BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
logisztika

Érdemes újragondolni a logisztikai működést

A logisztikai és ellátásilánc-menedzsment szakma számára is kihívásokkal teli év volt a 2020-as esztendő. Vélemény.
2021.02.17., szerda 19:42

A logisztikai és ellátásilánc-menedzsment szakma számára is kihívásokkal teli év volt a 2020-as esztendő. A járvány időszaka a terület képviselőit is tevékenységük újragondolására késztette. Talán nem korai leszögezni, hogy a szakma megítélése pozitív irányba változott és jelentősen fel is értékelődött. Közvetlenül a járványhoz kapcsolódóan például alapvető szerepet játszik a védőfelszerelések és a várva várt vakcina globális elosztásában. A mindennapokban pedig a vállalkozások és a társadalom nemzetközi és lokális összeköttetéseit tartotta fenn, sőt innovatív megoldásokkal új szintre emelte a lezárások és korlátozások közepette is.

A 2020 első felében tapasztalt korlátozások, a határzárak, a légi közlekedés drasztikus visszaesése, a Kínából érkező alapanyagok elmaradása mind élesen mutatott rá, hogy a globális ellátási láncok nemcsak összetettek, de nagyon sérülékenyek is.

Az év elejét jellemző nagymértékű bizonytalanság drasztikus lépésekkel járt. Gondolhatunk ennek kapcsán a gyárleállásokra, a készlethiányokra, majd ezeknek az ellátási láncon tovagyűrűző hatásaira (ostorcsapás-effektus). Az ellátási láncok szereplői közötti kapcsolatok menedzsmentjének újragondolása így szinte minden ágazatban napirendre került. Ennek keretében megindult a folyamatok újragondolása, és előtérbe került az agilis működés.

A sikeres együttműködést megvalósító ellátási láncokban a partnerek rugalmassága és problémamegoldás iránti elkötelezettsége – gyakran a digitalizációval támogatva – segített az átláthatóság növelésében, és a megfelelő reakciókhoz hozzájárult az is, hogy minden érintett az elérhető információk birtokában volt.

A lakosság, valamint a politikai és a gazdasági élet szereplői egyaránt megtapasztalhatták, hogy az addig sokszor „láthatatlan” logisztika milyen alapvető szerepet tölt be a gazdaság működésében és a társadalom ellátásában.

Erre akkor döbbenhettünk rá igazán, amikor a boltokban üres polcokat láttunk vagy a határokon veszteglő tehergépkocsisorokról és akadozó gyártásról olvastunk. Ma már tudjuk, hogy ha akadozott is a gazdaságot mozgató logisztika hatékony kivitelezése, a legnagyobb turbulenciákat követően gyorsan helyreállt az áruáramlás.

A lezárásokkal most is együtt élünk. Messze vagyunk még attól, hogy visszaálljon a világ normális menete. Kérdés: mi lesz a normális? Vagy pontosabban: mi lesz az új normális?

Fotó: Shutterstock

Számos olyan változás következett be, amely a logisztikai és ellátásilánc-folyamatok sikeres és hatékony működésének, újragondolásának köszönhető. A járvány időszaka alatt az online vásárlás rekordszintre nőtt, ezzel drasztikusan megemelkedett a vállalkozások és a lakosság közötti közvetlen áruáramlás volumene.

A kereslet átrendeződésére az érintett vállalatok gyorsan és rugalmasan reagáltak. Többen rövidtávon kapacitást növeltek, például olyan ágazatokból kölcsönöztek munkaerőt, ahol a kereslet nullához közeli szintre esett vissza (taxisok alkalmazása futárként).

Hosszabb távon is számolhatunk azonban azzal, hogy az elektronikus kereskedelem szintje tovább nő (a nemzetközi szinthez képest – például Németországéhoz vagy az Egyesült Államokéhoz – Magyarországon még mindig jelentős fejlődési potenciál van), amire kapacitásban, technológiában és hálózatkialakításban egyaránt fel kell készülni.

Ez a jövőben felértékeli a logisztikai szaktudást, az ellátási láncokat rendszer- és folyamatszinten átlátni képes szakemberek szerepét.

Kiderült, hogy a nagyon összetett ellátási rendszerek nem tudnak igazán jól működni válságidőszakban. Szükség van az újragondolásukra és az áttervezésükre, ami a későbbiekben lehetővé teszi az agilis és rugalmas reagálást. Ebben az ipar 4.0 eszköztára is a logisztikai szakma segítségére lehet. Gondolhatunk a különféle szcenáriók szimulációjának elvégzésére, vagy akár a hálózat- és készlettervezés optimalizálására mesterséges intelligenciával.

A járvány alatt megnövekedett az automatizáció és a robotizáció iránti igény is. Az e-kereskedelem fellendülése az end-to-end készletadat-hozzáférést, a valós idejű rendelésfigyelést és a visszárukezelés magas szintű és biztonságos megoldását tette szükségessé.

A vállalatok és ellátási láncok számára nagy lehetőség, hogy működésüket helyreállítva és a kifejlesztett digitális képességeiket felhasználva megújítsák logisztikai működési modelljüket. A globális ellátási láncok továbbra is behálózzák világunkat. A világkereskedelem nem áll le, de átalakul, és minden eddiginél nagyobb szükség lesz a folyamatok agilis, rugalmas és a kockázatokat is figyelembe vevő újraszervezésére.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.