Az IMD svájci versenyképesség-kutató szeptember 26-án jelentette meg legfrissebb, 63 országot tartalmazó digitális versenyképességi rangsorát. A listát az Egyesült Államok és Szingapúr vezeti. Az első tíz helyezett között csak három EU-s ország van: Svédország, Dánia és Finnország. Magyarország a 43., ami háromhelynyi pozíciójavulás a 2017-es helyezéshez képest. A V4-es országok digitális versenyképességi listáját 33. helyével Lengyelország vezeti. Magyarország Csehország után a 3. helyen van.
Az IMD három mutatócsoport alapján vizsgálja az országok eredményeit. Ezek
Az első két mutatócsoport esetén négy, a harmadiknál pedig egy helyet javítottunk.
A tudás és képességek mutatócsoport három részterületet vizsgál: a mostani tudás színvonalát, az oktatás és továbbképzés adatait és a tudományos, műszaki területeket jellemző adatokat, például az egy főre jutó kutatás-fejlesztési ráfordításokat és a csúcstechnológiás témákban benyújtott szabadalmakat.
A technológiai színvonal mutatócsoport a fejlesztésre rendelkezésre álló forrásokat, például a kockázati tőke elérhetőségét elemzi.
Végül a jövőre való felkészültség a digitális megoldások üzleti és társadalmi elterjedtségét, például az e-kormányzás fejlettségét, a cégek infokommunikációs felkészültségét és a társadalom infokommunikációval kapcsolatos hozzáállását értékeli. A mutatók között vannak statisztikai mérésekből származó adatok és kérdőíves felmérésen alapuló vélemények is. A vizsgált mutatók száma 51.
Közöttük a legjobb helyezésünk a technológiai színvonal csoportba tartozó internetes szolgáltatások gyorsasága (10. hely) és a mobil széles sávú internetre előfizetők aránya (6. hely) tekintetében van.
De nem állunk rosszul az oktatásra szánt állami ráfordítások GDP-arányos értékében sem (20. hely).
Ugyanakkor gyenge a pozíciónk a felsőfokú oktatási eredmények és a felnőttképzés vonatkozásában (47. és 48. hely). Rosszul állunk továbbá kiberbiztonság (51. hely), vállalati felkészültség (50. hely), big data elemzési lehetőségek hasznosítása (50. hely) és általában a teljes társadalom digitális és technológiai felkészültsége tekintetében (61. hely). Ez utóbbit megerősíti egy friss EU-s tanulmány is (Eurostat Regional Yearbook 2019). A tanulmány egy felmérésre hivatkozik, amelyben azt kérdezték meg, hogy a vizsgálatot megelőző évben részt vett-e a megkérdezett bármilyen, a digitális képességeit javító képzésben.
A felmérés eredményeit a tanulmány regionálisan is bemutatja, különválasztva a nagyvárosokban, kisvárosokban és a falvakban élő válaszadókat.
Magyarország összességében a 21. helyen van. Ám a falvakban élők képzésben való részvétele tekintetében már csak a 26. hely a mienk. Figyelemre érdemes, hogy a többi V4-es ország eredményei sokkal jobbak, és náluk a regionális szakadék is kisebb.
De érdemes megvizsgálni a gyakran utolérni tervezett célpontként említett Ausztria adatait is, főleg azért, mert a jelenlegi digitális eredményei előrevetítik fejlődésének a gyorsaságát is. Mi pedig nem a mai eredményeihez szeretnénk felzárkózni. Ausztria 23 hellyel előttünk, a 20. pozícióban van. Technológiában alig maradunk le: csupán négy hellyel előz meg bennünket. A tudás és képességek, valamint a jövőre való felkészültség tekintetében viszont egyaránt 34 hellyel van előttünk. A már idézett, a digitális tudás bővítésével kapcsolatos EU-s felmérés adatai szerint Ausztria kilenc hellyel előz meg bennünket úgy, hogy a városi és a vidéki lakosság képzésben való részvételi aránya között alig van különbség.
Az IMD digitális versenyképességi elemzése Magyarország vonatkozásában tehát hasonló képet mutat, mint néhány korábbi OECD-s és EU-s versenyképességi és innovációs tanulmány: azt, hogy
Különösen lényeges lenne a regionálisan kiegyensúlyozott tudásszint, hiszen a szétszakadtság ellehetetleníti az országosan harmonikus fejlődést.
Az egész társadalom digitális tudásszintjének érezhető emelése nélkül versenyképességet sem lehet javítani, és a gazdasági növekedést sem lehet tartósan magasan tartani. És akkor még nem is említettük azt, hogy tudás nélkül milyen esélyeik lesznek azoknak, akiknek a munkahelyét a robotizáció megszünteti majd.
Ezért a hardverberuházások mellett, amelyek jól mérhetők és a GDP növelését is támogatják, átfogó regionális programra van szükség a képességek felzárkóztatása céljából.
Lehetséges módszer „digitális népfőiskolák” indítása szerte az országban. Tudásforrásként pedig hasznosítani lehetne a felsőfokú oktatási hálózatot. Enélkül ugyanis megmarad a fejlődést akadályozó nagy szakadék: Nyugat-Magyarországon a csúcstechnológiás tesztpálya és a hozzá kapcsolódó tudásközpont körüli tudásfelhasználás, a nagyvárosokban az „okosvárosok” beruházásainak valószínű tudásbővítő hatása, sok helyen pedig a digitális írástudatlanság. Vagyis miközben örülhetünk annak, hogy összességében javítottuk a pozíciónkat, nem dőlhetünk hátra, hiszen ha mások hatékonyabban mozgósítják a humán vagyonukat, akkor a technikai eredményeink ellenére is lemaradhatunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.