A viszontagságos 2020-as év egyik reménykeltő eredménye volt, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása először csökkent globálisan a második világháború óta. Ez azonban nem másnak, mint a világjárvány következtében radikálisan szűkülő keresletnek volt a következménye. A vállalatoknak továbbra is meg kell találniuk, miként csökkentsék kibocsátásukat fenntartható módon, hogy kivegyék a részüket a klímaváltozás elleni harcból.
Napjainkig az ellátási láncok kibocsátásának kérdése nem állt a figyelem középpontjában.
A vállalatok elsősorban a saját termelési egységeik, irodáik kibocsátásának csökkentésére vagy a vásárolt áram és hő optimalizálására fókuszáltak.
Mindeközben az ellátási láncok kibocsátása a legtöbb vállalatnál nagymértékben meghaladja a saját működésből származó kibocsátást.
Nem véletlen, hogy a héten zajló virtuális Világgazdasági Fórum, a Boston Consulting Grouppal (BCG) karöltve, erre a kiaknázatlan potenciálra hívja fel a figyelmet. A „net zéró” (amikor ugyanakkora mennyiségű szén-dioxidot kötnek meg, mint amennyi a légkörbe jut) ellátási láncok irányába való elmozdulással a vállalatok jelentős szerepet vállalhatnak a klímaváltozás elleni küzdelemben.
Globális szinten nyolc ágazat – élelmiszeripar, építőipar, divat, FMCG, elektronikai cikkek, autóipar, szakmai szolgáltatások és áruszállítás – beszállítási lánca felelős az üvegházhatású gázok éves kibocsátásának 50 százalékáért, és ennek nagy része még az alapanyagok előállítása vagy szállítás közben keletkezik.
A dekarbonizáció a karbonintenzív nyersanyagok előállítóinak vagy a logisztikai cégeknek rendkívül összetett és igen költséges feladat, az egyes beszállítók maguk nem tudnak vele megbirkózni.
Ha viszont a teljes értékláncot nézzük, a feladat könyebben megoldható.
A karbonintenzív alapanyagok részaránya a végtermékek nagy részében már elég alacsony ahhoz, hogy a végtermék karbonlábnyoma költséghatékonyan csökkenthető legyen.
Így történhet meg, hogy míg az acélgyártás dekarbonizációja 50 százalékkal emeli meg a nyersanyag előállítási költségét, addig ez egy 10 millió forintos új autónál 180 ezer forintos áremelkedéssel jár. Vagyis a legtöbb ellátási láncnál a net zéró állapot elérésének költsége relatíve meglepően alacsony.
A teljes dekarbonizáció a végfogyasztói árakat mindössze 1-4 százalékkal növeli meg.
Felmerül a kérdés, ha az ellátási láncok dekarbonizációja a kulcs a klímaváltozás elleni harcban, akkor miért nem foglalkozik vele a vállalatok nagy része már ma is?
A válasz kézenfekvő: ez egy rendkívül összetett probléma.
Először is, a legtöbb cég jobbára tisztában van a saját kibocsátásával, ám csak a legritkább esetben van tényleges képe az ellátási láncának a kibocsátásáról. Sok cég esetében már a beszállítói kör meghatározása is nehézkes a hosszú, lépcsőzetes ellátási lánc miatt.
Még ha sikerül is megteremteni a szükséges transzparenciát, akkor sem egyértelmű, hogyan tovább.
A kibocsátáscsökkentési technológiák ismerete és a tudásátadás mellett szükség van a beszállítókkal való szoros együttműködésre, közös projektekre, folyamatos monitorozásra és hosszabb távú partneri kapcsolatok kialakítására is.
A legtöbb cég erre nem áll készen.
Szerencsére ezek a nehézségek szerintünk leküzdhetők. Öt pillér mentén látunk megoldást az ellátási láncok hatékony dekarbonizációjára. A transzparencia megteremtése: Javítani kell az átláthatóságot a teljes ellátási láncban. Az adatok összegyűjtése elengedhetetlen a kibocsátási célok meghatározásához és publikálásához.
A kibocsátásra alapuló optimalizálás: A kibocsátási adatok alapján a termékek teljes életútját felül kell vizsgálni a karbonlábnyom minimalizálása céljából, például az ellátási láncok rövidítésével, az újrahasznosítás növelésével.
A kibocsátási kritérium bevezetése: Szükség van a szállítók bevonására, új értékelési szempontok bevezetésére, hogy az alacsonyabb kibocsátású beszállítók ne kerüljenek hátrányba a szoros árversenyben.
Széles körű iparági összefogás: A kibocsátási standardok bevezetése vagy a beszállítókat karbonsemlegességre ösztönző értékelési rendszerek kialakítása egész iparágakat érintő intézkedés. Az élen járó vállalatok most tudják formálni az irányokat, később csak az alkalmazkodásra lesz lehetőségük.
A szervezet felkészítése: Az új felfogás átfogó szemléletváltást igényel a vállalati döntéshozatalban. Idejében fel kell készíteni a szervezetet, hogy a napi döntésekben megjelenjen a teljes termékéletút kibocsátását szem előtt tartó hozzáállás.
Az ellátási láncok dekarbonizációja hatalmas, mindeddig kihasználatlan lehetőséget kínál a vállalatoknak a klímaváltozás elleni küzdelemben.
A vállalatoknak felül kell vizsgálniuk működésük eddigi sarokköveit: hogyan tervezik és gyártják termékeiket, hogyan választják ki beszállítóikat, és hogyan hozzák meg döntéseiket? Ami a legfontosabb, hogy mindezt megfizethető áron és minimális végfelhasználói áremelkedés mellett lehet és kell megtenni.
A koronavírus-világjárvány tökéletes alkalmat biztosít arra, hogy a vállalatok górcső alá vegyék az ellátási láncaikat, megtervezzék a rövidítésüket, és megkezdjék az együttműködést a beszállítóikkal a kibocsátás csökkentésére. Itt az ideje lépni!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.