A napokban a világ különböző pontjairól kormánydelegációk gyűlnek össze virtuálisan egy kiemelten fontos, azonban kellő figyelmet nem kapó klímavédelmi csúcstalálkozóra az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) égisze alatt. A csúcs témája, hogy miként lehet dekarbonizálni a globális hajózási ipart, amely a világkereskedelem több mint 80 százalékát fedi le, valamint évente több mint egymilliárd tonna üvegházhatásúgáz-emisszióért felel, amivel az ágazat az országok között a hatodik legnagyobb kibocsátó.
A fosszilis üzemanyagoktól való függésünknek szörnyű hatása van a bolygóra, különösen az óceánjainkra. Az egyre nagyobb hőség és az erősödő savasodás, az olvadó tengeri jég, valamint a csökkenő oxigénszint pusztítja a korallzátonyokat, aláássa az óceánnak azt a képességét, hogy fontos ökorendszer- és éghajlat-szabályozóként működhessen.
A kutatók figyelmeztetnek, hogy
legfeljebb tíz évünk van arra, hogy megtegyük azokat a lépéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a globális felmelegedés mértékét az iparosodás előtti szinthez képest legfeljebb 1,5 Celsius-fokon tartsuk, és így elkerüljük a természetet és az emberiséget veszélyeztető kockázatokat.
Szinte minden ország támogatta 2018-ban annak a dekarbonizációs útiterv elfogadását, amely a globális hajózás emissziójának felezését célozta meg 2050-re. Az a lényeges kérdés azonban, hogy miként lehet betartatni ezt a célt, megválaszolatlan maradt. A kormányok a mostani IMO-találkozón, valamint a tengerikörnyezet-védelmi bizottság novemberi 75. ülésén megpróbálják ezt a kérdést is megválaszolni.
E célból olyan eltérő hátterű országok, mint Kína, India, Franciaország és Nigéria, egy észszerű javaslat kidolgozásában fogtak össze, amely a „célalapú operatív hatékonyságra” vonatkozik. E megközelítés mentén olyan célokban állapodna meg a nemzetközi közösség, amelyek hajótípusokra, illetve a szállítmány tonnájára és a megtett útra vetítve a kibocsátott szén-dioxid maximális mennyiségére vonatkoznának. Ezen maximális értékek ismeretében a hajótulajdonosok majd eldöntik, miként tudják teljesíteni a dekarbonizációs célokat. Egy elég erős cél (például a szén-dioxid-intenzitás 2030-ra történő 80 százalékos csökkentése) mellett a hajózási iparág egyrészt teljesítheti a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő emissziócsökkentéseket, másrészt igazodhat a globális kereskedelem további növekedéséhez.
Ahogy mindig, az ördög ezúttal is a részletekben bújik meg. Az egyik lehetséges probléma az, hogy Japán és néhány más ország arra törekszik, hogy elhalasszák a szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírások betartásának kötelezővé tételét 2029-re vagy 2030-ra. Ha sikerrel járnak, akkor a hajózás éves emissziójának mértéke tovább fog nőni az évtized során, ami nehezíti a párizsi célok elérését.
Ha azonban a kormányoknak sikerül összefogniuk, és szigorúbb szén-dioxid-szabályozásokat fogadnak el, akkor a hajótulajdonosok tudni fogják, hogy ezeknek milyen módon feleljenek meg.
A Flettner rotoros hajói például több mint 8 százalékkal csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást, az air lubrication rendszerek pedig további 12 százalékkal.
Még ha a hajótulajdonosoknak nincs is pénzük beruházni ezekbe a megoldásokba, csupán azzal, ha 20 százalékkal csökkentenék a hajók sebességét, 24–34 százalékkal esne vissza az emisszió mértéke és az üzemanyagköltség.
Természetesen ahhoz, hogy a hajózási iparág elérje a nettó zéró kibocsátást, arra is szükség van, hogy jóval szélesebb körű legyen az elmozdulás a fosszilis üzemanyagot használó meghajtási rendszerektől. Ebben a kérdésben az iparág előrébb tart az IMO szintjén az előrelépést akadályozó kormányokhoz képest. A Getting to Zero koalíció égisze alatt több mint 120 nagyvállalat már azon dolgozik, hogy tíz éven belül a zéróemissziós hajókat üzleti alapon lehessen használni.
Ezek a tervek jelentős előnyöket generálnának a fejlődő országok számára, amelyek bőségesen rendelkeznek megújuló energiaforrásokkal.
A szénmentes hajózás ugyanis háromszoros nyereséget jelent: amellett, hogy csökkenti a légszennyezés mértékét, csökkenti az olajimport költségeit is, valamint fokozza a megújulóenergia-szektorba történő beruházásokat.
A fenntartható jövő elérésének valódi akadálya nem a technológia, hanem a politika. Ha a kormányok az idén végre meg tudnak állapodni a hajókra vonatkozó szigorúbb emissziós szabályozásokban, akkor ezzel kijelölik az utat a tisztább, zöldebb globális kereskedelmi rendszer felé, amelyet a bőségesen rendelkezésre álló megújuló energia hajt majd. Ez jó lenne a bolygó, az óceánok és az emberiség számára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.