Január 31-én, majdnem háromévnyi egyeztetés után, az Egyesült Királyság kilépett az Európai Unióból, és kezdetét vette az átmeneti időszak, amely a tervek szerint az év végéig tart. Bár a sok huzavona után érdemi előrelépésnek tűnik a kilépés megtörténte, az EU és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat érdemben nem változott.
Az átmeneti időszakban kell tető alá hozni azt a megállapodást, amely tisztázza a tényleges kilépést követő viszonyrendszert.
Ha figyelembe vesszük, hogy a kilépés előkészítése is majdnem három évet vett igénybe (két évre tervezték), vajon elég lesz-e tizenegy hónap a nyitott kérdések megtárgyalására és törvénybe iktatására?
Az elmúlt három évben két, sok vitát kiváltó kérdésben sikerült megállapodniuk a feleknek. Az egyik az életvitelszerűen az Egyesült Királyságban élő uniós állampolgárokra vonatkozik: akik legalább öt éve ott élnek, határozatlan idejű letelepedési engedélyért kell folyamodniuk 2021. június 30-ig. Ha elmulasztják ezt a határidőt, akkor sem toloncolják ki őket automatikusan, vagyis a kint élők jogait sikerült garantálni (és ezzel együtt az EU-ban élő britekét is). A másik az ír–északír határ. E kérdésre vonatkozóan egy komplex rendszert fogadtak el, amely az átmeneti időszak után, a tervek szerint 2021-ben lép majd életbe. Ennek négy fő pontja:
A rendszer fenntartásáról vagy megszüntetéséről az első négy év után az északír tartományi parlament dönt majd egyszerű többséggel. Ha az előbbi mellett teszik le a voksukat, akkor újabb négy évig marad a rendszer, ha a kivezetés mellett döntenek, két éven belül megszüntetik a működését.
A kilépési megállapodás törvénybe iktatásával az Egyesült Királyság az év végéig kilép az unió egységes belső piacáról és a vámunióból.
Az átmeneti időszak célja, hogy London és Brüsszel mindenre kiterjedő, átfogó szabadkereskedelmi megállapodást kössön egymással.
Figyelembe véve az eltérő álláspontokat és a megvitatandó témákat, csekély az esély arra, hogy ez az év végéig megvalósul. A legoptimistábbak is csupán „fapados” megállapodás lehetőségéről beszélnek.
Ugyanakkor a helyzetet tovább nehezíti, hogy az EU-nak nem áll érdekében a sikeres Brexit – ahogy Manfred Weber a kilépést követően fogalmazott –, mert az csak további országok előtt nyitná meg az utat a kilépéshez.
Ezért mindenképpen elhúzódó és hangos vitára érdemes számítani az elkövetkező időszakban.
De mi történne, ha még ezt a fapados megállapodást sem sikerülne megkötni és ratifikálni? Pontosan az, amitől mindenki tart a folyamat kezdete óta: az Egyesült Királyság gyakorlatilag megállapodás nélkül zuhanna ki az Európai Unióból, és külső, harmadik országként a Kereskedelmi Világszervezet szabályai – magas vámok és adminisztratív korlátozások – vonatkoznának rá. Ennek ellenére a folyamat beindulásakor felvázolt forgatókönyvek közül a no-deal Brexitet továbbra sem vethetjük el.
Mindazonáltal, mint a nyilatkozatokból kiderül,
a no-deal Brexit elkerülése továbbra is érdeke mindkét félnek,
bár az érdekek konvergálását nehéz lesz elérni. Míg uniós részről társulási megállapodást szeretnének kötni a britekkel, amely a szabadkereskedelmi megállapodáson túl kiterjedne például a biztonsági együttműködésre is, addig Boris Johnsonék semmilyen hajlandóságot nem mutatnak az EU-s szabályok elfogadására. Látható tehát, hogy érdekes tizenegy hónapnak nézünk elébe, és nem kizárt, hogy Johnson minden fogadkozása ellenére a felek meghosszabbítják az átmeneti időszakot. Hogy végül sikerül-e megállapodniuk a kilépést követő kapcsolatrendszert illetően, és mely területeken születik megállapodás, az csak jóval később derül majd ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.