, a nemzetközi szervezeteknek növelniük kellene a BRI-országok támogatását az infrastrukturális fejlesztések zöldítésénél. A BRI rendelkezik azzal a potenciállal, amellyel élénkítheti a fejlődő gazdaságokat, és növelheti sok millió ember jövedelmét. Biztosítanunk kell azonban azt is, hogy a BRI kedvező hatásait ne semlegesítsék a nem megfelelően kezelt klímaváltozás következményei. Itt az idő, hogy Kína és a nemzetközi közösség együtt dolgozzon ki olyan konkrét intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a BRI-beruházások megfelelően figyelembe veszik a klímavédelmi szempontokat.

Copyright: Project Syndicate, 2019

www.project-syndicate.org

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.