Ennek a cikknek a megírásakor még nem ismert, hogy az Európai Bizottság pontosan milyen javaslattal áll elő a válságkezelési alappal kibővített hétéves költségvetésre vonatkozóan. A konkrét javaslattól függetlenül azonban egyértelmű, hogy az Európai Egyesült Államok hívei előre nem látható esélyt és érvrendszert kaptak ahhoz, hogy céljaikhoz közelebb kerülhessenek.
Érdemes különválasztani a koronavírus-járvány előtti és utáni időszakot. Februárban megszakadt a következő többéves költségvetésről szóló tárgyalási folyamat. Ennek során – a költségvetés szempontjából a Brexit miatti bevételkieséssel súlyosbított helyzetben – a fő kérdés az volt, hogy a tagállamok nemzeti jövedelmük mekkora részét fizessék be a közös kasszába. A törésvonal a nagyobb szolidaritást számonkérő felzárkózó országok és a „fukar” gazdagok között húzódott. Az előbbiek azt vetették az utóbbiak szemére, hogy szűkmarkúak, és egyébként is önző módon olyan politikát (klíma, migráció, kutatás-fejlesztés) akarnak a közösből támogatni, amely számukra prioritás. Mindezt a hagyományos támogatási területek (kohézió és agrárium) rovására. A vitában a déli és a később csatlakozó közép- és kelet-európai tagállamok állnak szemben az északiakkal.
Ahogy a koronavírus minden előzetes forgatókönyvet felülírt, a költségvetésről szóló vitával is ez történt. A világjárvány és a nyomában fellépő gazdasági válság aszimmetrikus módon érte a különböző tagállamokat, és a védekezés hatékonyságában is voltak lényeges különbségek.
Részben a számukra nem feltétlenül előnyös euróövezethez tartozás miatt nehéz helyzetben lévő, eladósodott dél-európai országok (Olaszország és Spanyolország), amelyeket a járvány is erősen sújtott, egyre hangosabban követelik, hogy olyan segítséget nyújtson nekik Brüsszel, amely nem fokozza az eladósodottságukat.
A lakosság körében csúcsokat dönt a kiábrándultság, ami már az unió egészét, de legalábbis az eurózóna jövőjét fenyegeti.
Ahhoz, hogy a déliek elvárásának az EU megfeleljen,
hitel helyett vissza nem fizetendő támogatásra lenne szükség.
A közös adósságvállalást megtestesítő eurókötvények kibocsátásától leghevesebben a németek és a hollandok zárkóztak el. Ehelyett az eurózóna tagjai április folyamán egy olyan 540 milliárdos válságkezelési csomagot fogadtak el, amelyből kedvezményes kamatozású hitel formájában lehet segítséget kapni. Ezt követően a bizottság szintjén merült fel, hogy az „újjáépítést” kössék össze a költségvetéssel, és annak összegét toldják meg mintegy 1000-1500 milliárd euróval. Mivel az EU költségvetési mozgástere korlátozott, ezt az összeget az EB a pénzpiacokról vehetné fel, amihez a közös költségvetés biztosítaná a fedezetet. Soros György és a spanyol kormány állt elő az örökjáradék-kötvények ötletével, amelynek lényege, hogy a tőkét nem, de a kamatot az idők végezetéig kell fizetni.
Ez a javaslat egyelőre nem aratott osztatlan sikert. Egy ilyen korlátlan időtávra való elköteleződés nem érdekük az északi országoknak sem, mert attól tartanak, hogy a déliek terheinek átvállalásából később automatizmus lesz. Ezzel, illetve a német alkotmánybíróságnak az Európai Központi Bank kötvényvásárlását bíráló határozatával magyarázható az a német szempontból meglepő – a franciákkal közös – javaslat, hogy a bizottság vonjon be 500 milliárd euró kedvező kamatozású forrást, és ebből támogassa az érintetteket. Azt, hogy Angela Merkel szakított a korábbi merev német elutasító állásponttal, a Politico egyenesen úgy értékelte, hogy a gesztussal beírta magát az EU történetének legnagyobbjai közé.
Ez utóbbi folyamatban a V4-ek nem exponálták magukat. Az ő érdekük továbbra is az, hogy a közösségi támogatások elsősorban a felzárkózást és a kohéziót szolgálják, és ne büntessék azokat, akik a járvány ellen sikeresen védekeztek.
Ha Brüsszel a válságkezelésre felvett hitel törlesztőrészleteit a költségvetésből fizetné, az a programok finanszírozásának csökkenésével vagy több befizetéssel járna. Minden olyan finanszírozási döntés, amely a közös adósságvállalásról és az ideológiavezérelt „jogállamisági” feltételekről szól, az Európai Egyesült Államok irányába tett lépés. Érdemes alternatívákban is gondolkodni, és válságkezelés ürügyén nem újabb válságokat kockáztatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.