Kelet-Közép-Európa olyan gyökeres változásokat tapasztalt az 1989–90-es évek környékén, amelyhez hasonlót azelőtt, a második világháborút követő néhány évben élt át utoljára. A korábban egyeduralkodó állami tulajdonlást és a teljesen kiiktatott piacot felváltotta a privatizáció, a tulajdonosi átalakulás és a vállalkozói szféra megjelenése, amely mintegy természetes folyamatként magával hozta a vállalkozásindítási kedvet a felszabadult Magyarországon is.
A magánszektor térhódítása látványos volt az országban:
1990-ben a magánszektor mindössze 16 százalékkal járult hozzá a hazai GDP-hez, 1994-re ez az arány 70 százalékra nőtt – ezt az időszakot nevezik a vállalkozási boom korának, amikor a magánszféra újraindítása és fejlesztése központi gazdasági és politikai cél volt.
Olyannyira, hogy a KSH adatai szerint Magyarországon ma már közel 1,8 millió vállalat található, amely ezer nagyvállalatot és ötezernél is több közepes méretű céget foglal magában.
Egy-egy ország gazdasága a vállalatok tevékenységére épül, a fogyasztói igények pedig ennek tetejében folyamatosan nőnek, specializálódnak – ebben a kontextusban értelmezve nem véletlenül kap egyre fontosabb szerepet a kkv-szektor. A 2008-as világgazdasági válság azonban egy összetett problémára, a vállalkozói hajlandóság visszaesésére is rávilágított: mivel fontos mozgatórugóként funkcionál a gazdaság fogaskerekei között, az egyéni vállalkozók megélhetésén túl a gazdaság alakulását is nagymértékben befolyásolja.
Törvényszerű, hogy az újonnan létrejövő vállalkozások csaknem fele öt éven belül megszűnik, illetve az is, hogy egy konkurenciával telített piac elbátortalaníthatja azokat a vállalkozó kedvű személyeket, akik nem képesek innovatív megoldásokkal megvetni a lábukat.
A kérdéskörben további befolyásoló tényező a jogszabályi háttér és a gazdaság aktuális helyzete is, például az egyéni vagy társas vállalkozási forma meghatározásánál nem mindegy, milyen adózási szabályok vonatkoznak a cégre. Még tovább árnyalja a képet, hogy közvetlenül a vállalkozás elindítása utáni időszakban jellemzően még nincs stabil bevétel, viszont addig is, amíg nem fordul pozitívba egy frissen indított cég mérlege, valamiből meg kell élni. Sokan, különösen a fiatalok nem engedhetik meg maguknak ezt a fajta instabilitást, ahogy a vállalatindítással járó kockázatvállalást sem.
A fiatalok, főképp a műszaki végzettségűek a nyolcvanas években még mertek vállalatalapításban gondolkozni. Ez a trend mára megváltozott, inkább a negyven év feletti vállalkozók vannak túlsúlyban.
Azok pedig, akik a rendszerváltás környékén alapítottak vállalkozást, és a mai napig aktívak, napjainkban egyre inkább szembesülnek a generációváltáshoz kötődő problémákkal, például azzal, hogy visszaeshet a fiatalabb generáció vállalkozási kedve.
Ahhoz, hogy fennmaradjon a gazdaság teljesítménye, nem szabad elhanyagolni a kezdő vállalkozók támogatását, egy új cég indításához, működtetéséhez ugyanis jelentős erő- és pénzforrás szükséges, ezek biztosítása sokszor akadályba ütközhet. A vállalatok finanszírozásában ezért a különböző állami támogatások és programok, bankok, hitelintézetek, kockázatitőke-befektetők – a közeli ismerősök, családtagok mellett – kiemelt szerepet játszanak.
Egy vállalkozás alapítása több komponensből áll, a rajtkő a vállalkozási kedv (és persze egy jó ötlet). Önmagában azonban nem elég a motiváció, ha a leendő vállalatvezető nem rendelkezik megfelelő szervezési és irányítási készségekkel vagy tárgyalóképességgel. Ezek fejlesztésére szerencsére vannak különböző felkészítő tanfolyamok:
sok esetben egy ilyen tanfolyam elvégzésén is múlhat, hogy megéri-e a vállalat azt a bizonyos ötéves kort.
A vállalkozói hajlandóság tehát számos tényezőre vezethető vissza, esetleges csökkenése súlyos gazdasági problémákat okozhat. Ennek tudatában érdemes és szükséges közös erővel felkarolni a pályakezdő fiatalokat, a startupok és vállalkozások alapítóit. A kedvező finanszírozási lehetőségek, feltételek javíthatják a vállalkozói kedvet, de ez önmagában nem elég: a jelenkor kihívása, hogy a komplex problémára megoldást találjanak a piac szereplői. Hiszen minden országnak szüksége van vállalkozókra, vállalkozásokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.