BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
ellátási lánc

Az ellátási láncok és a klímavédelem

A viszontagságos 2020-as év egyik reménykeltő eredménye volt, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása először csökkent globálisan a második világháború óta.
2021.01.29., péntek 18:00

A viszontagságos 2020-as év egyik reménykeltő eredménye volt, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása először csökkent globálisan a második világháború óta. Ez azonban nem másnak, mint a világjárvány következtében radikálisan szűkülő keresletnek volt a következménye. A vállalatoknak továbbra is meg kell találniuk, miként csökkentsék kibocsátásukat fenntartható módon, hogy kivegyék a részüket a klímaváltozás elleni harcból.

Napjainkig az ellátási láncok kibocsátásának kérdése nem állt a figyelem középpontjában.

A vállalatok elsősorban a saját termelési egységeik, irodáik kibocsátásának csökkentésére vagy a vásárolt áram és hő optimalizálására fókuszáltak.

Fotó: Sameer Al-DOUMY / AFP

Mindeközben az ellátási láncok kibocsátása a legtöbb vállalatnál nagymértékben meghaladja a saját működésből származó kibocsátást.

Nem véletlen, hogy a héten zajló virtuális Világgazdasági Fórum, a Boston Consulting Grouppal (BCG) karöltve, erre a kiaknázatlan potenciálra hívja fel a figyelmet. A „net zéró” (amikor ugyanakkora mennyiségű szén-dioxidot kötnek meg, mint amennyi a légkörbe jut) ellátási láncok irányába való elmozdulással a vállalatok jelentős szerepet vállalhatnak a klímaváltozás elleni küzdelemben.

Globális szinten nyolc ágazat – élelmiszeripar, építőipar, divat, FMCG, elektronikai cikkek, autóipar, szakmai szolgáltatások és áruszállítás – beszállítási lánca felelős az üvegházhatású gázok éves kibocsátásának 50 százalékáért, és ennek nagy része még az alapanyagok előállítása vagy szállítás közben keletkezik.

A dekarbonizáció a karbonintenzív nyersanyagok előállítóinak vagy a logisztikai cégeknek rendkívül összetett és igen költséges feladat, az egyes beszállítók maguk nem tudnak vele megbirkózni.

Ha viszont a teljes értékláncot nézzük, a feladat könyebben megoldható.

A karbonintenzív alapanyagok részaránya a végtermékek nagy részében már elég alacsony ahhoz, hogy a végtermék karbonlábnyoma költséghatékonyan csökkenthető legyen.

Így történhet meg, hogy míg az acélgyártás dekar­bonizációja 50 százalékkal emeli meg a nyersanyag előállítási költségét, addig ez egy 10 millió forintos új autónál 180 ezer forintos áremelkedéssel jár. Vagyis a legtöbb ellátási láncnál a net zéró állapot elérésének költsége relatíve meglepően alacsony.

A teljes dekarbonizáció a végfogyasztói árakat mindössze 1-4 százalékkal növeli meg.

Felmerül a kérdés, ha az ellátási láncok dekarbo­nizációja a kulcs a klímaváltozás elleni harcban, akkor miért nem foglalkozik vele a vállalatok nagy része már ma is?

A válasz kézenfekvő: ez egy rendkívül összetett probléma.

Először is, a legtöbb cég jobbára tisztában van a saját kibocsátásával, ám csak a legritkább esetben van tényleges képe az ellátási láncának a kibocsátásáról. Sok cég esetében már a beszállítói kör meghatározása is nehézkes a hosszú, lépcsőzetes ellátási lánc miatt.

Még ha sikerül is megteremteni a szükséges transzparenciát, akkor sem egyértelmű, hogyan tovább.

Fotó: Sameer Al-DOUMY / AFP

A kibocsátáscsökkentési technológiák ismerete és a tudásátadás mellett szükség van a beszállítókkal való szoros együttműködésre, közös projektekre, folyamatos monitorozásra és hosszabb távú partneri kapcsolatok kialakítására is.

A legtöbb cég erre nem áll készen.

Szerencsére ezek a nehézségek szerintünk leküzdhetők. Öt pillér mentén látunk megoldást az ellátási láncok hatékony dekarbonizációjára. A transzparencia megteremtése: Javítani kell az átláthatóságot a teljes ellátási láncban. Az adatok összegyűjtése elengedhetetlen a kibocsátási célok meghatározásához és publikálásához.

A kibocsátásra alapuló optimalizálás: A kibocsátási adatok alapján a termékek teljes életútját felül kell vizsgálni a karbonlábnyom minimalizálása céljából, például az ellátási láncok rövidítésével, az újrahasznosítás növelésével.

A kibocsátási kritérium bevezetése: Szükség van a szállítók bevonására, új értékelési szempontok bevezetésére, hogy az alacsonyabb kibocsátású beszállítók ne kerüljenek hátrányba a szoros árversenyben.

Széles körű iparági összefogás: A kibocsátási standardok bevezetése vagy a beszállítókat karbon­sem­le­gességre ösztönző értékelési rendszerek kialakítása egész iparágakat érintő intézkedés. Az élen járó vállalatok most tudják formálni az irányokat, később csak az alkalmazkodásra lesz lehetőségük.

A szervezet felkészítése: Az új felfogás átfogó szemléletváltást igényel a vállalati döntéshozatalban. Idejében fel kell készíteni a szervezetet, hogy a napi döntésekben megjelenjen a teljes termékéletút kibocsátását szem előtt tartó hozzáállás.

Az ellátási láncok dekarbonizációja hatalmas, mindeddig kihasználatlan lehetőséget kínál a vállalatoknak a klímaváltozás elleni küzdelemben.

A vállalatoknak felül kell vizsgálniuk működésük eddigi sarokköveit: hogyan tervezik és gyártják termékeiket, hogyan választják ki beszállítóikat, és hogyan hozzák meg döntéseiket? Ami a legfontosabb, hogy mindezt megfizethető áron és minimális végfelhasználói áremelkedés mellett lehet és kell megtenni.

A koronavírus-világjárvány tökéletes alkalmat biztosít arra, hogy a vállalatok górcső alá vegyék az ellátási láncaikat, megtervezzék a rövidítésüket, és megkezdjék az együttműködést a beszállítóikkal a kibocsátás csökkentésére. Itt az ideje lépni!

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.