A megosztáson alapuló gazdaság, illetve a mikromobilitás kifejezések egyre gyakrabban fordulnak elő az olyan modern városok, mint Budapest fejlődését taglaló egyeztetések során. A percalapú járműkölcsönző szolgáltatások, például az autó-, bicikli- vagy rollermegosztók minden eddiginél nagyobb népszerűségnek örvendenek.
A közlekedési dugók, nehézkes parkolás, légszennyezés és elégtelen tömegközlekedési megoldások mind-mind arra ösztönzik a lakosokat, hogy olcsóbb, fenntarthatóbb utazási alternatívát találjanak.
Úgy tűnik, hogy a percalapú elszámolással kölcsönözhető kerékpárok és rollerek remek megoldást nyújtanak az „első és utolsó kilométer” jellegű városi utakra. Lehetővé teszik a rövidebb távok gyors megtételét a forgalmi dugók elkerülésével, például a villamosmegállótól hazáig.
Adataink szerint a szolgáltatást Budapesten körülbelül 83 százalékban a helyi lakosok veszik igénybe munkahelyük, iskolájuk, otthonuk eléréséhez.
Budapest vezetése is felismerte az autós forgalom csökkentésének fontosságát, és ötéves távon tervezi a dugódíj bevezetését. A városi infrastruktúra fejlesztése és a bicikliút-hálózat korszerűsítése szintén nagy hangsúlyt kap a főváros hosszú távú terveiben.
A mikro- és elektromobilitás egy lehetséges utat kínál a városközpontok fejlesztése terén, ám az önkormányzatok és más érdekelt felek (befektetők, önkormányzati aktivisták, tömegközlekedési intézmények) részéről egyaránt kötelezettségvállalással jár.
Politikai döntéseknek ezen a területen először helyi szinten kell születniük. Az önkormányzatok szerepe éppen ezért létfontosságú ezekben a folyamatokban, hiszen az általuk alkalmazott intézkedéseknek meg kellene előzniük a központi törvényhozás kezdeményezéseit.
A folyamatok alapja a közhivatalok járműflottájában – törvényileg meghatározott minimumszázalékban – alacsony szén-dioxid-kibocsátású járművek szerepeltetése. A helyi kormányok is kiléphetnek a magasabb szintű szervezeti vagy politikai keretrendszerekből, és támogathatják ezt a fenntartható irányt.
A megosztáson alapuló közlekedési megoldások szolgáltatói folyamatosan együttműködnek az autómentes infrastruktúrát, biztonságos bicikliutakat vagy többfunkciós utak kialakítását célul kitűző városi hatóságokkal és közösségi vezetőkkel.
A városi képviselők arra is törekednek, hogy növeljék a mobilitási lehetőségeket, a tömegközlekedést pedig még szélesebb körben hozzáférhetővé tegyék.
Ráadásul az üzemeltetők és a hatóság képviselői közötti együttműködés kulcsfontosságú az elektromos rollerekre és kerékpárokra vonatkozó biztonsági normák kialakításában is. A szolgáltatók által biztosított adatok lehetővé teszik számukra, hogy mélyebb betekintést nyerjenek a városlakók igényeibe, és jobban megértsék őket.
Például a szolgáltatók által biztosított adatokból jól láthatók a felhasználók körében népszerű, forgalmas útvonalak, így a döntéshozók könnyebben megtervezhetik a városrészek fejlesztését, bicikliút-hálózatok korszerűsítését. Ezek az információk a városi terek alakításáért felelős szakemberek számára is értékes forrásként szolgálnak a további fejlesztésekhez és tervezett befektetésekhez.
Az elektromos rollerek tökéletesen beleillenek a tömegközlekedési struktúra optimalizálására és az úgynevezett első és utolsó kilométerrel kapcsolatos problémák megoldására való törekvésekbe. A globális felhasználói adatokból is látszik, hogy a rollerezők majdnem fele a tömegközlekedési pontok elérésére használja a járműveket.
Ezenkívül a mikromobilitási szolgáltatások hatékony választ nyújtanak azokra a nagyvárosokat érintő kihívásokra is, amelyek az autók számának csökkentését és a levegőminőség javítását célozzák meg. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a rolleres utazások számos esetben autós közlekedést váltanak ki.
Ha a gépjárműkölcsönzési lehetőségeket, autómegosztó és taxiszolgáltatásokat is figyelembe vesszük, a rollerek az autózást akár 40 százalékban is kiválthatják. A károsanyag-kibocsátás, különösen az ultrafinom részecskék levegőbe kerülése egészségkárosító.
Kis méretük miatt eljuthatnak a véráramba és a szaglóideg mentén akár az agyba is. A budapesti levegőszennyezésről szóló legfrissebb tanulmány kimutatta, hogy ezek a részecskék elsősorban forgalmas utak mentén találhatók a levegőben.
Napjainkban a világ lakosságának csaknem 55 százaléka él városokban, ez a szám pedig már 2050 előtt eléri a 68 százalékot. Magyarországon is jelentős a városiasodás és Budapest lakosságának növekedése, ami komoly problémákat okoz az autós forgalom emelkedésével.
A KSH adatai szerint 2018 végéig több mint 659 ezer személyautót regisztráltak Budapesten. Ez is azt mutatja, hogy az autók dominanciája a városban nem fenntartható.
A változáshoz elengedhetetlen olyan szolgáltatások bevezetése, amelyeket az emberek szívesen használnak, és amelyek kényelmes utazást biztosítanak számukra a mindennapokban.
A percalapú autókölcsönzés és a mikromobilitás olyan lehetőségeket kínálnak, amelyek a lakosok igényei szerint segítenek újraformálni a kommunikációs hálózatot, és az okosváros kialakítását szolgálják. Az is észrevehető, hogy a közlekedés ezen formája jól illeszkedik a tömegközlekedési rendszerhez – a rollereinkkel megtett utak 40 százalékát tömegközlekedés igénybevétele előzte meg vagy követte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.