Januárban 3554 amerikai közgazdász – köztük 27 Nobel-díjas, négy egykori Fed-elnök és két volt pénzügyminiszter – egy korábban eretneknek gondolt intézkedésre tett javaslatot. Szerintük az Egyesült Államoknak kombinálnia kellene a belföldi karbonárat a karbonvámmal („border carbon adjustment system”). Ez a kulcsfontosságú importtermékek esetében tükrözné a karbonintenzitást, és szakítana azzal a szabadpiaci ortodoxiával, hogy az egyes országok környezetvédelmi politikájának nem szabad akadályoznia a világkereskedelmi liberalizációt.Ez helyes javaslat volt, ugyanis karbonvám nélkül az ipar versenyképességével kapcsolatos aggodalmak továbbra is korlátoznifogják a káros hatású klímaváltozással szembeni lényeges intézkedéseket.
A dekarbonizáció alapvető akadálya az a paradoxon, hogy a végső fogyasztói szinten a költségek jelentéktelenek, ám egy adott cég számára jelentősek. Ahogy az Energy Transition Commission (ETC) nemrégiben megjelent Megvalósítható küldetés című jelentése hangsúlyozta: már elérhetők azok a technológiák, amelyek a világgazdaság teljes dekarbonizálásának 2050–2060 körüli elérését lehetővé teszik oly módon, hogy közben a háztartások életszínvonala ne változzon. Ha az autógyártás során használt acélt karbonmentes módon állítanák elő, akkor egy autó ára jellemzően kevesebb mint 1 százalékkal drágulna. Az ebből a szempontból nehezebben átalakítható szektorok – mint az acél, a cement és a vegyi anyagok gyártása, valamint a hosszú távú szállítás (teherfuvarozás, repülés, hajózás) – dekarbonizálásának teljes költsége pedig nem haladná meg a globális GDP 0,5 százalékát.
Egy adott vállalat szemszögéből nézve a dekarbonizáció költségei ijesztően nagyok lehetnek. A karbonmentes acél 20 százalékkal növelheti a teljes termelési költséget, a karbonmentes cement gyártása megduplázhatja a cementárakat. Ez azt jelenti, hogy a karbonmentes emissziót vállaló – vagy szabályozással, karbonárazással arra kényszerített – acél- és cementgyártó vállalatok lehúzhatják a rolót, ha a versenytársaik nem hasonló körülmények között termelnek.
Ez eddig akadályozta az explicit karbonárak hatékony alkalmazását a dekarbonizáció elősegítésére. Szinte az összes közgazdász – aki elfogadja a klímaváltozás tényét – úgy gondolja, hogy a karbonvámok vagy -adók emissziókereskedelmi rendszerben történő kivetésének bármely optimális szakpolitikai intézkedés részének kell lennie. Ám ott is, ahol ezt az elméletben kívánatos intézkedést alkalmazzák – például az Európai Unióban az emissziókereskedelmi rendszer révén – a karbonárak kevésbé fontos szerepet játszottak a dekarbonizáció elősegítésében, mint a megújuló energiaforrásokra vonatkozó szabályozások vagy azok közvetlen támogatása. Ennek az az oka, hogy vagy a karbonárak túl alacsonyak ahhoz, hogy jelentős hatást váltsanak ki, vagy a legtöbb energiaintenzív nehézipari ágazatra nem vonatkoznak ezek az intézkedések. Továbbá ezekben a gyenge intézkedésekben az a félelem is tükröződik, hogy a magasabb karbonárak és szélesebb körű alkalmazásuk a hazai ipart versenyképtelenné teszi azon országok importjával szemben, ahol nem vezetnek be ilyen intézkedéseket.
Erre a helyzetre az az egyértelmű válasz, hogy a karbonadókat egy adott országban vagy több állam vámuniójában úgy kellene kivetni, hogy kiegészítené őket a karbonintenzív importra kivetett karbonvám, vegyítve az exportőröknek járó adó-visszatérítéssel. Tíz évvel ezelőtt, amikor a klímaváltozás kérdésével foglalkozó brit bizottság elnöke voltam, megvitattuk ennek az intézkedésnek a lehetőségét. Akkor ez a javaslat jelentős ellenállásba ütközött. Az ellenzők azzal érveltek, hogy az intézkedés nem lenne kívánatos, mivel megsértené a WTO szabályait, és vámemelési versenyt indítana el az országok között oly módon, hogy az intézkedést bármilyen környezetvédelmi hivatkozással igazolni lehetne.
A dekarbonizáció sok alternatív lehetősége, valamint az a tény, hogy a különböző megoldások eltérő feltételek mellett lesznek optimálisak, szükségessé teszi, hogy az iparban az ármechanizmus szerepét fokozzák, hogy azzal a legkevésbé költséges megoldások piaci alapú feltárását segítsék. Ehhez kezelnünk kell a versenyképességi problémát.
Az ETC jelentése ezért amellett áll ki, hogy a karbonvámnak szerepelnie kell a politikai döntéshozók eszköztárában, illetve ezért jutott sok amerikai közgazdász is erre az álláspontra. Szerintük az USA-ban a karbonárat kombinálni kellene egy olyan rendszerrel, amely mind az import, mind az export karbontartalmára vonatkozó kiigazítást (border adjustment) valósítana meg. Egy ilyen megoldás szerintük „megvédené az amerikai versenyképességet, és büntetné más államok haszonlesését”.
A karbonárazásra vonatkozó globális politikai megállapodás bizonytalan. A karbonvám az egyes országok olyan döntéseinek sorozatát válthatja ki, amely kedvező versenyt idézhet elő, és viszonylag azonos szintű karbonárak terjedhetnek el világszerte.
Néha az elméleti tabukat félre kell tenni. A karbonvám olyan elképzelés, amelyre megérett az idő, s amely jelentős szerepet játszhat a – technológiai és gazdasági szempontból az évszázad közepére megvalósítható – karbonmentes gazdaság felé vezető folyamatok elősegítésében.
Copyright: Project Syndicate, 2019
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.