BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
technológia

Van jövője a jelen nagybankjainak?

A fogyasztók újfajta élményt követelnek, amely az átláthatóságon és az egyszerűségen alapul, és lehetővé teszi, hogy a pénzügyeiket bárhol és bármikor intézhessék.
2019.10.30., szerda 07:29

Az elmúlt tíz évben a teljes pénzügyi szektor óriási változáson ment keresztül. A technológia mozgatja azokat a folyamatokat, amelyek újraformálják a bankok működési modelljét.

A fogyasztók újfajta élményt követelnek, amely az átláthatóságon és az egyszerűségen alapul, és lehetővé teszi, hogy a pénzügyeiket bárhol és bármikor intézhessék.

Míg egyes bankok megragadtak a fióki tevékenységre fókuszáló hagyományos működésben, addig a fintech és bigtech vállalatok olyan új típusú speciális banki szolgáltatásokat kínálnak, amelyek a banki ügyfélélményt helyezik előtérbe.

Az új szereplők nemcsak a bankoktól, hanem egymástól is nagyon különböznek. Bár a garázsból indult startup cégek és a technológiai óriásvállalatok közti teljes skálát képviselik, legfontosabb jellemzőjük, hogy a pénzügyi piac konkrét szeleteire szakosodtak, nem hagyományos szolgáltatásokat nyújtanak, rendkívül rugalmasak, és folyamatosan feszegetik a szabályozói korlátokat.

A hagyományos banki modell lényege, hogy a bankok a termékek és szolgáltatások teljes skáláját kínálják. Azaz a bank több cél és terület között osztja meg erőforrásait, ez pedig a legjobb esetben is legfeljebb átlagos színvonalú termékeket és szolgáltatásokat eredményez. Ezzel szemben

az ágazatba újonnan belépő szereplők egyetlen vagy korlátozott számú termékből, szolgáltatásból álló csomaggal foglalkoznak, de a legmodernebb megoldást kínálják, amely versenyképes a bankok kínálatával, sőt a piaci részesedés tekintetében le is képes győzni a bankokat.

Ez a szolgáltatások szétválasztását eredményezi, és már most is hatással van a termékek és szolgáltatások kínálatára, a jövőben pedig egyre inkább meghatározza.

A fintech és bigtech cégek tevékenysége nyomán a banki termékekről az ügyfelek igényeire helyeződtek át a hangsúlyok, és az ügyfélélmény vált az új mantrává. A termékek és szolgáltatások köre nagy részben átalakult, hogy összhangban legyen az ügyfelek megváltozott életstílusával. Ezt segítette elő az okostelefonok térnyerése is, amelyek a világgal és benne a pénzügyi világgal való kommunikáció fő eszközévé váltak.

Számos új típusú bank működésében fordulatot hozott az általuk elérhetővé tett egyedülálló ügyfélélmény, valamint a rendkívül agresszív és hatékony marketing kombinációja. Ha elemezzük üzleti modelljüket, és a számokat is megvizsgáljuk, látható, hogy az egyik legismertebb új típusú bank egyelőre veszteséges.

Fotó: Shutterstock

Ez rávilágít, hogy

ezeknek a vállalatoknak valószínűleg nem a nyereségesség a fő hajtóerejük, hiszen befektetői forrásgyűjtés révén még mindig és rövid időn belül képesek fedezni a kiadásaik és bevételeik közötti rést, ez is mutatja, hogy ezek a cégek milyen hihetetlen bizalmat élveznek a piacon.

A bigtech cégek közben pedig a pénzügyi szolgáltatások piacán is zavarokat okoznak. Az a vállalat, amelynek Ázsiában sikerült teljes mértékben újraterveznie a fizetések piacát és egyesítenie a fizetési módokat, még csak nem is bank. Annak ellenére, hogy ezek a vállalkozások láthatólag nem kívánnak betörni a bonyolult és rendkívüli mértékben szabályozott banki világba, megcéloznak bizonyos fajta pénzügyi szolgáltatásokat, és piacrészt hasítanak ki maguknak ezekből.

A bankok érzékelik ezeket a folyamatokat, és megpróbálnak reagálni. Európában van rá példa, hogy egyes bankok sikerrel próbálják meg az innovációt és a technológiát mindennapi tevékenységük részéve tenni, és igyekeznek lépést tartani az újonnan érkező szereplőkkel.

Többnyire azonban nem ismerik fel, hogy a sikerhez nem elegendő az új technológiák átvétele. A siker kulcsa a szervezeti mentalitás és a vállalati kultúra átformálásában rejlik.

Számos banknál az átformálás az innovációért felelős osztály létrehozását, fintech cégekkel folytatott együttműködést és különféle „flancos” dolgokkal való foglalkozást jelent. Rengeteget költenek átszervezésekre és az informatikai rendszereik fejlesztésére anélkül, hogy a tényleges szervezeti hiányosságaikat sikerülne kiküszöbölniük. A fintech cégektől eltérően a bankok hatalmas szervezetek, ahol az egyes szervezeti egységek, például az üzleti szervezet és az informatikai részleg nagyon távol állnak egymástól, és teljesen különböző nyelvet beszélnek. A fintech cégeknél nincs ilyen szakadék a szervezeti egységek között.

Bár a legutóbbi időben valódi forradalom ment végbe a banki ágazatban, az átalakulás még korántsem ért véget.

Amit ma bankként ismerünk, az az elkövetkező tíz évben az ügyfélélményt, a technológiát, a szolgáltatásokat és a lehetőségeket illetően teljesen át fog alakulni.

A siker kulcsa, hogy megtaláljuk a nagymértékben szabályozott szervezetként való működés és a rugalmas startup hozzáállás közötti egyensúlyt. A pillanatnyi képet nézve a bankoknak a fennmaradáshoz nemcsak a többi bankkal kell megküzdeniük, de fel kell venniük a versenyt a vállalatbirodalommá fejlődő fintech cégekkel és a különféle garázscégekkel, amelyek már egyáltalán nem garázsokban működnek, és készen állnak, hogy értékes szeleteket harapjanak ki a piacból.

Maurice Lisi, az Intesa Sanpaolo Multichannel és CRM igazgatója

Maurice szenvedélyesen keresi a fejlesztés és innováció lehetőségeit. Ő az értelmi szerzője az Intesa Sanpaolo és a CIB Bank Novathon elnevezésű innovációs konferenciájának, amely 2019. október 30-án Magyarországon kerül megrendezésre. Az elmúlt 15 évben az Intesa Sanpaolo ügyfélkommunikációs csatornáinak átformálásával foglalkozott, először az olasz piacon, majd a Nemzetközi Leánybanki Divíziónál. Maurice irányítja az Intesa Sanpaolo teljes leánybanki ökoszisztémájára kiterjedő digitális átállási folyamatot és a „hagyományos” banki környezetből a modern környezetbe való stratégiai átmenet meghatározását és bevezetését, amely modern környezet nemcsak képes megbirkózni a technológiai és innovációs változásokkal, de ezeket a változásokat a saját versenyelőnye érdekében fel is tudja használni. Jelenleg az Intesa Sanpaolo leánybanki hálózata digitális átalakítási stratégiájának kidolgozása és megvalósítása a feladata, amelynek keretében valamennyi banki szegmensben és az összes érintkezési (bizalmi) ponton átformálják a bankok ügyfélkommunikációs csatornáit. Maurice részt vesz az ágazati konferenciákon, ahol ismerteti a digitális átalakulással, a változó banki ágazattal, a digitális stratégiával és az új típusú ügyfélélménnyel kapcsolatos álláspontját és tapasztalatait.

 

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.