Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg és számos szilícium-völgyi sikertörténet óta tartja magát az általános vélekedés, hogy a vállalkozásalapítók a huszonéves fiatalabb generációt képviselik. Szögezzük le:
jobb ezekre a történetekre közkedvelt mítoszokként tekinteni. Friss statisztikai kutatások szerint ugyanis a vállalkozást alapítók átlagos életkora jóval meghaladja a 40-45 évet is.
Mindemellett a tapasztalatok azt mutatják, hogy a huszonéves vállalkozók képesek a legkevésbé olyan cég alapítására és vezetésére, amelyből később sikeresen kiszállhatnak akár vállalati kivásárláson, akár tőzsdére lépésen keresztül.
A jelenségért a tényezők széles skálája tehető felelőssé, de akadnak azért nyilvánvaló különbségek is a fiatalabb és a középgenerációk között.
Ezek közül az egyik (és talán a legfontosabb) a bizonyított menedzserek által birtokolt tapasztalat mértéke és minősége – ebben a kérdéskörben pedig érdemes megkülönböztetni a kisvállalati és a multinacionális környezetből származó munkatapasztalatot.
Mindkét munkakörnyezeti forma sajátos és értékes tudástőkét rejt, azonban egy vállalkozás indításához vagy vezetéséhez a nemzetközi, egy területre fókuszáló, „multis” vállalati környezet is előnyt jelenthet, a folyamatos továbbképzések, a globális, naprakész tudás átadása és az előrelépési lehetőségek folytán. Hasonlóképp az IT-technológiák alkalmazása is a napi rutin része. Esetenként az imént felvázolt modell sablonos formát ölthet, de ez nem jelenti azt, hogy nem működőképes.
Valamit valamiért alapon a multinacionális vállalatok világához számos nehézségi tényező is kapcsolódik, mint a fokozott munkatempó, a feszes határidők betartása:
ezek sokszor a multik produktív szemléletét is tükrözik. Számos egyéni indok szólhat tehát a kkv-szektor felé való elmozdulás mellett. Ezek közé tartozik a kiégés, a megbecsülés és az autonómia hiánya, az egyéni kreativitás kibontásának akadályai vagy a csapat dinamikájával kapcsolatos elégedetlenség.
Ilyen esetekben nem csupán szükségszerű, de érdemes és praktikus is „lefelé” váltani: vagy egy új, saját irányítású vállalat létrehozásával, vagy egy meglévő vállalkozás vezetésének átvállalásával. A magyar vállalkozásokat, amelyeket jellemzően nem gazdasági, inkább műszaki, szakmai irányt képviselő alapítók hoztak létre, a multinacionális cégeknél megszerzett tapasztalat fontos hozzáadott értékkel gazdagíthatja.
Meglepő módon a hazai vállalkozások többsége idegenkedik a multinacionális cégkultúra bevonásától – kontraproduktív módon ez éppen a know-how kipróbált gyakorlatainak elutasításában nyilvánul meg. Ennek kifejezetten ellentmond az, hogy a magyar gazdaság exportpiacokra van utalva, akkor is, ha a kkv-k körében ez korlátozott.
A nemzetközi tapasztalat nem csupán a cégalapításban, hanem a vállalatvezetésben is kiválóan hasznosítható. A tőkealap-kezelők például számos esetben – amikor a cég alulértékelt, esetleg nem megfelelő a vezetése vagy a növekedési stratégiája – alkalmaznak menedzsmenti bevásárlást (management buy-in, MBI) mint kiforrott módszert a vállalatban rejlő potenciál kiaknázására. Az új befektetők, tulajdonosok elsősorban a kapcsolati tőke révén a vállalatba emelt vezetők elsajátított tapasztalataival növelik a cég értékét, egyúttal az új menedzsment motivációját is biztosítják.
A vállalatvezetésnél a gazdasági növekedés egyik mozgatórugója a többéves tapasztalat, amely egyben értékes előnyt nyújt a versenytársakhoz viszonyítva:
az ideális állapot ezért az lenne, ha minél több multinacionális vállalati környezetben szerzett tapasztalattal rendelkező menedzser erősítené tudásával a hazai kkv-szektort.
Befektetői gyakorlatomban találkoztam olyan multinacionális IT-cég egykori csúcsvezetőjével, aki a hazai divatipar megújítására tett nemzetközileg újszerű javaslatot: elsőre meglepőnek tűnt, de állítom, hogy nem volt az. Van multi utáni vállalkozói lét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.