A logisztikai és ellátásilánc-menedzsment szakma számára is kihívásokkal teli év volt a 2020-as esztendő. A járvány időszaka a terület képviselőit is tevékenységük újragondolására késztette. Talán nem korai leszögezni, hogy a szakma megítélése pozitív irányba változott és jelentősen fel is értékelődött. Közvetlenül a járványhoz kapcsolódóan például alapvető szerepet játszik a védőfelszerelések és a várva várt vakcina globális elosztásában. A mindennapokban pedig a vállalkozások és a társadalom nemzetközi és lokális összeköttetéseit tartotta fenn, sőt innovatív megoldásokkal új szintre emelte a lezárások és korlátozások közepette is.
A 2020 első felében tapasztalt korlátozások, a határzárak, a légi közlekedés drasztikus visszaesése, a Kínából érkező alapanyagok elmaradása mind élesen mutatott rá, hogy a globális ellátási láncok nemcsak összetettek, de nagyon sérülékenyek is.
Az év elejét jellemző nagymértékű bizonytalanság drasztikus lépésekkel járt. Gondolhatunk ennek kapcsán a gyárleállásokra, a készlethiányokra, majd ezeknek az ellátási láncon tovagyűrűző hatásaira (ostorcsapás-effektus). Az ellátási láncok szereplői közötti kapcsolatok menedzsmentjének újragondolása így szinte minden ágazatban napirendre került. Ennek keretében megindult a folyamatok újragondolása, és előtérbe került az agilis működés.
A sikeres együttműködést megvalósító ellátási láncokban a partnerek rugalmassága és problémamegoldás iránti elkötelezettsége – gyakran a digitalizációval támogatva – segített az átláthatóság növelésében, és a megfelelő reakciókhoz hozzájárult az is, hogy minden érintett az elérhető információk birtokában volt.
A lakosság, valamint a politikai és a gazdasági élet szereplői egyaránt megtapasztalhatták, hogy az addig sokszor „láthatatlan” logisztika milyen alapvető szerepet tölt be a gazdaság működésében és a társadalom ellátásában.
Erre akkor döbbenhettünk rá igazán, amikor a boltokban üres polcokat láttunk vagy a határokon veszteglő tehergépkocsisorokról és akadozó gyártásról olvastunk. Ma már tudjuk, hogy ha akadozott is a gazdaságot mozgató logisztika hatékony kivitelezése, a legnagyobb turbulenciákat követően gyorsan helyreállt az áruáramlás.
A lezárásokkal most is együtt élünk. Messze vagyunk még attól, hogy visszaálljon a világ normális menete. Kérdés: mi lesz a normális? Vagy pontosabban: mi lesz az új normális?
Számos olyan változás következett be, amely a logisztikai és ellátásilánc-folyamatok sikeres és hatékony működésének, újragondolásának köszönhető. A járvány időszaka alatt az online vásárlás rekordszintre nőtt, ezzel drasztikusan megemelkedett a vállalkozások és a lakosság közötti közvetlen áruáramlás volumene.
A kereslet átrendeződésére az érintett vállalatok gyorsan és rugalmasan reagáltak. Többen rövidtávon kapacitást növeltek, például olyan ágazatokból kölcsönöztek munkaerőt, ahol a kereslet nullához közeli szintre esett vissza (taxisok alkalmazása futárként).
Hosszabb távon is számolhatunk azonban azzal, hogy az elektronikus kereskedelem szintje tovább nő (a nemzetközi szinthez képest – például Németországéhoz vagy az Egyesült Államokéhoz – Magyarországon még mindig jelentős fejlődési potenciál van), amire kapacitásban, technológiában és hálózatkialakításban egyaránt fel kell készülni.
Ez a jövőben felértékeli a logisztikai szaktudást, az ellátási láncokat rendszer- és folyamatszinten átlátni képes szakemberek szerepét.
Kiderült, hogy a nagyon összetett ellátási rendszerek nem tudnak igazán jól működni válságidőszakban. Szükség van az újragondolásukra és az áttervezésükre, ami a későbbiekben lehetővé teszi az agilis és rugalmas reagálást. Ebben az ipar 4.0 eszköztára is a logisztikai szakma segítségére lehet. Gondolhatunk a különféle szcenáriók szimulációjának elvégzésére, vagy akár a hálózat- és készlettervezés optimalizálására mesterséges intelligenciával.
A járvány alatt megnövekedett az automatizáció és a robotizáció iránti igény is. Az e-kereskedelem fellendülése az end-to-end készletadat-hozzáférést, a valós idejű rendelésfigyelést és a visszárukezelés magas szintű és biztonságos megoldását tette szükségessé.
A vállalatok és ellátási láncok számára nagy lehetőség, hogy működésüket helyreállítva és a kifejlesztett digitális képességeiket felhasználva megújítsák logisztikai működési modelljüket. A globális ellátási láncok továbbra is behálózzák világunkat. A világkereskedelem nem áll le, de átalakul, és minden eddiginél nagyobb szükség lesz a folyamatok agilis, rugalmas és a kockázatokat is figyelembe vevő újraszervezésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.