Ahogyan ebben az esztendőben a koronavírus-járvány következtében szinte minden rendhagyó módon történik, a szeptemberi tanévkezdet sem lehet olyan, mint ahogy azt korábban megszoktuk. Óvatosságra, körültekintésre intenek az egészségügyi szakemberek a járvány második hullámára számítva, amelyet az őszi hónapokra prognosztizálnak.
A tanévet azonban el kell indítani a legalsó szinttől a legmagasabbig! Az ősz a tanévnyitók, az új iskolaévek szezonja. Ha az oktatást veszteség éri, az beláthatatlan következményekkel jár mind a társadalomra, mind a gazdaságra nézve. Minden elveszített nap pótlása jelentős nehézséget, próbatételt jelent a későbbiekben. Már-már behozhatatlan hátrányt.
Az idei tanévkezdet tehát az egészségügyi körülmények miatt komoly kockázatokat rejthet. Márpedig az oktatás minőségéből most, a nehéz időkben végképp nem szabad engednünk, ez a gazdasági kilábalás egyik, a jövő szempontjából legfontosabb feltétele.
Egyenletesen magas színvonalú oktatásra van szükség. Tudjuk, hogy az ország gazdasági ereje nagymértékben függ a szakképzés és a mérnökképzés minőségétől, a műszaki középkáderek és a mérnökök felkészültségétől, vagyis a jó, a változó időkhöz és a változó kihívásokhoz alkalmazkodó minőségtől. Ezt kell szem előtt tartanunk.
A felsőoktatás (és benne a műszaki képzés) mindig viták kereszttüzében volt, de ez most nem a viták, és kiváltképp nem a terméketlen presztízsviták ideje. A magyar mérnökoktatás nagy hagyománnyal és nemzetközi elismertséggel rendelkezik. A magyar felsőoktatásnak a magyar tradíciókra kell támaszkodnia.
Ez korántsem jelent bezárkózást valamilyen avítt nemzeti hagyományba, hiszen ez a lehetetlenséggel lenne egyenlő a világháló korában, ráadásul ki ne tudná, hogy mérnökeink, zseniális feltalálóink elvitték a magyar alkotóerő hírét a nagyvilágba a múltban és a jelenben egyaránt. És azt akarjuk, hogy ez a jövőben se változzék.
A magas szintű mérnökképzés feladata, hogy műszaki szemmel lássa-érzékelje a tudomány világának fejlődését, az e fejlődésből adódó követelményeket, és ezt a tudást, egyedi látásmódot átadja a hallgatóknak. A felsőoktatás minősége akkor felel meg a kor követelményeinek, ha olyan mérnökök kerülnek ki az egyetemek falai közül, akik képesek a tudományos műhelyekben folyó munka, a kutatás és az innováció összehangolására, de szerencsére ebben is jól állunk, erre is építhetünk.
A járvány megmutatta például azt is, hogy együttműködve, a magyar mérnöki szürkeállomány segítségével képesek vagyunk minőségi orvostechnikai berendezéseket, lélegeztetőgépeket és egyéb gyógyászati eszközöket előállítani, továbbfejleszteni. A szükség, az akarat és az innováció hatékonyan működött.
Azért lehet ez így, mert a tudás elsődleges forrása csakis az oktatás és a szilárd alapokra épülő, folyamatos fejlődés lehet, legyenek bármilyen mostohák is a körülmények, fölül kell emelkednünk ezeken, mert a tudást csak így állíthatjuk a mindennapok és a jövő szolgálatába!
Nekünk, mérnököknek, a mérnökszakma és a szakmai szervezetek képviselőinek az a feladatunk, hogy erre rávilágítsunk, és ösztönző erőt adjuk tanárnak, szakoktatónak, diáknak, egyetemi hallgatónak.
Ne feledjük el azt sem, hogy a patrióta gazdaság teljesítőképességét sok tényező együttese határozza meg, kezdve a gazdaságpolitikai tervezéstől a jogi, közgazdasági környezeten át a mérnöki, műszaki tervezésig és kivitelezésig; a megvalósításban az egyik leglényegesebb azonban a hazai, innovatív irányítómérnöki és munkáskéz alkotóereje.
Erre szerettem volna felhívni a figyelmet, és az új iskolai év előtt a magyar mérnöktársadalom nevében ismételten szólni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.