Magyarország erőteljes gazdasági növekedésében két tényezőnek, a makropénzügyi stabilitásnak és az uniós forrásoknak meghatározó szerepük van. Bár a költségvetési politika számos tartalmi részlete és az intézkedések bevezetésének módja is bírálható, a magyar kormánynak sikerült az államháztartás hiányát tartósan alacsony szinten tartania, és ezzel a GDP-arányos államadósságot is csökkentette. Ez a gazdaságpolitika alkalmasnak bizonyult a külföldi befektetők bizalmának visszaszerzésére, még úgy is, hogy közben a kormányzat időről időre konfrontálódott az Európai Unió intézményeivel.
A retorikai élénkítés mellett a kormány valójában meglehetősen szigorú fiskális politikát folytatott, és ennek köszönhetően ma a magyar gazdaságpolitikának érdemi mozgástere van egy esetleges költségvetési élénkítésre.
Ez egy jövendő válsághelyzetben fontos fegyvertény lehet – szemben a 2008 végétől elmélyülő európai adósságválság időszakával, amikor az akkori kormánynak nem maradt érdemi költségvetési eszköztára a válság hatásainak kompenzálására.
A kedvező költségvetési helyzet az uniós források kiegyensúlyozott ütemű felhasználása szempontjából is fontos: amikor például a pénzfelhasználási viták miatt a magyar kormány csak késve jutott hozzá a brüsszeli forrásokhoz, különösebb nehézség nélkül meg tudta előlegezni a kifizetéseket a pályázatokon nyertes hazai vállalkozásoknak és intézményeknek. Azt, hogy az EU-támogatások mennyire fontosak a magyar gazdaságnak, jól mutatja, hogy a kormány késznek mutatkozott több tízmilliárd forint értékű szabálytalan pénzfelhasználás miatt a büntetés megfizetésére, és a nyár elején az Európai Bizottság kívánalmainak megfelelően módosította az uniós pályázatokhoz kapcsolódó közbeszerzések rendszerét is. Cserébe augusztus óta több százmilliárd forint értékben áramlottak európai támogatások a magyar költségvetésbe, ami a közeljövőben is segíti a hazai gazdasági növekedést.
A következő időszakban azonban a Magyarország számára elérhető EU-források számottevő visszaesésével kell számolni. A Brexit önmagában jelentősen csökkenti az uniós költségvetési tortát, hiszen az Egyesült Királyság az Európai Unió egyik nagy nettó befizető tagállama volt. Ráadásul ennél jóval nagyobb lesz a forráscsökkenés, aminek több oka is van. Egyrészt az Európai Bizottság reagált arra a nyomásra, amelyet a nyugat- és észak-európai nettó befizető tagállamok fejtenek ki az uniós költségvetés méretének csökkentése érdekében: a GNI arányában a korábbi 1,13 százalékos helyett csupán 1,11 százalékos közös európai kasszát javasolt. Mi több, a bizottsági javaslat szerint a felzárkóztatásra és az agrártámogatásra fordítható támogatások aránya a korábbi 70 százalékról 60 százalékra mérséklődne.
Ezek a változások reálértelemben mintegy 25 százalékkal csökkentenék a Magyarország számára rendelkezésre álló európai támogatásokat, miközben nagymértékben meg kellene emelni a társfinanszírozási arányt.
Meglehet azonban, hogy ennél jóval nagyobb forráscsökkenésre számíthatunk. Németország, az EU gazdaságilag legerősebb országa ugyanis legfeljebb a GNI 1 százalékát kitevő EU-költségvetést támogat, ami azt vetíti előre, hogy a végső alku szerint a közös költségvetés kisebb lesz a bizottsági javaslatnál. Mi több, az Európai Unió soros elnöki tisztét betöltő Finnország politikai vezetése láthatóan nagyon elszánt, hogy a regionális fejlesztési támogatások kifizetésének feltételéül szabja a jogállamiság kritériumainak teljesülését – ami az európai megítélés szerint problematikus például Magyarország esetében. A finn kezdeményezést sajtóértesülések szerint az észak- és nyugat-európai tagállamok döntő többsége támogatja. A magyar kormánynak az EU következő hétéves pénzügyi keretéről folyó októberi vita kezdetéig kell megnyugtató választ találnia erre a problémára. Ehhez a diplomáciai ügyesség aligha elegendő, a jogállamiság területét érintő tartalmi változások is szükségesek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.