BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
kerékpár

Budapest a mikromobilitási forradalom küszöbén

Úgy tűnik, hogy a percalapú elszámolással kölcsönözhető kerékpárok és rollerek remek megoldást nyújtanak az „első és utolsó kilométer” jellegű utakra.
2020.02.14., péntek 18:39
Kerékpár Roller Lime
Fotó: FOLDI D. ATTILA

A megosztáson alapuló gazdaság, illetve a mikromobilitás kifejezések egyre gyakrabban fordulnak elő az olyan modern városok, mint Budapest fejlődését taglaló egyeztetések során. A percalapú járműkölcsönző szolgáltatások, például az autó-, bicikli- vagy rollermegosztók minden eddiginél nagyobb népszerűségnek örvendenek.

A közlekedési dugók, nehézkes parkolás, légszennyezés és elégtelen tömegközlekedési megoldások mind-mind arra ösztönzik a lakosokat, hogy olcsóbb, fenntarthatóbb utazási alternatívát találjanak.

Úgy tűnik, hogy a percalapú elszámolással kölcsönözhető kerékpárok és rollerek remek megoldást nyújtanak az „első és utolsó kilométer” jellegű városi utakra. Lehetővé teszik a rövidebb távok gyors megtételét a forgalmi dugók elkerülésével, például a villamosmegállótól hazáig.

Adataink szerint a szolgáltatást Budapesten körülbelül 83 százalékban a helyi lakosok veszik igénybe munkahelyük, iskolájuk, otthonuk eléréséhez.

Budapest vezetése is felismerte az autós forgalom csökkentésének fontosságát, és ötéves távon tervezi a dugódíj bevezetését. A városi infrastruktúra fejlesztése és a bicikliút-hálózat korszerűsítése szintén nagy hangsúlyt kap a főváros hosszú távú terveiben.

Fotó: VG – Földi D. Attila

A mikro- és elektromobilitás egy lehetséges utat kínál a városközpontok fejlesztése terén, ám az önkormányzatok és más érdekelt felek (befektetők, önkormányzati aktivisták, tömegközlekedési intézmények) részéről egyaránt kötelezettségvállalással jár.

Politikai döntéseknek ezen a területen először helyi szinten kell születniük. Az önkormányzatok szerepe éppen ezért létfontosságú ezekben a folyamatokban, hiszen az általuk alkalmazott intézkedéseknek meg kellene előzniük a központi törvényhozás kezdeményezéseit.

A folyamatok alapja a közhivatalok járműflottájában – törvényileg meghatározott minimumszázalékban – alacsony szén-dioxid-kibocsátású járművek szerepeltetése. A helyi kormányok is kiléphetnek a magasabb szintű szervezeti vagy politikai keretrendszerekből, és támogathatják ezt a fenntartható irányt.

A megosztáson alapuló közlekedési megoldások szolgáltatói folyamatosan együttműködnek az autó­mentes infrastruktúrát, biztonságos bicikliutakat vagy többfunkciós utak kialakítását célul kitűző városi hatóságokkal és közösségi vezetőkkel.

A városi képviselők arra is törekednek, hogy növeljék a mobilitási lehetőségeket, a tömegközlekedést pedig még szélesebb körben hozzáférhetővé tegyék.

Ráadásul az üzemeltetők és a hatóság képviselői közötti együttműködés kulcsfontosságú az elektromos rollerekre és kerékpárokra vonatkozó biztonsági normák kialakításában is. A szolgáltatók által biztosított adatok lehetővé teszik számukra, hogy mélyebb betekintést nyerjenek a városlakók igényeibe, és jobban megértsék őket.

Például a szolgáltatók által biztosított adatokból jól láthatók a felhasználók körében népszerű, forgalmas útvonalak, így a döntéshozók könnyebben megtervezhetik a városrészek fejlesztését, bicikliút-hálózatok korszerűsítését. Ezek az információk a városi terek alakításáért felelős szakemberek számára is értékes forrásként szolgálnak a további fejlesztésekhez és tervezett befektetésekhez.

Az elektromos rollerek tökéletesen beleillenek a tömegközlekedési struktúra optimalizálására és az úgynevezett első és utolsó kilométerrel kapcsolatos problémák megoldására való törekvésekbe. A globális felhasználói adatokból is látszik, hogy a rollerezők majdnem fele a tömegközlekedési pontok elérésére használja a járműveket.

Ezenkívül a mikromobilitási szolgáltatások hatékony választ nyújtanak azokra a nagyvárosokat érintő kihívásokra is, amelyek az autók számának csökkentését és a levegőminőség javítását célozzák meg. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a rolleres utazások számos esetben autós közlekedést váltanak ki.

Ha a gépjárműkölcsönzési lehetőségeket, autómegosztó és taxiszolgáltatásokat is figyelembe vesszük, a rollerek az autózást akár 40 százalékban is kiválthatják. A károsanyag-kibocsátás, különösen az ultrafinom részecskék levegőbe kerülése egészségkárosító.

Kis méretük miatt eljuthatnak a véráramba és a szaglóideg mentén akár az agyba is. A budapesti levegőszennyezésről szóló legfrissebb tanulmány kimutatta, hogy ezek a részecskék elsősorban forgalmas utak mentén találhatók a levegőben.

Napjainkban a világ lakosságának csaknem 55 százaléka él városokban, ez a szám pedig már 2050 előtt eléri a 68 százalékot. Magyarországon is jelentős a városiasodás és Budapest lakosságának növekedése, ami komoly problémákat okoz az autós forgalom emelkedésével.

A KSH adatai szerint 2018 végéig több mint 659 ezer személyautót regisztráltak Budapesten. Ez is azt mutatja, hogy az autók dominanciája a városban nem fenntartható.

A változáshoz elengedhetetlen olyan szolgáltatások bevezetése, amelyeket az emberek szívesen használnak, és amelyek kényelmes utazást biztosítanak számukra a mindennapokban.

A percalapú autókölcsönzés és a mikromobilitás olyan lehetőségeket kínálnak, amelyek a lakosok igényei szerint segítenek újraformálni a kommunikációs hálózatot, és az okosváros kialakítását szolgálják. Az is észrevehető, hogy a közlekedés ezen formája jól illeszkedik a tömegközlekedési rendszerhez – a rollereinkkel megtett utak 40 százalékát tömegközlekedés igénybevétele előzte meg vagy követte.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.