A járvány okozta gazdasági nehézségek továbbra is megkeserítik a kis- és középvállalkozások életét. A harmadik hullám felerősödése és az arra reagáló korlátozó intézkedések bevezetése magas fokú alkalmazkodóképességet követelt minden vállalkozástól.
Mivel az elmúlt év jelentős terhet rótt a kkv-szektor szereplőire, sokaknak kellett újragondolniuk üzleti stratégiájukat a túléléshez. A talpraesettség és az alkalmazkodóképesség kulcsfontosságúnak bizonyulhat annak érdekében, hogy az érintett cégek átlendülhessenek a helyzet okozta problémákon. Ennek megfelelően számos kkv szinte azonnal reagált a megváltozott élethelyzetre, leleményességüknek köszönhetően a felszínen tudtak maradni. Megannyi frappáns és újszerű megoldást láthattunk az elmúlt időszakban egy-egy vállalkozás részéről. Azok a vendéglátósok, akiknek lehetőségük volt, áttértek az online rendelésre és kiszállításra, egyes üzletek webáruházat alapítottak, és online kezdték el forgalmazni termékeiket, mások pedig a kritikus helyzetben meglátták a potenciált, és a piaci igényekhez idomulva hoztak létre teljesen új üzletágakat, vállalkozásokat – elég csak a textilből készült maszkokra gondolni.
A digitalizáció eddig soha nem látott mértékben értékelődött fel, a megváltozott körülményekhez való igazodáshoz pedig elengedhetetlennek bizonyult az üzleti koncepció újragondolása. Vajon milyen további dolgokon spórolhatnak ebben a szorult helyzetben a vállalkozások?
Ha egy cég számára nélkülözhetetlen az iroda vagy az üzlethelyiség használata, érdemes lehet egyeztetni az ingatlan tulajdonosával. Konstruktív párbeszéddel meg lehet állapodni a bérbeadóval a bérleti díj esetleges csökkentéséről, de az energia felhasználásának optimalizálása, a rezsi minimális szinten tartása is költségmegtakarítással járhat. Ezek a lépések havi szinten akár több százezer forintot is a zsebben tarthatnak.
Ha létezik alternatíva arra, hogy a teljes alkalmazotti állomány otthonról folytathassa a munkavégzést, nem kifizetődő egy kihasználatlan iroda fenntartása, amely a bérleti költségeivel jócskán megrövidítheti a rendelkezésre álló keretet.
Válság idején érdemes folyamatosan felülvizsgálni az üzleti stratégiát, és ha szükséges, nem szabad óvakodni annak megváltoztatásától: keressünk új célcsoportot, alakítsuk át a termékkínálatunkat, alkalmazkodjunk a körülményekhez. A vevőkkel, ügyfelekkel a kommunikáció a járvány idején is mérvadó, hiszen a túléléshez az is szükséges, hogy a termékek és a szolgáltatások elérhetősége a köztudatban maradjon. A pandémia kihívása a legjobb, ambiciózus vállalkozásokat új beruházásokra is ösztönözte, nem véletlen a vissza nem térítendő fejlesztési támogatások változatlan népszerűsége.
Az összefogás, azon belül is a családi és baráti kötelékek ereje is vitathatatlan a járvány okozta nehézségek ellensúlyozásában. Ha nagy a baj, merjünk bátran segítséget, szívességet kérni szeretteinktől, hiszen számos szituációban adhatnak hasznos tanácsot – ki tudja, talán még anyagilag is hozzá tudnak járulni az embert próbáló időszak átvészeléséhez.
Szerencsére folyamatosan születnek olyan intézkedések, amelyek a vállalkozásokat támogatják a fennálló gazdasági krízisben, így érdemes áttekinteni a kamatmentes újraindítási gyorskölcsön feltételeit vagy a foglalkoztatottak után járó bértámogatások felhasználásának lehetőségeit.
Végezetül fontos megacélozni magunkat a további hullámvölgyekre, hiszen nem tudható, mit hoz a sors a következő időszakban, milyen váratlan akadályokat gördít a vállalkozások elé. Fontos egy olyan átgondolt üzleti terv összeállítása, amely a kritikus helyzetekben is mentsvárnak bizonyulhat, egyúttal kellően rugalmas ahhoz, hogy lehetővé tegye az alkalmazkodást a folyamatos változáshoz. Ehhez természetesen minél nagyobb mértékű pénzügyi tartalék képzése is hozzátartozik, amely esetleges további vészhelyzetekben hozzájárulhat a munkatársak megtartásához, a vállalkozás további üzemeltetéséhez. Egy cég sem lehet eredményes kudarcok és hasznos tanulságok nélkül. Tanulni kell ezekből, hiszen a megélt tapasztalatok vihetnek előre és tehetik még biztosabbá egy vállalkozás alapjait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.