Sokat halljuk, hogy Egyesült Államok–Kína kereskedelmi háború, de szerintem, habár szembenállás van, háború nincs. A feszültség csupán egy új frontja a világ két vezető gazdasági és katonai hatalma között már egy ideje folyamatosan kibontakozó ellentétnek – immár a globális geopolitikai színtéren, ahol a szereplők mozgása mindenkit érint.
Semmi különös nincs ebben a kereskedelmi huzavonában, egyenesen következett az események dinamikájából. A történelem elmúlt pár ezer évében számtalan alkalommal láthattunk ilyet. Mindezek mögött a történelem és a politika alapvető szereplője, az ember áll a maga lelkialkatával, törekvéseivel, amelyek magyarázzák a társadalmak mozgástörvényeit, az utóbbiak pedig (több más erővel – földrajz, demográfia – együtt) formálják a történelmet és annak jelenét: a geopolitikát. Aki állít, az bizonyítson.
Nos, Trump elnökségétől kezdve az USA sorozatban hozott intézkedéseket a kereskedelmi egyensúlytalanság helyrebillentésére. Ezek súlya, időzítése és sebessége sokakat meglepett. De miért is?
Trump döntését a hatékony cselekvésre megelőzte egy több mint évtizedes, javarészt sikertelen tárgyalássorozat a kereskedelmi egyenlőtlenség és a több téren is igen sajátos kínai gazdasági gyakorlat tárgyában.
Kína ugyanis elég sajátos módszerekkel fejleszti gazdaságát és külkereskedelmét. Nemcsak az egypárti berendezkedésre gondolok, hanem a kapitalista recept szerint zajló belső gazdaságfejlesztésre is. Ez a gyakorlatban inkább egyfajta protekcionista állammonopol-kapitalizmus, amelyet a Nyugat ma nem tud elfogadni – bár maga is gyakorolta a 19. században, többek közt Kínával szemben is.
A központosított bankrendszerben a lakosságtól alacsony kamatlábszinteken elvont megtakarítások és a belső jegybanki segítség révén mesterségesen olcsón jut hitelhez a hazai, de jórészt kivitelre termelő feldolgozó- és szolgáltatóipar. Ez már eleve egyoldalú versenyelőnyhöz juttatja a kínai vállalatokat a világpiacon a piaci alapon finanszírozott, jórészt nyugati cégekkel szemben. Az más kérdés, hogy hosszabb távon káros lesz a hatás, mivel nem érvényesül a kapitalizmus hagyományos kiválasztódási mechanizmusa, az amúgy (egy normál finanszírozási környezetben) versenyképtelen kínai cégek fennmaradnak, szuboptimális gazdálkodásuk pazarolja a korlátos erőforrásokat, lassítva a gazdasági fejlődést.
Most azonban ez a politika még világszerte a kínai cégeket erősíti a versenyben.
Kevésbé feltűnő, de az USA-t legalább annyira zavarja az a kínai gyakorlat, hogy ha egy külső cég Kínában akar termelni, szolgáltatni, köteles vegyesvállalatokat létrehozni, és ennek keretében technológiai és szabadalmi transzfert adni a kínai félnek. Ez gyakorlatilag intézményes és „törvényes” lopása a nyugati gazdaságok szellemi tulajdonának. Számtalan kínai termékben és szolgáltatásban láthatjuk viszont azokat a megoldásokat, találmányokat, amelyeket az adott nyugati cégek vittek a gyártókapacitásukkal Kínába fél-egy évtizede, és a kínai fél lekoppintotta. Az így megszerzett információk bekerülnek egy központi technológiai adatbázisba – amelyet közvetlenül a Kínai Kommunista Párt tart fenn –, és továbbosztják az érintett hazai vállalatoknak. Becslések szerint ezen a csatornán, csak ebben az évtizedben ezermilliárd dollár nagyságrendű nyugati szellemi termék vándorolt át kínai kezekbe és fejekbe.
Az ismert kínai telekommunikációs cég esete jó példa. A politikában mindig van egy felszín és van egy mély áramlat, a valóság. A felszíni sztori az, hogy az USA szerint ez a cég olyan rejtett elemeket tervezett a telekommunikációs eszközeibe, amelyek információkat küldenek Kínába, tehát ennek a cégnek az eszközei lehallgathatnak minket.
Persze az USA nem csinál ilyet… Snowden anyagaiból tudjuk, hogy elnöki rendeletek és a nemzetvédelmi törvény alapján egy elektronikus hátsó ajtó beépítése minden amerikai gyártású IT-termékbe és -szolgáltatásba kötelező.
Beépítik, és használják is. Persze, ha más csinál ilyet, az gáz. Mondom: az emberek világában minden változik, kivéve az embereket. Ám ami igazán felháborította az amerikaiakat, az az, hogy a cég (és persze más kínai vállalatok) legutóbbi, tényleg élvonalbeli eszközei hemzsegnek a jogvédett, amerikai eredetű megoldásoktól, amelyekért egy centet sem fizettek – ez az igazi kifogása a nyugati gazdasági és politikai elitnek.
Ennek két folyománya van a nyugati (ezen belül USA) vezetésű geopolitikai világrend szempontjából. Egyrészt az így megszerzett technológiai transzferek egyoldalúan fejlesztik a kínai polgári technológiát és ipart. Így egyre nehezebb a nemzetközi színtéren legyőzni a kínai cégeket, hiszen a termékeik közelítik a világ élvonalát, olcsók, lévén fejlesztési költségeik egy részét megspórolták. Ez eleve arbitrázshelyzetet teremt a kínaiak számára. A nyugati cégek egyre másra szorulnak ki hagyományos piacaikról, ami alacsonyabb GDP-t, kisebb globális gazdasági súlyt eredményez. Ez lassú folyamat, de a trend egyértelmű.
A Nyugat globális vezető szerepe és hatalmi pozíciója jórészt a gazdasági erején és a technológiai előnyén nyugszik. Tehát a hagyományos erőegyensúly-politika alapján már az előbb leírt folyamatot sem engedheti meg magának, hiszen a gazdaságiakon túl biztonsági kockázatokat is hordoz. A globális gazdasági kártyaleosztás mára erősen megváltozott. A világ vezető gazdasági hatalma puszta súlya (GDP-je) alapján még mindig az USA a maga 24 százalékával, de közvetlenül mögötte már ott van Kína 16 százalékkal.
Másrészt a folyamat a kínai katonai technológiát és képességeket is fejleszti. Ahogy a gazdagodó ország egyre többet tud hadi kiadásokra költeni, és a minőség is mind jobb, az utóbbi évtizedben a katonai erőegyensúly terén is rohamos változás zajlott le. Kína immár itt is a második, és a katonai kiadásai összemérhetők az Egyesült Államokéval (38,5 százaléka).
A Nyugat globális vezető szerepe és hatalmi pozíciója gazdasági-technológiai és ebből fakadó katonai erején és előnyén nyugszik. A kínai gazdasági és katonai fejlődés ezt a szerepet és pozíciót erodálja és kérdőjelezi meg mind jobban. A Trump-adminisztráció lépései igyekeznek fékezni a folyamatot. Nincs ebben semmi új és-vagy veszélyes.
Miért nincs? A világtörténelemben először állt elő olyan helyzet, amikor két, egyfajta szimbiózisban élő hatalom vetélkedik egymással a geopolitikai színtéren. Az USA középosztályának egyelőre fontosak az olcsó kínai termékek, ez az inflációt is kordában tartja.
Kína megtakarításainak legnagyobb része még mindig USA-dollárban van, ha kitáraz, az az Egyesült Államoknak fáj. De Kína sem tud teljesen kiszállni, mert nincs elegendő elfogadható alternatív menedékdeviza. Aranyat sem lehet a végtelenségig felhalmozni. A vámok révén az USA láthatóan sikeresen viszi haza, tágabb értelemben a dél- és közép-amerikai befolyási övezetébe a Kínába kiszervezett termelési kapacitást, a vámpolitikának ez a bevallott stratégiai célja a hasznára válik, és egyben fékezi Kína térnyerését. Újabb előny a Nyugatnak is. Ám egy ekkora erőközpontot megállítani nem, csak fékezni lehet. A folytatásban az lesz a döntő, hogy ki ül majd a Fehér Házban 2021 elejétől. Jövő év novemberében ezt is megtudjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.