Alapjaiban alakul át a közúti közlekedés az elkövetkező egy-két évtizedben, az elektromos autózás térhódításával párhuzamosan, a szektor fenntartható pályára állítása pedig a finanszírozást és az üzemeltetést is drasztikusan át fogja szabni. Noha a változások a szektor egészében megkezdődtek, elsőként a vállalati gépjárműflották üzemeltetésében mutatkoznak meg.
A hazai gépjármű-értékesítések több mint felét a vállalati gépjármű-beszerzések adják, ami mellett kisebb, körülbelül 40 százalékos részt tesznek ki a magáncélú újautó-vásárlások. A vállalati autóbeszerzéseknél a döntéseket többnyire a beszerzési árat, jobb esetben a minőséget és a megfelelő szervizhátteret figyelembe véve hozzák meg. Emellett a kkv-szektorban a cégvezetők többsége továbbra is vásárlásban gondolkodik, majd nyolc-tíz évvel később próbálják meg az addigra leamortizálódott gépjárműveket egy csomagban eladni, sokszor jelentős veszteséggel.
Úgy tűnik azonban, hamarosan leáldozik ennek a modellnek a napja, köszönhetően a környezetkímélőbb elektromos autózás terjedésének és a közlekedésben megjelenő új információtechnológiai megoldásoknak. Ma elsősorban gépkocsikban gondolkodunk, de a jövő paradigmája szerint nem konkrét járműveket fogunk keresni, hanem megoldásokat arra, hogy az áruink, a munkatársaink vagy mi magunk biztonságosan, kényelmesen és költséghatékonyan eljussunk A-ból B pontba, eközben pedig egyre kevésbé lesz lényeges, hogy melyik gyártó logója díszíti az általunk használt autó hűtőrácsát.
Hűtőrácsra persze nem is nagyon lesz szükség, hiszen elektromos, hidrogén- vagy akár CNG-hajtású gépjárművekben fogunk ülni. Ezzel szemben jobban meg fogjuk vizsgálni, hogy milyen gyorsan és milyen költségek mellett utazunk vagy szállítunk, és a mobilitás milyen hatékonyan képes támogatni cégünk üzletmenetét.
Mindezen szempontok alapján saját gépjárműflották fenntartása egyre inkább vissza fog szorulni. Nemcsak arról van szó, hogy a hagyományos gépjárműveket elektromos gépkocsikra cseréljük, legalább ilyen fontossá válik az assistance háttér kiépítése, valamint az e-autók költséghatékony kiszolgálására alkalmas saját töltő-infrastruktúra megléte.
Jelzésértékű, hogy miközben a legnagyobb autógyártó cégek egymást túllicitálva teszik meg vállalásaikat a belső égésű motorok kivezetésére és az új, elektromos hajtású modellek bevezetésére, mellettük teljesen új szereplők jelennek meg a piacon. A legjobb példa erre az energiaszolgáltató társaságok belépése a mobilitás területére. Ugyancsak formabontó az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó Amazon és a kínai Rivian elektromosautó-gyártó új keletű stratégiai együttműködése.
A gyártó és energiaszolgáltató társaságok közötti együttműködések, a közös szolgáltatásportfóliók, valamint az Amazonhoz hasonló óriásvállalatok kutatás-fejlesztésre fordított tőkeereje rohamosan felgyorsítja a közlekedésben zajló átalakulást, lesöpörve a térképről mindazokat, akik nem képesek lépést tartani a változó trendekkel.
Mit jelent ez a magyar mobilitási piacra nézve? Mindenekelőtt azt, hogy a jelenleg is aktív gépjármű-kereskedő, kölcsönző- és flottakezelő cégek közül azok fognak prosperálni, amelyek igazodnak az új trendekhez, és kiaknázzák a bennük rejlő lehetőségeket. Ehhez nem lesz elég csupán elektromos autókkal bővíteni a kínálatot, a bárhová telepíthető töltő-infrastruktúra, a teljes körű assistance tevékenység, valamint a folyamatos és hatékony flottamenedzsment biztosítása is elengedhetetlen lesz.
Méretüknél fogva a nemzetközi hátterű gépjármű-kereskedő és flottakezelő cégek jelentős előnnyel indulnak ebben az új versenyfutásban. Azonban az effajta radikális változásokhoz a kisebb vállalatok gyorsabban tudnak alkalmazkodni, ez pedig a magyar vállalkozások számára is kitörési lehetőség. Ők azok, akik megértik a magyar vállalatok elvárásait, és képesek személyre szabott megoldásokat kínálni a speciális mobilitási igények kielégítésére. A siker kulcsa az lesz, hogy képesek lesznek-e gondolkodásukat és szolgáltatásstruktúrájukat tekintve az innováció élére állni, és stratégiai szövetségeseket találni üzleti elképzeléseik megvalósításához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.