BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Öböl Menti Együttműködési Tanács

Elmaradt béke az öbölben

Az óvatos közeledés egyelőre inkább szimbolikus jelentőségű – az öböl válságával továbbra is realitásként kell számolni. Vélemény.
2019.12.16., hétfő 16:55

Nagy érdeklődés övezte az Öböl Menti Együttműködési Tanács (GCC) által múlt héten Rijádban megrendezett éves csúcstalálkozót. Az Arab-félsziget hat arab monarchiáját magába foglaló szervezet legfontosabb rendezvénye általában ceremoniális jelentőségű, ám mióta a GCC három tagja (Szaúd-Arábia, Bahrein és az Egyesült Arab Emírségek) 2017 júniusában megszakította kapcsolatait egy másik tagállammal, Katarral, azóta felértékelődött az ilyen találkozók jelentősége. Idén sok elemző áttörésre, vagy legalábbis a rendezési folyamat megindulására számított – ez azonban elmaradt.

Pedig számos előjel optimizmusra adott okot. No­vemberben a három Katar-ellenes ország, amely két és fél évig lezárta szárazföldi és vízi területeit, valamint légterét szomszédja elől, bejelentette, hogy részt fog venni a Katarban rendezett Arab-öböl Kupa labdarúgótornán. A futballdiplomácia ugyan csak szimbolikus jelentőségű, mégis, a szaúdi csapatot Rijádból Dohába szállító repülőgép volt az első járat 2017 óta, amely a két főváros között közlekedett. Ezt követően kiderült, hogy a katari külügyminiszter korábban titokban Szaúd-Arábiában járt tárgyalni, decemberben pedig kijelentette, hogy a felek elmozdultak a holtpontról. Az optimizmus akkor érte el csúcspontját, amikor a szaúdi király személyesen írt levélben hívta meg a katari emírt a rijádi GCC-csúcsra.

A felfokozott elvárásokhoz képest a találkozó maga kiábrándító volt.

Sejteni lehetett, hogy elmarad az áttörés, amikor hétfőn kiderült: a katari emír (aki hivatalosan sosem fogadta el a meghívást) éppen Ruandába utazik, ezért logisztikailag nehéz lett volna visszaérnie Rijádba, a keddi csúcstalálkozóra. Maga helyett végül a miniszterelnököt küldte, a legmagasabb rangú tisztviselőt, aki az elmúlt időszakban részt vett GCC-találkozón. Ám ebből már lehetett sejteni, hogy nagy sajtónyilvánosság előtt történő testvéri kibékülésre nem kerül majd sor. A hat állam képviselőinek találkozója végül mindössze körülbelül negyven (más források szerint húsz) percig tartott, az elfogadott zárónyilatkozat pedig az együttműködés fontosságáról, valamint hosszú távú gazdasági és védelmi közeledésről szólt.

Fotó: AFP PHOTO / SAUDI ROYAL PALACE / BANDAR AL-JALOUD

Nagy kérdés persze, hogy mi okuk lett volna éppen most kibékülni a feleknek. A válság legfontosabb okai továbbra is érvényesek – Katar kül- és biztonságpolitikája radikálisan eltér szomszédjaiétól, jó kapcsolatot ápol az iráni vezetéssel és a Muszlim Testvériséggel, gazdaságilag pedig erős versenytárs a többi öbölország számára. A helyzet változatlansága ellenére, a pozitív előjeleket látva a legtöbb elemző spekulálni kezdett, motivációkat próbált találni arra, hogy mi is változhatott meg. A legtöbben a szaúdi állami olajvállalat, az Aramco létesítményei elleni, Iránhoz kötött szeptemberi támadást nevezték meg mint jelzést a rijádi vezetés számára, hogy a saját biztonságuk érdekében csökkenteni kell a feszültségeket a térségben. Mások a nagyszabású gazdasági reformprogram, a szaúdi Vízió 2030 keretében értelmezték az eseményeket, és arra gondoltak, hogy a szaúdiaknak szükségük lehet ehhez a katari befektetésekre. Egy másik lehetséges ok a régióban lezajlott részleges áfareform: bár a GCC összes tagállama kötelezettséget vállalt az adónem bevezetésére, ezt eddig csak az emírségek, Bahrein és Szaúd-Arábia lépte meg, ami versenyhátrány Katarral szemben.

Európa szempontjából mindenképp pozitív lett volna a diplomáciai válság megoldása. Egyrészt minden ilyen jellegű politikai feszültség instabilitással jár, ami negatívan hat az unió biztonságára. Másrészt sikerült ugyan a krízis évei alatt semleges pozíciót felvenni, ám az ilyen nézeteltérések könnyen hátráltathatják a gazdasági együttműködést, és összességében rontják a befektetési környezetet. Harmadrészt az EU és a GCC közötti intézményes kapcsolatok mélyítését nagyban nehezítik az utóbbin belüli feszültségek. Már 1990 óta célunk egy szabadkereskedelmi egyezmény tető alá hozása a két régió között, amelyhez megindultak a tárgyalások, ám 2008-ban megakadtak. Mindenesetre Nagy-Britannia kilépésével valószínűleg felértékelődik a GCC-vel történő kereskedelmi tárgyalások jelentősége, és ebben a folyamatban az EU-nak nem szabadna lemaradnia.

Úgy tűnik, hogy a gazdasági motiváció – ha létezett egyáltalán – nem volt elég a politikai nézeteltérések elintézésére. Éppen ezért nincs okunk a közeljövő tekintetében optimistának maradni –

az eddig látott óvatos közeledés inkább szimbolikus, mint tényleges,

ráadásul inkább csak szaúdi–katari viszonylatban történt, az emírségek és Bahrein korlátozottan vett részt a folyamatban. Ez pedig azt jelenti, hogy az öböl válságával továbbra is realitásként kell számolnunk.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.