A digitalizáció, a felhőalapú szolgáltatások fejlődése és az alkalmazásuk az elmúlt években gyorsuló ütemet mutat. Nem véletlenül, hiszen ezek a szolgáltatások nagyban hozzájárulhatnak a szervezetek eredményességéhez és fejlődéséhez. A digitalizáció és a felhőhöz kötődő előnyök kihasználásához fontos felismernünk, hogy mindez nem csak technológiai kérdés. Olyan alapvető változásokról van szó, amelyek érintik magát a társadalmat is a harmadik ipari forradalomként leírt folyamatokkal és a szakmák átalakulásával. A felhőhöz kötődő technológiák egy sor újítást hoznak magukkal, és ez kihatással lesz a céges kultúrára, előtérbe kerülnek az automatizálás lehetőségei.
E változások előnyeinek értő kihasználásával drasztikusan felgyorsíthatjuk piaci innovációnkat, folyamataink optimalizálását, és fokozhatjuk ügyfeleink elégedettségét. Fontos a stratégia kialakítása, a kapcsolódó technológiák és folyamatok ismerete, illetve optimális kihasználása, továbbá az e transzformációval járó kockázatok és megfelelési kihívások proaktív kezelése.
Bár sokan nincsenek is tisztában vele, már most is akár több felhőszolgáltatást használnak. Gondoljunk csak például egy Google Drive-ra vagy a YouTube-ra, amelyek a mindennapi életünk részévé váltak, és ezt a technológiát alkalmazzák.
A felhőszolgáltatások lényege leegyszerűsítve, hogy az adatainkat nem a saját gépünkön tároljuk, hanem egy szolgáltató szerverein valahol a világban, és az internet segítségével tudunk hozzájuk csatlakozni. Amikkel a hétköznapi életben találkozunk és amiket használunk, azok általában az úgynevezett publikus felhőszolgáltatások, amikor a szolgáltató működteti a teljes infrastruktúrát, és alapvetően más cégekkel „lakunk” közös infrastruktúrán.
A felhőszolgáltatások egyik nagy előnye, hogy felhasználói oldalon nincsenek kötöttségek.
Arról nem is beszélve, hogy a korlátok abban az értelemben is eltűnnek, hogy ha nagyobb tárolókapacitásra van szükségünk, akkor egyszerűen, néhány kattintással tudunk több kapacitást vásárolni mindenféle költséges szerverbővítés nélkül. Éppen ezért nyugodtan mondhatjuk, hogy ez a megoldás sokkal költséghatékonyabb, mint amikor saját szervereket kell üzemeltetni és fenntartani. A felhő esetén egy kész infrastruktúrát bérlünk, ahol az azzal kapcsolatos beruházásokra nincs vagy más, korlátozottabb formában van szükség, és az üzemeltetési költségek minket csak minimálisan terhelnek.
Persze a technológiának a lelkes támogatói mellett vannak ellenzői is, akik összességében több veszélyt látnak benne, mint előnyt. Időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon nem túl kockázatos-e ez a fajta adattárolási és feldolgozási mód. Hiszen az adatok, információk kikerülnek a hatókörünkből, és amire nincs fizikai ráhatásunk, azt talán kellően nem is tudjuk megvédeni. Mint magánszemély sokkal könnyebben használjuk a felhőszolgáltatásokat, a legtöbbért még nem is fizetünk (illetve pénz helyett sokszor a személyes adatainkkal tesszük ezt), de a vállalatok már kicsit jobban tartanak az esetleges veszélyektől.
Könnyű belátnunk, hogy ha a családi fotóalbum egy ideig nem elérhető, az nem olyan nagy tragédia, mint amikor egy vállalat működése áll le órákra, súlyos veszteségeket termelve.
Alapelv: tökéletes, százszázalékos biztonság nincs, akár a felhőről, akár saját szerver üzemeltetéséről beszélünk. Bár a felhőszolgáltatás igénybevételekor a feladatok nagy részét az adott szolgáltatóra hárítjuk, tény, hogy egyúttal kiszolgáltatottá is válunk neki. Ezért is fontos, ki mellett tesszük le a voksunkat. De még egy megbízható partner kiválasztása sem jelenti azt, hogy nyugodtan hátradőlhetünk.
Ilyenkor tekintsük át a teljes szervezet üzleti és stratégiai szempontjait, a szükséges szervezési, biztonsági és technikai részleteket is!
A következő kérdésekre mindenképpen választ kell adnunk: milyen adatokat akarunk a felhőben tárolni és feldolgozni? Mely rendszereinknél mi a legjobb megoldás a felhő szemszögéből? A szolgáltató milyen garanciákat, megfeleléseket tud felmutatni? Hogyan lehet biztosítani az adatok hordozhatóságát? Ha személyes adatokról is szó van, hogyan tudjuk biztosítani a vonatkozó jogszabályoknak (például: GDPR) történő megfelelést? Hogyan felelünk meg ágazati jogszabályoknak, ajánlásoknak (például a Magyar Nemzeti Bank ajánlásainak)? Mi történik egy incidens vagy szolgáltatáskiesés esetén? A szolgáltatói szerződésnek miket kell tartalmaznia ahhoz, hogy a megfelelő jogi védelem és garanciák is rendelkezésre álljanak?
És talán a legfontosabb: saját belső kontrollkörnyezetünket a felhő koncepciójához kell igazítanunk, tudva, hogy bár a végrehajtás a szolgáltatónál lehet, a felelősség nálunk marad, és ennek megfelelően azokat az intézkedéseket, amelyek a mi hatáskörünkben maradnak, robusztus módon kell felépíteni, beleértve a felhőszolgáltató biztonságával kapcsolatos megfelelő bizonyosságszerzés módjait és folyamatait is.
A vita, hogy a felhő jó-e vagy rossz, biztonságos-e vagy sem, a nemzetközi tapasztalatok alapján eldőlni látszik, és térhódítása a következő években nemcsak külföldön, hanem itthon is folyamatosan növekedni fog. Ismerjük meg, alakítsuk ki a megfelelő folyamati, szabályozási és kontrollkörnyezetet, és használjuk okosan!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.