A fizetési rendszerekben a digitalizáció térnyerése világszerte alaposan megváltoztatta az emberek pénzhasználati szokásait. A koronavírus-járvány miatt pedig tavaly tovább erősödött a készpénzhasználat visszaszorulása. Mivel a fizetési forgalom hatékony és megbízható működése kulcskérdés a piacgazdaságokban, a központi bankok és a szabályozó hatóságok sem térhetnek ki az elől, hogy a fejlődés irányát ne hagyják kizárólag a piacra, és az eddiginél aktívabb szerepet vállaljanak a szabályok kialakításában, a fizetési technológiák korszerűsítésében, a piaci infrastruktúra digitalizálásában.
A bázeli Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) tavalyi felmérése szerint a központi bankok döntő többsége – 86 százaléka, köztük a Magyar Nemzeti Bank is – már vizsgálja a jegybanki digitális fizetőeszköz (CBDC) bevezetésének előnyeit és hátrányait. A CBDC-kkel kapcsolatos munkálatokat a koronavírus-járvány nem akasztotta meg, sőt újabb lendületet adott nekik:
a megkérdezett központi bankoknak tavaly már mintegy 60 százaléka (2019-ben még csak 42 százaléka) végzett kísérleteket vagy dolgozott ki koncepciókat a digitális jegybanki fizetőeszközök használatára, további 14 százalékuk pedig már a kísérleti bevezetésen is dolgozott.
Az elmúlt hónapokban a legnagyobb központi bankok – köztük az Európai Központi Bank (EKB) is – számos értékelést tettek közzé a bevezetéshez kapcsolódó szakpolitikai kérdésekről. Ráadásul 2020-ban egy élő, általános célú CBDC is megjelent: a Bahama-szigetek központi bankja 2020. október 20-án piacra dobta lakossága számára a „homok dollárt” (Sand dollar). Ugyanakkor nem meglepő, hogy az általános tendencián belül jelentős különbségek mutatkoznak az egyes országok között, így bár a digitális jegybankpénz bevezetése iránt mindenütt erős érdeklődés mutatkozik, még nem jósolható meg, hogy hol és mikor születik meg a politikai döntés a CBDC bevezetéséről.
Az EKB a múlt év októberében tette közzé az eurórendszer digitális euróval foglalkozó munkacsoportjának jelentését, és arról nyilvános konzultációt kezdeményezett. Ezzel párhuzamosan az Európai Bizottság a digitális pénzügyi szolgáltatási stratégiájával összefüggésben a kriptoeszközök piacairól szóló új rendelet (MiCA) megalkotására terjesztett elő javaslatot. Ennek az a célja, hogy
a fizetési funkcióval rendelkező kriptoeszközök, különösen a „stabil kriptopénzek” alkalmazása ne okozzon problémát a pénzügyi stabilitás, a monetáris politika, a monetáris transzmissziós mechanizmus és a monetáris szuverenitás megőrzése tekintetében.
Ez a törekvés összhangban áll azzal a G20-as megállapodással, amely szerint „globális, stabil kriptopénz” csak akkor kerülhet forgalomba, ha egyrészt a megfelelő kialakítás, másrészt a vonatkozó normák betartása révén valamennyi vonatkozó jogi, szabályozási és felvigyázási követelmény teljesül. A fentiek mellett több projekt is azt mutatja, hogy 2021 a digitális pénz évének ígérkezik.
A Kínai Népi Bank immár több mint öt éve foglalkozik a digitális jegybankpénz bevezetésével, s eddig már mintegy száz megoldást szabadalmaztatott ezzel kapcsolatban, ami jól jelzi, hogy Pekingnek a jüan digitalizálásával kapcsolatos ambíciói erősek.
Ezek a szabadalmak egy olyan CBDC kibocsátására és rendelkezésre bocsátására, valamint a bankközi elszámolások olyan rendszerének kialakítására irányulnak, amelyek a nemzeti valután alapulnak, és magukban foglalják az e-pénztárcák meglévő lakossági bankszámlákhoz történő integrálását.
A bevezetés előkészítését a koronavírus-járvány és a világelsőségre törekvés egyaránt felgyorsította. Az elmúlt hónapokban Kína számos „éles” kísérleti programot hajtott végre olyan dinamikusan fejlődő nagyvárosokban, mint Sencsen, Szucsou, Hsziaokan és Csengtu. A kísérletekben a kínai hatóságok pár ezer forintnak megfelelő összegű digitális pénzzel feltöltött e-pénztárcákat sorsoltak ki e városok polgárai között a helyi üzletekben való elköltéshez. Egyelőre ugyan nincs hivatalos információ arról, hogy mikorra tervezik az e-jüan bevezetését, ám az elemzők várakozása szerint erre már a jövő év februárjában sor kerülhet a Pekingben rendezendő XXIV. téli olimpiai játékok alkalmával.
A digitális jüan kiküszöbölheti a pénzügyi közvetítőket a határokon átnyúló kereskedelemben, de a kínai kormány számára a fő előnyt valószínűleg az jelenti, hogy jócskán megnövekedne a pénzáramlások nyomon követésének képessége. Peking emellett abban is reménykedhet, hogy a globális pénzügyi rendszerben a digitális jüan bevezetése hozzájárulhat az amerikai dollár dominanciájának visszaszorításához, emellett megkerülhetővé válna a rivális, nyugati üzemeltetésű, határokon átnyúló fizetési hálózatok, például a Swift igénybevétele, amely csatornát az Egyesült Államok eddig gyakran használta az általa kirótt pénzügyi szankciók érvényesítéséhez.
A digitális jüannak a magánszektorban jelenleg a Facebook digitális pénze, az úgynevezett diem (korábbi nevén libra) a fő riválisa. Ez egy stablecoin, azaz egy olyan, később nyilvánossá váló blokkláncmegoldáson alapuló kriptovaluta, amely valamilyen „stabil” fizetőeszközhöz kötődik. A közösségimédia-óriás 2019-ben kezdeményezője és társalapítója volt a svájci székhelyű Libraszövetségnek, amelynek tagjai az induláskor érvényesítő csomóponti („validator node”) jogosultsággal rendelkeznek majd.
A libra tervezett bevezetése miatt a világ szabályozó hatóságai rögvest aggodalmuknak adtak hangot, mondván, hogy
a használata nem véd meg az adatokkal való esetleges visszaélésektől, nehezítené az adóelkerülés és az adókijátszás ellen folytatott küzdelmet, továbbá megkerülhetővé tenné a terrorizmus finanszírozásáról és a pénzmosás tilalmáról szóló rendelkezések betartását.
A hatóságok fenntartásai miatt a szövetség 28 alapító tagjának egynegyede – köztük a PayPal, az eBay, a MasterCard és a Visa – még az alakuló ülés előtt kihátrált a projektből. A távozók miatt a projekt piaci potenciálja jócskán csökkent, hiszen nekik számos kereskedelmi partnerük van, és a fizetési tranzakciók jelentős hányadát rajtuk keresztül dolgozzák fel. Így szükségessé vált a koncepció és a márkaépítési stratégia módosítása – ezt tükrözve nevezték át a librát 2020 decemberében diemre.
A szövetség létrehozását kezdeményező Facebook egyik fő feladata, hogy rendelkezésre bocsássa a Novit, egy olyan e-pénztárcát, amelyben a felhasználók biztonsággal tárolhatják a diemjeiket. A Novi a Facebook tulajdonában lévő üzenetküldő alkalmazásokban – WhatsApp, Messenger –, továbbá a többi alapító által üzemeltetett webplatformokon lesz elérhető.
Napjainkban tehát Kína és a Facebook között folyik a versengés a világelsőségért. Bár, minként a digitális jüannak, egyelőre a diemnek sincs meghirdetett kibocsátási dátuma, a várakozások szerint az utóbbit talán már az idén be fogják vezetni, ha az illetékes svájci felügyeleti hatóság kiadja rá az engedélyt. Peking ugyanakkor a téli olimpia megrendezése révén elérhető figyelemre is építve azt szeretné, hogy a hagyományos – tehát nem kriptovalutaként létrehozott –, digitális jüant minél többen használják a nemzetközi fizetésekben és kereskedelemben.
A kritikusok mindazonáltal attól tartanak, hogy mindkét digitális pénz használatának lesznek komoly hátulütői.
Elvi megközelítésből a CBDC-k, de a kriptovaluták támogatottsága is attól függ, hogy az egyes társadalmak mennyire bíznak meg a kormányukban és a felügyeleti hatóságaikban. A pénz használata csakúgy, mint minden más társadalmi intézmény működése, tükrözi a történelmet és a kialakult kulturális normákat, valamint az adott ország műszaki és gazdasági fejlettségét. A központi bankoknak a CBDC bevezetése kapcsán ezért figyelembe kell venniük az említett tényezőkben mutatkozó nemzeti különbségeket.
Svédországban például az e-korona vonzó lehet a skandinávok számára, mert ott még a legszegényebbek is hozzáférnek a korszerű technológiához, továbbá magas a közbizalom és erős az önkéntes adózási fegyelem.
Ám ahol még sokaknak nincs okostelefonjuk, fehér foltok vannak a GSM-lefedettségben, vagy ahol még nincs a gazdaság eléggé kifehérítve, ott komoly akadályokba ütközhet a digitális pénz bevezetése.
A különbségek dacára egyáltalán nem tekinthető elsietettnek az a törekvés, hogy a központi bankok CBDC-ket bocsássanak ki, mert a digitális fizetések iránti igény a fenntartások és az akadályok ellenére is folyamatosan növekszik. Ha pedig a bevezetésről és annak módjáról folytatott viták miatt a jegybankok és a jogalkotók tétlenül a pálya szélén maradnak, akkor később bizony jóval nehezebbé válik a felzárkózás a hagyományos készpénz világának eljelentéktelenedése miatt kialakuló új pénzügyi rendszerhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.