Elkezdődtek a találgatások, hogy milyen átrendeződést okozhat a háztartások megtakarítási szerkezetében az év közepén bevezetésre kerülő, kiemelkedően magas kamatozású új lakossági állampapír. Az állampapírok átláthatóságának megkönnyítése érdekében és természetesen a jelenlegi lakossági állampapírok versenyhátránya miatt egyúttal számos sorozat kivezetésre kerül. Az Államadósság Kezelő Központ és a kormányzat célja, hogy néhány éven belül csaknem megduplázódjon a háztartásoknál lévő állampapír-állomány, ami érdemben hozzájárul az államadósság finanszírozásának stabilitásához. Ezzel párhuzamosan kiemelt cél, hogy az állami devizaadósság a lejáratok forintalapú refinanszírozásával minimálisra csökkenjen, és a külföldi befektetők kezében lévő állomány is leépüljön.
Vajon reális cél-e, hogy a lakosságnál lévő állampapír-állomány a következő öt esztendőben évente 800-1000 milliárd forinttal bővüljön? A háztartások tavaly majdnem háromezermilliárd forinttal növelték pénzügyi vagyonukat, ami érdemi gyorsulás a korábbi évekhez képest, egyúttal történelmi rekord is.
Ezen belül 755 milliárd forinttal fordítottak többet állampapírok vásárlására, ami némi visszaesés az előző évi 851 milliárd forinthoz képest, de nagyságrendileg megfelel a kitűzött célnak.
1015 milliárd forinttal nőttek ugyanakkor a lakosság betétei, ami mintegy két és félszerese az előző évinek, míg sajnálatos módon 82 százalékkal 663 milliárd forintra ugrott a készpénzállomány is, amely így már közelíti a 4800 milliárd forintot.
Egyes aggodalmak szerint a háztartások részben a betétek terhére növelhetik az állampapír-vásárlásaikat, az optimális azonban az lenne, ha a párnacihában lévő pénzt helyeznék el az új megtakarítási formában. A betétek elapadása miatt azonban nem kell aggódni, hiszen most is igen kényelmes, sőt túlzottan alacsony szinten áll a bankok hitel-betét aránya, miközben a bérek növekedése miatt a következő években folytatódhat a megtakarítások összességének, azaz a tortának a növekedése is. A bérek emelkedését pedig a hatéves bérmegállapodás keretében csökkenő bérterhek mellett az egész régióra jellemző strukturális munkaerőhiány miatti bérrobbanás is biztosítja, a kelet-közép-európai bérek viszonylagos felzárkózása elkerülhetetlen.
Ilyen feltételek mellett még csak nem is szükséges, hogy kevesebb betétet képezzenek a háztartások amellett, hogy növelik az állampapír-befektetéseiket.
Ha érdemben felpörögnek a lakossági állampapír-értékesítések, a bankok és az intézményi befektetők könnyen abban a helyzetben találhatják magukat, hogy az adósságkezelő visszafogja a nagybani piaci eladásokat, így nem tudják teljes egészében megújítani a lejáró befektetéseiket, miközben a forrásaik tovább növekedhetnek. Különösen akkor, amikor a következő években az uniós forráslehívások felgyorsulása miatt várhatóan tetemes többletbe fordul a központi költségvetés pénzforgalmi egyenlege. Így az államadósság finanszírozásának kiszorító hatása csökkenhet, a forrás pedig a reálgazdaság számára lesz biztosítható, vagy a pénzpiacokon marad, lenyomva a bankközi és más piaci hozamokat. Másrészről az uniós lehívások várható gyorsulása a pályázati támogatások második felének utólagos elszámolása miatt a vállalati betétállományt fogja növelni, illetve a pályázatok önrészéhez felvett hitelállományt fogja csökkenteni.
Noha az állam devizaadóssága leépülhet a következő években, nem feltételezzük, hogy a külföldi befektetők kivonulnának a forintpiacról.
Egyrészt a hazai kötvények a részei több nemzetközi kötvényindexnek, így értelemszerű, hogy fenntartják pozíciójukat. Másrészt a várható további felminősítések, a kockázati feláraink várható szűkülése is vonzhat külföldi befektetőket. Így is jelentősen csökkenhet a külföldi befektetők államadósság-finanszírozásban betöltött aránya, tovább mérsékelve a hazai gazdaság sérülékenységét.
A hazai gazdaság sérülékenysége azonban úgy is csökkenthető, ha a hazai megtakarítások növekedésével külföldi eszközöket is vásárolunk, hiszen ez is csökkenti a nettó kitettséget. Várakozásunk szerint a magyar gazdaság nettó külső adóssága két éven belül amúgy is megszűnhet, attól kezdve nettó külső hitelezővé válhat az ország. Ez pedig javíthatja a jövedelemegyenleget, miután nemcsak mi fizetünk kamatot a külföldieknek, hanem külföldről is kapunk kamatot, illetve más jövedelmet. Japán példájából kiindulva: a japán gazdaság nem csupán azért biztonságos, mert az elképesztően magas, 250 százalék feletti GDP-arányos államadósságot majdnem teljesen belföldről finanszírozza, hanem a világgazdaság jelentős finanszírozója is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.