A koronavírus hatására világszerte embertömegek döntöttek úgy, hogy a heti bevásárlást online végzik el. Sokan közülük megszerették ezt a kényelmes és gyors vásárlási formát,
így az online élelmiszer-kiskereskedők forgalma nem esett vissza a járvány kitörése előtti szintre, és úgy tűnik, hogy a jövőben magasabb szinten stabilizálódva növekszik majd tovább. A szektor jellegzetessége az alacsony profitráta és az erős érzékenység az értékesített volumenre, így az online forma nyereséges működtetésével kapcsolatban is számos kérdés merül fel.
Sajátosságok
Az élelmiszer-kiskereskedelem volumenbiznisz. Alacsony profitráta jellemzi, így az eladott mennyiség folyamatos növelése, a készletek gyors forgatása tudja biztosítani az elvárt profitszintet.
Amikor ez a tevékenység online folyik, akkor a fizikai formához képest két nagy különbséggel kell számolni: egyrészt nem kell nagy bolthálózatot fenntartani, ezáltal a költségeknek ez a része kiesik, másrészt a megvásárolt termékeket el kell juttatni a fogyasztóhoz. Az utóbbinak a költsége vagy úgy jelentkezik, hogy a kereskedő saját maga építi ki az áru mozgatásához és kiszállításához szükséges infrastruktúrát, vagy ennek egy részét kiszervezi szolgáltatási díjért cserébe (ezekből a költségekből a fogyasztó is részt vállal, azonban éles verseny esetén az áthárítás nehezebb).
A tapasztalat inkább azt mutatja, hogy a szállítás nem tartozik az egyszerűen kiszervezhető tevékenységek közé. Ennek oka, hogy a sokfajta termék eltérő kezelési módot igényel szállítás közben.
Elég csak a fagyasztott vagy hűtött termékekre, a kényes paradicsomra vagy banánra, a törékeny termékekre gondolni. Éppen emiatt az élelmiszer-kiskereskedők a minőség biztosításának érdekében inkább megtartják saját kézben a szállítást.
A másik szempont, amely a szállítás házon belül tartása mellett szól, az, hogy egy webshopon keresztül nehéz megkülönböztetnünk magunkat a versenytársaktól (az oldalak felépítése nagyon hasonló, a felhasználói felület által kínált szolgáltatások sem térnek el lényegesen, tehát a weboldal leginkább funkcionális szerepet tölt be). Így a sok versenyző leginkább a kiszállítás gyorsasága és minősége alapján tudja megkülönböztetni magát másoktól. Emiatt ez egy sarkalatos pont az egyre élesedő versenyben.
Az élelmiszer-kiskereskedelemben működő cégekről elmondható, hogy a működésből származó profit (EBIT) a bevétel 2–5 százaléka között van, valamint a gyakrabban használt úgynevezett EBITDA-margin (az értékcsökkenés és amortizáció előtti EBIT a bevételre vetítve) 4–8 százalék. A tág intervallum oka az eltérő működési modell, egy diszkont-élelmiszerlánc magasabb profitrátával tud működni, ugyanis nagyon szigorú a költségkontroll, és kevesebb fajtájú terméket kell kezelni.
A fizikai boltok esetében az egyre nagyobb volumennel jócskán tud növekedni a profit, az online szereplőknél ez a hatás tompább, ugyanis a költségstruktúrában nagyobb a változó költségek aránya. A fizikai boltok esetében – ahogy az a táblázatban is látszik – a fix költségek aránya meghaladja a 40 százalékot, míg az online üzleteknél ez csak 30 százalék. Az értékcsökkenés és az amortizáció általában nagyobb egy csak online működő élelmiszerboltnál, ugyanis magasabb a beruházási igény a gyorsabban amortizálódó eszközökbe (IT, logisztika).
Az online értékesítés szempontjából viszont két olyan pozitív tényező is felfedezhető, amely segíthet a jobb profit elérésében.
Mivel a disztribúciós költségek aránya meglehetősen magas, a kosárméret növelésével ez a költségtétel részben fix jellegűvé válhat a számítás során. A statisztikák eleve azt mutatják, hogy online élelmiszer-vásárlás során egy átlagos vásárló a többszörösét költi el egy-egy alkalommal annak az összegnek, mint amit a fizikai boltokban. Tehát a hajlandóság megvan arra, hogy az online bevásárlókosár nagyobb legyen, és ha ez tovább növelhető, az segít a profitabilitáson.
Emellett van még egy másik fontos eltérés: nem biztos, hogy ugyanazok a termékek kerülnek az online kosárba, mint olyankor, ha besétál a vevő a boltokba. Ez azért lényeges, mert bizonyos termékek magasabb profittal értékesíthetők, míg másokon alig van haszon. A felmérések azt mutatják, hogy a kosár összetétele kedvezőbb profit szempontjából az online térben: az alacsony marginú zöldséget, gyümölcsöt és húst inkább a fizikai boltokban veszik meg a fogyasztók.
Ezzel a tétellel érdemes külön foglalkozni, ugyanis az online élelmiszer-eladás minőségét alapvetően a termékmozgatás színvonala határozza meg. Mivel ennyire fontos kérdés, érdemes ezt házon belül kiépíteni, hogy kontrollálható legyen a szolgáltatás minősége. A költségstruktúra szerint ennek viszont nem elhanyagolható a költségvonzata.
Ha a termékmozgatás utolsó lépése (a kiszállítás) ingyenes lenne, akkor az online élelmiszer-kiskereskedelem nem tudna profitot realizálni. A bevett gyakorlat az, hogy a vásárló fizeti meg a szállítás díját.
Vannak persze esetek, amikor a kereskedőnek kell átvállalnia ezt a költséget, például egy bizonyos vásárlási értékhatár felett, vagy kiélezett versenyhelyzetben a piaci részesedés megszerzésének reményében. A másik megoldás a click and collect, azaz amikor a vásárló elmegy az összekészített termékekért.
A Bain & Co. számításai még árnyaltabb képet festenek, mint az FRC táblázata. Házhoz szállítás esetén csak abban az esetben lehet profitot realizálni, ha egy automatizált kiszolgálóegység végzi a termékek összeválogatását. A click and collect megoldás valamivel jobb, abban az esetben már több modell is működőképes lehet, ugyanis az úgynevezett last mile delivery, vagyis az árumozgatás utolsó lépése nem merül fel a költségek között. Több nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc álláspontja az, hogy az online tevékenység lényegében marketingköltségként fogható fel, mert pénzt nem lehet vele keresni. A logisztikai infrastruktúra kiépítésének és működtetésének magas költségei elrontják a profitabilitást. Még az online élelmiszer-értékesítés fellegvárának számító Dél-Koreában is veszteségesek ennek a szektornak a szereplői. A megoldás az automatizáció lehetne, azonban a termékek sokszínűsége és eltérő kezelési igénye nehézzé teszi a fejlesztést, még nem született meg egy bevált iparági gyakorlat, nincs kiforrott technológia. Addig pedig marad a veszteségek minimalizálásának lehetősége azoknak a szereplőknek, akiknek van erre terük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.