A felmérések szerint nem szeretnek a fogyasztók általános szerződési feltételeket, hétköznapi nevükön „ászf”-eket olvasni, gyorsan online vásárolni annál inkább. Mindannyiunk szerencséjére azonban a jog szintjén elvárt az ászf vásárlóval történő megismertetése és elfogadtatása is, már ha a vállalkozás utóbb létező szerződésre szeretne hivatkozni egy-egy vita esetében. Persze hozzászoktunk, hogy sok cég weboldalán simán vásárolhat úgy az ember, hogy egyáltalán nem, vagy csak hosszabb legörgetés vagy többszöri átlinkelés után találkozik az ászf-fel. A vásárló legtöbbször nyugodtan beikszelheti a jelölőnégyzetben, hogy „elolvasta és elfogadja”, anélkül, hogy valóban elolvasta vagy akár fél másodpercre beleolvasott volna az ászf-be.
Ez nem kockázatmentes a cég számára, mert vita esetében a Ptk. szerint az ászf-et alkalmazó fél köteles bizonyítani, hogy megmutatta az ászf-et a másik félnek, aki el is fogadta. Ráadásul ez a dokumentum számos fogyasztói tájékoztatásnak „otthona”, bázishelye.
Sok vállalkozás a „tudjuk le gyorsan” hozzáállással, pusztán adminisztratív körnek tekinti az elkészítését, pedig pénzben és időben mérve is hasznos lehet, sok parttalan vitától kímélheti meg a feleket.
Már ha odafigyeléssel állította össze a tartalmát a vállalkozás, és nem a versenytársaktól átmásolva, innen-onnan összeklikkelve, gyakran felesleges rendelkezésekkel túltolva írta meg.
A fogyasztóvédelmi hatóságok ezeket a dokumentumokat abból a szempontból is vizsgálják, hogy tartalmaznak-e a fogyasztókkal szemben tisztességtelen feltételeket. Az ászf-ek – vagy ahogyan még a hétköznapokban nevezik őket, az üzletszabályzatok vagy vásárlási feltételek – rendeltetése messze túlmutat azon, hogy a szolgáltatást nyújtó fél bemutassa bennük a kötelező fogyasztói tájékoztatásokat: például ha valóban kötelező jótállás hatálya alá esik a termékvásárlás, akkor a fogyasztó kötelező jótállási jogait, vagy a fogyasztót 14 napon belül megillető, indokolás nélküli elállási jog feltételeit.
Ezen dokumentumok a szerződő felek kapcsolatára, úgynevezett szerződéses jogviszonyára irányadó szabályokat rögzítő szerződési feltételek, és attól még, hogy elnevezésükben szerepel az általános jelző, nagy jelentőségük van: rögzítik mindkét fél jogait és kötelezettségeit.
Nem „általánosan”, hanem személyre szabottan, és tartalmukat az ászf-et alkalmazó fél, a vállalkozás – bizonyos határokon belül – maga határozhatja meg, szabadon. Érdemes tehát jól végiggondolni, milyen tartalommal adja közre a cég a saját ászf-ét, milyen tipikus bonyodalmakra adjon jó előre „játékszabályokat”.
Persze tisztában kell lenni azzal is, hogy vannak olyan jogi előírások, amelyek alól érvényesen nem szerződhetnek ki a felek, vagyis hiába rögzíti például az adott üzletszabályzat, hogy a szolgáltató cég kifejezetten kizárja az általa alkalmazott közreműködőért a felelősségét a fogyasztóval szemben.
Úgyszintén semmisek az olyan kikötések, amelyek a fogyasztó hátrányára térnek el a fogyasztót a Ptk. vagy egy-egy fogyasztóvédelmi tárgyú jogszabályi rendelkezés szerint megillető jogosultságoktól.
A fogyasztónak pedig azt kell tudomásul vennie, hogy nyilván a cégnek is vannak jogai, nem csak neki. Például – a jogszabályi kivételektől eltekintve, vagyis az esetek zömében – ha online vásárolt, a termék kicsomagolását és akár kipróbálását követően 14 napon belül joga van elállni a fogyasztónak a vásárlástól, viszont ezalatt széthasználni a terméket – költségviselés következménye nélkül – nincs joga.
Tehát mindig megéri szakértő segítségével elkészíteni az ászf-ek tartalmát, hiszen számos felesleges fogyasztói vitától és a cég részéről ráfordított munkaórától, sőt esetleg a fogyasztóvédelmi hatóság szankciójától is megkímélhetik magukat azok a vállalkozások, amelyek érdemben foglalkoznak a saját ászf-ük összeállításával. Különösen igaz ez a 2022. január elsejétől érkező, a fogyasztói szerződésekre irányadó új jogi elvárások miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.