Mára a vállalati szférában széles körben elterjedt hype, azaz intenzív érdeklődés övezi az agilitást, az agilis transzformációt, az ügyfél- és emberközpontú kultúraváltást. De mit is jelent az agilitás?
Az agilis elvrendszer a szoftverfejlesztésből indult, de ma már más termék- és szolgáltatásfejlesztési folyamatokban is alkalmazzák.
Az alapjait a 2001-ben 17 szoftverfejlesztő által kiadott Agilis kiáltvány tartalmazza. Az agilis működés különböző szintjeit számos módszertan és keretrendszer támogatja, amelyek egyszerre segítenek az operatív működésben csapatoknak és a teljes cégre kiterjedő transzformációban is.
Az agilitást nem tudósok találták ki egy elefántcsonttoronyban. Éppen ellenkezőleg, az elveket iparági véleményvezérek fogalmazták meg. Gyakran egy-egy cégvezető ösztönösen tereli a stratégiáját az adaptivitás, avagy a változó külső körülményekhez való alkalmazkodás irányába.
Az agilis elvrendszer alkalmazása, különböző szinteken történő bevezetése felkészültté tehet egy céget a szembejövő kihívásokra.
Sok vállalkozó gondolja, hogy túl messze van a tevékenysége ettől, azonban ma már minden cég érintett a digitális világ térnyerésében, valószínűleg nincs olyan iparág, amelynek a jövőjét a technológia nem változtatná meg. A fenntartható cégek, legyen szó nagyvállalatról vagy többgenerációs családi vállalkozásról, egyértelmű jellemzője a rugalmas alkalmazkodás képessége.
A pandémia miatt kialakuló gazdasági válság egyértelmű üzenetet hordoz. A cégeknek cselekedniük kell, a cégvezetőknek óriási felelősség van a vállukon. A nyertes az lesz, aki megfelelően készíti fel a szervezetét arra, ha máról holnapra otthonról kell végezni a munkát, azonnal korrigálni tudja a terveit, és akár üzleti modellt is tud váltani minél rövidebb időn belül. Az agilis elvrendszer elsajátításával és munkamódszereinek bevezetésével ez könnyebben megvalósítható.
Talán elsőre úgy tűnik, hogy a kis- és középvállalati szektor hátrányos helyzetből indul a nagyvállalatokkal szemben annak méretgazdaságosságból fakadóan és kiépített nemzetközi jelenléte miatt, de ez közel sincs így. Rengeteg kis- és középvállalkozásnál megegyezik a tulajdonosi kör és a vezetőség, ami óriási előny.
A tulajdonosi szemléletet a nagyvállalatok nagyon ritkán és nehezen teremtik meg az alkalmazottak körében, gyakran még a menedzsment szintjén is.
A kulcs a megfelelően tájékozott és felkészített vezető-tulajdonosi szint, amelyhez elengedhetetlen a belső szervezetfejlesztés.
A módszer tanulható. Ingyenesen is vannak már olyan képzések, amelyek eszközöket adnak az agilis működéshez, a váltáshoz szükséges szervezeti transzformációhoz – a jövőtálló vállalkozás építéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.