BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
e-kerékpár

Nem kell tartani az elektromos rollerektől

Az e-rollerek és e-kerékpárok lényeges szerepet játszanak a klímaváltozás elleni küzdelemben.
2019.08.22., csütörtök 14:31

Az elektromos kerékpárokról és rollerekről heves viták folynak. A halálos közlekedési balesetekkel, a megfélemlített gyalogosokkal kapcsolatos aggodalmak miatt egyre több politikus jut arra, hogy a technológiát azonnal be kellene tiltani. Ezek a bírálatok azonban nem foglalkoznak egy lényeges kérdéssel: a kis, hordozható elektromos közlekedési eszközök hatalmas lehetőséget rejtenek az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentésére, a közlekedési dugók elkerülésére.

Egy e-roller, amellyel egy nap átlagosan 16 kilométert lehet megtenni, 3500 grammal kevesebb szén-dioxidot termel, mint egy ugyanekkora távot megtevő autó.

Ha tízezer ember váltana át autóról e-rollerre, az összesített szén-dioxid-emissziójuk naponta 35 tonnával csökkenne. Ha ötmillió ember tenne így, akkor az csupán 370 tonna szén-dioxid kibocsátásával járna, ami csak 2 százaléka lenne az ugyanennyi autó által kibocsátott emissziónak. A probléma természetesen az, hogy a városi közlekedésért felelős tisztviselők és a városok költségvetését megszabó politikusok nem végezték el azokat a szakpolitikai, infrastrukturális változtatásokat, amelyek egy ilyen közlekedési forradalom megvalósításához szükségesek.

Nekik érdemes lenne Tel-Aviv esetét tanulmányozniuk a technológia előnyei­nek közbiztonsági kompromisszumok nélküli maximalizálásával kapcsolatban. A városban több mint ötezer bérelhető elektromos roller található. Diákjaimmal beleástuk magunkat a használatukkal kapcsolatos adatokba, hogy támogassuk a város közlekedésért felelős hivatalát a legjobb gyakorlat kialakításában az e-rollerek kezelése terén.

Képünk illusztráció
Fotó: VG

Először is arra jutottunk, hogy ezek a kétkerekű eszközök valóban veszélyesek lehetnek, ám főleg a használóra nézve. 2014 óta közülük a balesetben elhunytak száma Izraelben évi egyről 19-re emelkedett. Tavaly további 414 ember került kórházba olyan baleset miatt, amelynek egy e-roller is a részese volt. A sérültek csaknem negyede 16 éven aluli. A fejsérüléssel járó eseteknél a rollerezők 95 százaléka nem viselt bukósisakot.

A legtöbb baleset amiatt következett be, hogy a rollerezők kerékpárút hiányában vagy a járdáról való kitiltásuk miatt az úttesten közlekedtek.

A kutatásunk eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb baleset, sérülés megelőzhető a szabályok betartatásával vagy megfelelő infrastruktúra kialakításával. A helyi önkormányzatok új jogszabályokat alkottak, amelyek többek között előírják a sisak viselését, 16 éves kortól engedélyezik az e-rollerek használatát, valamint tiltják a mobiltelefon és a fülhallgatók mindkét fülben való használatát.

Ezek az intézkedések jogosak. Azzal azonban, hogy kizárólag csak az e-rolleresekre fókuszálnak, hozzájárulnak azok befeketítéséhez, akik a közlekedés társadalmi szempontból optimális formáját választották. Izraelben a média az e-rolleresekkel szembeni kampány élére állt.

Azonban ha több az e-rolleres, kevesebb a baleset. Azokban az országokban, ahol a legmagasabb az egy főre jutó, kerékpárral megtett utak száma, a legalacsonyabb az egymilliárd kilométer, kerékpárral megtett útra eső halálesetek száma.

A politikusok megszokott kifogásaival szemben a védett kerékpárutak kialakítása nem okoz pénzügyi terhet. A közlekedési dugók csökkentésével a kerékpározást ösztönző infrastruktúra hatalmas gazdasági hasznot eredményezhet. Az izraeli környezetvédelmi minisztérium nemrégiben készült jelentése szerint az izraeli autóvezetők naponta átlagosan negyven percet töltenek azzal, hogy a dugóban ülnek. A lakosság és az autótulajdonosok számának gyors növekedése miatt ez az idő 2030-ra várhatóan kilencven percre nő, a gazdaság kibocsátásában évente több tízmilliárd dolláros veszteséget okozva.

Végezetül azt is ki kell emelni, hogy az e-rollerek és e-kerékpárok lényeges szerepet játszanak a klímaváltozás elleni küzdelemben. Az olyan országokban, ahol annyira forrók a nyarak, mint Izraelben, az ilyenfajta közlekedési módok tiltása erősen csökkentené a nem autós közlekedést. Jóval környezetbarátabb és a gazdaság szempontjából is kedvezőbb megközelítés, ha a döntéshozók befektetnek az infrastruktúrába, és olyan jogszabályi környezetet hoznak létre, amely maximalizálja az e-rollerek használatának kedvező hatásait.

Copyright: Project Syndicate, 2019

www.project-syndicate.org

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.