A koronavírus-járvány előtti időszakban igen gyakran volt tapasztalható a szakmák széles körét érintő munkaerőhiány. Az első tavaszi lezárás idején számos elemzői várakozás született arról, hogy a vírushelyzet legalább ezt a problémát átmenetileg enyhíti.
A tavaszi bénultság hónapjaiban az akkori csökkent igényekhez képest szektorok széles körében – építőipar, gépgyártás, fémipar, autóipar – egy csapásra túlkínálatossá vált a munkaerőpiac.
A toborzások sok esetben jártak meglepő eredménnyel, rövid időre már-már egyensúlyi helyzet alakult ki. Ebben a rövid időszakban a termelés olyan drasztikusan esett vissza, hogy a munkáltatók azt sem érezték meg, hogy az itt dolgozó külföldi munkavállalók jelentős hányada a határzár miatt otthon rekedt, a hazai munkaerő-kínálat a leszűkült igényeket ki tudta elégíteni.
Nem tartott azonban sokáig ez az állapot. Június elején a korlátozásokat jórészt feloldották. Azok a gyárak, amelyekből sok embert kellett elküldeni az első hullám elején, pár hónappal később meglepve tapasztalták, hogy alig vagy csak segítséggel képesek visszapótolni a létszámot, mert a piac egy pillanat alatt felszívta a szabad kapacitást. Ukrajnában és Romániában ugyanis a nyári hónapokban is tombolt a járvány, így elmaradtak az onnan foglalkoztatott vendégmunkások. Munkáltatók sora gondolta újra ekkor a HR-politikáját, és fordult ismét a magyar munkaerő felé, ily módon
a hiányszakmáknál – elsősorban a különböző szakipari munkáknál – visszatért a munkaerőhiány, ami a járványhelyzet dacára azóta is jelen van.
A munkaerő-átirányítás egészen más iparágakból nyilvánvalóan naiv elképzelés volt. A vendéglátásban vagy éppen a művészeti ágakban állásukat vesztett tömegek számára nem kínál valós alternatívát a mezőgazdasági vagy éppen a monoton betanított munka. Nagyon elszántnak és alkalmazkodónak kell lenniük azoknak, akik egy ekkora váltást – akár csak átmenetileg is – jól tudnak kezelni.
Ezt a szabad munkaerőt leginkább a logisztikai szegmens (futárszolgálatok, szállítmányozó cégek) tudta felszívni. A járványhelyzet elmúltával tehát jó esély van arra, hogy újra soha nem látott mértékben robban be a munkaerőhiány, és a jelenlegi képzési rendszer ismeretében nem várható, hogy néhány éven belül megoldás születik erre az egyre súlyosbodó problémára.
A pandémia a magasan képzett munkaerő itthon tartásában is csupán rövid távon hat. A koronavírus ugyan egy időre megbénította az utazást, a határokon túli közvetítést, ám a bérszintek jelenleg is fennálló különbségei miatt a határnyitások után – oltási igazolásokkal vagy azok nélkül – újra felfut majd a nyugatabbra szerencsét próbálók száma.
Valóban tartós, jelentős hosszú távú hatásokkal járó változást talán egyedül a digitalizáció robbanásszerű fejlődése hozott. A személyzeti tanácsadók már korábban is alkalmaztak online kiválasztást, de ez jellemzően a nemzetközi cégeknél, távoli országokból zajló esetekben volt bevett gyakorlat. Az elmúlt hónapokban viszont egyre több társaság épített ki olyan megoldásokat, amelyek teljes mértékben digitalizálják a folyamatot, komplett munkaköröket helyeztek digitális felületre, és tették ezáltal könnyebbé a toborzást. Különösen a fizikai munkavállalóknál volt újszerű e korszerű eszközök alkalmazása. Korábban a nagy létszámú új munkaerő tájékoztatása kizárólag tömegesen, személyes formában volt megvalósítható. Akár egy éve sem gondolta volna senki, hogy ma már ebben a körben a munkaszerződések megkötése is online formában zajlik. Ezek az eszközök várhatóan a korlátozások feloldása után sem fognak eltűnni a süllyesztőben, miután hatékonyságukat a gyakorlatban már meggyőzően bizonyították.
A digitális kommunikáció átalakította az értékesítési folyamatokat, a kapcsolattartást a partnervállalatok között, a szakmai konferenciák és az állásbörzék teljes mértékben digitális felületre szorultak.
A munkavállalók és a cégek is a korábbinál sokkal kiszolgáltatottabbakká váltak, ha nem voltak felvértezve elegendő digitális tudással. Kiváló munkáltatók is le tudtak bénulni például a munkaerő-felvételben, ha nem megfelelő fórumokon jelentek meg a hirdetéseik.
A változások jó része még sokáig vagy akár örökre velünk marad. A jelentős hatékonyságjavulást is eredményező digitalizáció szellemét nyilván senki sem fogja már visszagyömöszölni a palackba, sőt, a pozitív tapasztalatok további fejlesztésekre ösztönöznek majd.
Az oltási kampányok lebonyolítására ugyanakkor idő kell, bizonyos védelmi intézkedésekre még sokáig szükség lesz. Így a home office egyes munkakörökben állandósul, és gyakorivá válnak a hibrid, heti két-három napos home office munkakörök. A nagy tömegeket foglalkoztatók pedig szinte biztosan nem szerelik le a hőkapukat, hiszen a fertőző betegek a koronavírustól függetlenül sem kívánatosak a gyártósoroknál.
A történteknek voltak persze nagy veszteseik: azok a diákok például, akik jellemzően a turizmus-vendéglátáshoz kapcsolódó területeken dolgoztak, főként a termelési csúcsok idején. A diákok voltak ugyanakkor azok is, akik talán a legjobban tudtak alkalmazkodni az online munkaterheléshez. Nekik egyáltalán nem okoztak gondot azok a megoldások, amelyek mások számára újként hatottak. De nemcsak ők, hanem azok a rugalmas, kettő-négy-hat órás munkaidőben munkát vállalni képes emberek, kismamák, szabadúszók is a változások nyertesei közé sorolhatók, akik otthonosan mozognak a digitális platformokon.
Összességében elmondható, hogy amikor majd a járvány lecsengése után mérlegre tesszük a Covid–19 munkaerőpiacra gyakorolt hatásait, korántsem csak a veszteségek oszlopa lesz hosszú, a nyereségek közé is bőven lesz mit feljegyezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.