Egy külföldi befektetésekben gondolkodó, a magyar viszonyokat ismerő hazai szakember az európai uniós tagállamról kaphat átfogó politikai-intézményi, társadalmi és gazdasági-versenyképességi körképet egy nemrég megjelent 850 oldalas kiadványból.
A kép igazán színes, amit az említett négy, tágabb témakör – benne száznál is több különböző, de egységesen áttekinthető aspektussal bemutatott ügy – felölel, hiszen számos, meglepő összefüggés is kiderül a 26 EU-tagállamot bemutató kötetből. Ízelítőül négy konkrét példa.
A feketegazdaság elleni harcban a fehérgalléros bűnözés témájának egyik érdekes története a Danske Bank 2018-ban kirobbant pénzmosási botránya az észtországi fiókvállalatuk 2007–2015 között végzett tevékenysége alapján. Annak ellenére, hogy Dániában, Észtországban és az Egyesült Államokban pénzügyi felügyeleti vizsgálat indult a bank ellen, mindössze az észtországi eljárás zárult le 2019 februárjában azzal az eredménnyel, hogy a bank tevékenysége súlyosan károsította Észtország pénzügyi szektorának jó hírét.
A dán cég szankcióként mindössze nyolc hónapot kapott az észt piac elhagyására. Az Európai Unió Tanácsának Dániával foglalkozó, a 2019. évi nemzeti reformprogramjáról kiadott ajánlása továbbra is hiányolja a pénzintézetek hatékony állami felügyeletét, valamint a pénzmosás elleni, megfelelő keretrendszer meglétét a korrupció terén, ami strukturális problémának tekinthető. Ha már egy nagyon gazdag uniós tagállammal kezdtünk, akkor folytassuk a szintén tehetős Luxemburggal.
A gazdasági döntéshozó figyelmét nem kerülheti el az a tény, hogy az Európai Bizottság 2019-es közlekedési eredménytáblája szerint a szállítmányok célba érése szempontjából a nagyhercegség az utolsó előtti helyen áll a nyugat-európai országok között, sőt egyes közép-európai országok is – például a területileg jóval nagyobb Lengyelország – megelőzik ebben a rangsorban.
Luxemburg után lehet néhány szót ejteni a szomszédos gazdasági óriásról, Németországról is. Egy versenyképes gazdaságnak az egyik legalapvetőbb ismérve a képezhető munkaerő. Egy analfabetizmussal foglalkozó felmérés szerint 2018-ban a német állampolgárságú, német anyanyelvű felnőtt lakosság 7,3 százaléka – mintegy hatmillió ember – küzdött alapvető kihívásokkal az írás-olvasás terén. A migrációs válság tetőpontján, 2016-ban a német szövetségi kormány a tartományokkal együttműködve „alfabetizációs és alapképzési évtizedet” hirdetett meg, amelynek során 180 millió eurót költenek el a nyelvi integrációra.
A probléma jelentőségét és a kihívást mutatja az a tény, hogy az EU Tanácsának Németország 2019. évi nemzeti reformprogramjáról kiadott ajánlása felhívta a figyelmet a hátrányos helyzetű csoportok oktatási esélyegyenlőségének hiányára.
Egy másik Benelux államra, Hollandiára is érdemes egy pillantást vetni, amikor a tudományfinanszírozás és a kutatások szabadsága kerül szóba. A decemberben elfogadott EU-költségvetésben kiemelt prioritás a kutatás-fejlesztés, nem beszélve a klímavédelemmel összefüggő célokról. Így egyáltalán nem mellékes, hogy Hollandiában az alapkutatások finanszírozása miként történik, vagyis kinél kell „lobbizni”. A hollandoknál az alapkutatásért felelős legfőbb intézmény a Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), amelyről külön törvény is rendelkezik. Az NWO tudományos intézmények, különösen egyetemek kutatásait támogatja. Az NWO irányítótestületének mint független szakmai szervezetnek a tagjait az oktatási, kulturális és tudományos miniszter nevezi ki öt évre. A miniszter ugyanakkor véleményezi is az NWO stratégiáját, és ugyancsak miniszteri jóváhagyással születnek meg az NWO-val kapcsolatos szabályozások. A legfontosabb kérdésben is a miniszter dönt:
ő hagyja jóvá a szervezet költségvetését.
Az alkalmazott kutatás központi intézménye pedig a Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO), négy főből álló igazgatótanácsának tagjait királyi rendelettel nevezik ki:
az egyik tagot a honvédelmi miniszter javaslatára, a többi tagot pedig – beleértve az elnököt is – a gazdasági és klímapolitikáért felelős miniszter javaslatára.
A TNO kilenc fő területtel foglalkozik, többek közt:
újrahasznosító gazdasággal és környezetvédelemmel, védelmi és biztonsági kérdésekkel, energiával és politikai stratégiai elemzéssel.
Külön kiemelendő az egészséges életmód területe is, amely társadalompolitikai szempontból fontos stratégiai versenyképességi cél és eszköz is egyben. A TNO négyéves stratégia alapján működik, amelyet a szervezet ágazati stratégiai tanácsadó bizottságain keresztül a kormány, a hazai és nemzetközi üzleti élet, a kutatóintézetek, a civil szervezetek, valamint a munkavállalók képviselőivel együtt, közösen dolgoznak ki. A jelenlegi stratégia összhangban áll a kormányzat „topszektor-politikájával” is.
Ez a néhány példa jól érzékelteti azokat a társadalompolitikai jelenségeket és folyamatokat, amelyeket még ismerősnek gondolt piacokon is érdemes az üzleti lehetőségek iránt érdeklődőknek szem előtt tartaniuk. Egy ilyen átfogó kép mindig, a világ minden pontján versenyelőnyt biztosíthat a befektetőknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.