A klasszikus egyéni vállalkozói és a cégvezetői lét relatíve közel áll egymáshoz. Mindkét csoportot az eredmény- és megoldásvezérelt attitűd és az ügyfélközpontúság jellemzi, közös pont emellett a szüntelen nyughatatlanság, az újdonságok folyamatos keresése.
Mégis gyakori jelenség, hogy nehézkesen oldja meg saját szerepének átalakítását az az egyéni vállalkozó, akinek épp a sikerek miatt vált elkerülhetetlenné munkatársak felvétele – ennek aztán a vállalattá bővülés lehetősége látja kárát.
A vállalkozó-alapítói és a cégvezetői pozíciót általában két ember tölti be. A legfontosabb különbség a céggel való viszonyban keresendő. Az előbbi leginkább egy kreatív ötletgyáros, aki az ötletekből működő szervezetet kovácsol, viseli a felelősséget és a kockázatot, és ellátja az operatív és a stratégiai feladatokat.
Az utóbbi – maga is munkavállaló lévén – a saját karrierjében egy újabb fejezetet nyitva igazgatja a vállalat működéséhez szükséges folyamatokat. A helyzet abban az esetben válik érdekessé, ha a két személy ugyanaz, ekkor a vállalkozónak alkalmazkodnia kell az újonnan kialakult szerepköréhez.
A legfontosabb változás, amelyet az egyéni vállalkozóból lett cégvezetőnek kezelnie kell, a vállalkozáson belül betöltött funkció átalakulása: meg kell barátkoznia a gondolattal, hogy a felmerülő feladatok, problémák minél hatékonyabb megoldása immár nem csak az ő vállán nyugszik: cégvezetőként a siker kulcsa a feladatok hatékony közlése a munkavállalók felé.
A feladatvégzés helyett arra kellene helyeznie a fókuszt, hogy minden munkatárs tisztában legyen a prioritásokkal, folyamatokkal és a teljesítendő határidőkkel. A teendők részletes, körültekintő delegálásán túl ez vezetőként a követendő példa bemutatásával érhető el. A folyamat persze itt még nem áll meg: amennyiben mindenki tisztában van a saját feladatkörével, a vezető felügyelheti az ügyek alakulását, beavatkozás csupán végső megoldásként szükséges.
Ahhoz, hogy nyugodt szívvel tudja a vezető delegálni a feladatokat, olyan munkatársakra van szükség, akik szakmailag kifogástalanul dolgoznak, megbízhatók, azonosulni tudnak a cég értékeivel, víziójával. Jellemző hiba a vállalkozóból lett cégvezetőnél, hogy kezdetben csak a technikai jellegű munkakörökre koncentrál, és feleslegesen tart magánál napi szintű feladatokat.
A tervezés jellegében is észrevehető a különbség. A vérbeli vállalkozóknak örömet okoz a taktikai szintű ügyvitel, cégvezetőként viszont elsősorban a stratégiai szintű tervezés a kifizetődő magatartás, a problémák megoldása helyett azok előrejelzése és megelőzése kerül előtérbe.
A tervezéssel együtt az analitikus gondolkodás is sokkal inkább a cégvezető sajátja, hiszen ahhoz, hogy a folyamatok alakulását igazán hatékonyan legyen képes lekövetni, szükség van mérőszámokra, részeredményekre, ezekből eredően pedig a megfelelő következtetések levonására, és a célok kijelölésére.
Az önfejlesztés prioritást élvez a vállalkozóból cégvezetővé alakulás során. A szociális készségek fejlesztése különösen fontos, hiszen a kooperáció lesz az alapja a növekedésnek, legyen szó az új munkatársak megtalálásáról és betanításáról, a mindennapi munkamenetbe való beillesztésükről, a motiválásukról, a fejlesztésükről.
Amennyiben a vállalat mérete már a több szinten folyó vezetést is indokolja, a menedzsment edukációja és a legígéretesebb munkavállalók képességeinek lehető legnagyobb mértékű kiaknázása, a mentorálásuk is előtérbe kerülhet.
A szociális aspektusnak a hálózatépítés is része, hiszen hatékony fegyverként funkcionálhat a vállalat piaci helyzetének erősítésében, presztízsének növelésében és az új megrendelések megszerzésében.
A hatékony cégvezetéshez kulcsfontosságú a megfelelő munka-magánélet egyensúly megtalálása is. Az egyéni vállalkozói lét kezdeti időszaka egy sprinthez hasonlítható, ahol a lehetőségek kihasználatlanul hagyása könnyen megbosszulhatja magát. A cégvezetővé válás a bővüléssel együtt azt is jelenti, hogy a vállalkozás pozitív irányba halad, ezt a tendenciát pedig kiegyensúlyozott, harmonikus vezetéssel lehet leginkább fenntartani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.