Németországban nő az aggodalom, hogy az állami nyugdíjrendszer nem lesz képes elegendő ellátást nyújtani időskorban a társadalom gyors demográfiai öregedése miatt. Ezért a kötelező állami nyugdíj mellett fontos szerepet szánnak a foglalkoztatói és a privát nyugdíjmegoldásoknak, vagyis erősítik azt a közfelfogást, amely szerint minden ember saját maga is felelős a saját időskori anyagi biztonságának a megteremtéséért. Éppen ez a cél Magyarországon is, elegendő belelapoznunk az MNB idei versenyképességi programjába. Nem érdektelen áttekintenünk, lehet-e tanulnunk a német állami nyugdíjrendszer és kiegészítő rendszerei példájából.
Függjön-e a fölnevelt gyermekek számától a nyugdíj?
Az MNB javaslatcsomagjában azt az erőteljesen támogatott javaslatot, hogy az anyák nyugdíját függővé kellene tenni attól, hány gyermeket neveltek föl, mindenképpen érdemes a német példa tükrében is megvizsgálni.
Mindenekelőtt érdemes áttanulmányozni a 2001-ben bevezetett német nyugdíjpontrendszer felépítését és működését. E rendszerben a nyugdíj havi összegét elsősorban a nyugdíjazásig összegyűjtött nyugdíjpontok száma határozza meg. A biztosított minden biztosítási év után az adott évben elért relatív kereseti helyzetét tükröző nyugdíjpontot kap. A nyugdíjpont értékét az éves – kötelező járulék alapját képező – kereset határozza meg, amelyet a német nemzetgazdasági átlagbérhez kell viszonyítani, vagyis a személyes kereset összegét el kell osztani a nemzetgazdasági átlagbér összegével. A képletnek megfelelően pontosan egy pontot ér a járulékfizetők átlagos kereseti szintjének megfelelő kereset.
A kereset alapján meghatározott nyugdíjponthoz hozzá kell adni a járulékfizetéssel nem járó, de biztosítási időnek minősülő tartamok után járó pontokat is. Ezáltal viszont a kisgyermekek nevelése önmagában megalapozhatja az öregségi nyugdíjra való jogosultságot. A német öregségi nyugdíjhoz minimálisan szükséges biztosítási időtartam ugyanis csak öt év (60 hónap). A gyermeknevelés után a gyermek hároméves koráig a szülők évente egy pontot, összesen egy gyermek után három pontot kapnak. Ez a rendelkezés két gyermek esetében már önmagában megalapozhatja egy szülő nyugdíjjogosultságát: ha valaki legalább öt évig él Németországban, és ezalatt felnevel legalább két kisgyermeket legalább hároméves korukig, akkor anélkül is önálló nyugdíjjogosultságot szerez, hogy keresőtevékenységet folytatott volna.
Mi indokolhatja a jóléti alap(ok) létrehozását?
A nyugdíj összegét az aktuális nyugdíjérték mint szorzótényező révén befolyásolja a német gazdasági fejlődés éves alakulása. Az aktuális nyugdíjérték megegyezik annak a havi nyugdíjnak az összegével, amely egy átlagkeresőt illetne meg a tárgyévben. A törvény garantálja, hogy a tárgyévet követő évi aktuális nyugdíjérték semmilyen esetben sem lehet kisebb, mint a tárgyévi aktuális nyugdíjérték. Ha a valóságban kisebb lenne, akkor ezt nem tükröztetik az adott évi aktuális nyugdíjértékben, hanem a jövőbeni növekedés terhére számítják be. A nyugdíj összegét emellett a fenntarthatósági szorzótényező is befolyásolja, amely a nyugdíjrendszer függőségi rátájának a változását méri, vagyis azt, hogyan változik a járulékfizetők száma a rendszer által fizetett ellátásokban részesülő nyugdíjasok számához képest. A két tényező alkalmazása a német bruttó helyettesítési ráta csökkenéséhez vezet, mivel az aktuális nyugdíjérték növekedése elmaradhat a bruttó nemzetgazdasági átlagbér növekedésétől. Ez a megoldás lassítja a nyugdíjrendszer GDP-arányos kiadásainak a növekedését, vagyis a demográfiai öregedés miatt növekvő finanszírozási terhek elviselhető mértéken tartását célozza. Ez is bizonyítja, hogy a német állami nyugdíj csak az egyik összetevő az időskori megélhetés biztosításában, a másik két összetevőnek – foglalkoztatói nyugdíj, magánnyugdíj – is kiemelt szerepet kell játszania.
Az MNB versenyképességi javaslatai között hasonló elv vezérli az önkéntes nyugdíjpillér megerősítésére irányuló szándékot, vagyis a jóléti alap(ok) tervezett létrehozását, amely egységes ernyő alá vonná az önkéntes pénztári működést, és többfunkcióssá tenné az egyéni számlák felhasználását. A jóléti alapok létrehozása előtt a fentieken túl érdemes behatóan tanulmányozni a fejlett német foglalkoztatói és magánbiztosítási nyugdíjpillérek működését. Ez utóbbi tekintetében különösen a Riester-nyugdíj példája méltó a magyar figyelemre is, amelynek lényege, hogy a biztosított az éves bruttó keresete legalább 4 százalékát fizeti be a Riester-számlájára, amelyet az állam évi legfeljebb 2100 euró támogatásban részesít.
Az MNB versenyképességi javaslatcsomagjában említett jóléti alap a német megoldásokhoz sok tekintetben hasonlító elvekre épülhet, különös tekintettel az alanyi jogú tagság (auto-enrollment) és a választható kilépés (opt-out) megoldásra, valamint az állami hozzájárulás bevezetésére.
Hogyan lehet hatékonyabban növelni az idősebb korosztályok aktivitási rátáját?
Az MNB versenyképességi programjában is kiemelten szerepel a nyugdíjas, illetve nyugdíjközeli korcsoportok foglalkoztatási arányának erőteljes növelése, amelyhez szintén érdemes a német ösztönző intézkedéseket áttanulmányozni.
Németországban a munkából a nyugdíjba való átmenet rugalmasabbá tétele érdekében Flexirentengesetz címmel 2016-ban új törvényt fogadtak el, amelynek alapján a korábbinál sokkal rugalmasabb módokon lehet a korhatár betöltése előtt keresőtevékenységet folytatni és a nyugdíjjogosultságot tovább növelni.
Magyarországon a német példát is magában foglaló nyugdíjközeli munkavégzési szabályozás jelentősen hozzájárulhat az idősebb évjáratok (ismételt) munkába állásának elősegítéséhez. A 65 év feletti magyarok arányszáma – ami pontosan tükrözi a lakosság öregedését – nagyon gyorsan nő: ma minden hatodik, tíz év múlva már minden negyedik, 2050 körül pedig már minden harmadik magyar 65 évesnél idősebb lesz, vagyis a munkaerő iránti igényt egyre nagyobb részben csak a nyugdíjasok köréből lehet majd kielégíteni. Minden olyan magyar intézkedés, amely – például a német minta figyelembevételével – megkönnyíti és erőteljesen ösztönzi az idősebb évjáratok tagjainak munkaerőpiaci aktivitását, jelentősen enyhítheti a gazdasági fejlődést több területen súlyosan akadályozó munkaerőhiányt, egyúttal ellensúlyozhatja a fejlettebb EU-tagállamok demográfiai szivattyújának működését, amely a fiatal magyar korosztályok tömeges külföldi munkavállalásához s ezzel együtt az itthoni munkaerőpiac gyöngüléséhez vezethet.
A kötelező nyugdíjpillér mellett a foglalkoztatói és a magánbiztosítási pillérnek is kiemelt szerepet szánó német nyugdíjrendszer sok elemében mintát kínál a magyar nyugdíjrendszer jövőbeni reformjaihoz vagy finomhangolásaihoz, akár az MNB, akár a PM javaslatai szolgálnak majd ezek kiindulási alapjául.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.